Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od 1.09. w kl. I i IV SP bedzie nowa pp. Czy trzeba zmieniać podręczniki?
W uzasadnieniu wprowadzanych zmian w zakresie podręczników znajdujemy zapis:
”4) § 1 pkt 3 lit. a i b, pkt 6 lit. c-e, pkt 7 lit. c i d, pkt 8 rozporządzenia (dot. § 6 ust. 1, 2, 2a i 2b, § 10 ust. 8, 8a i 9, § 12 ust. 5 i 6, § 13 ust. 4 – możliwość wydawania podręcznika w częściach oraz dodatkowe materiały zawarte w podręcznikach)
Nowelizacja rozporządzenia doprecyzowywuje przepisy regulujące warunki, jakie powinien spełniać podręcznik przeznaczony do kształcenia ogólnego i podręcznik przeznaczony do edukacji wczesnoszkolnej. W zmienianym § 6 w ust. 1 i 2 doprecyzowano co powinien zwierać
podręcznik do kształcenia ogólnego i podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej. Zgodnie z tymi przepisami, podręcznik do kształcenia ogólnego powinien zawierać usystematyzowaną prezentację wszystkich treści nauczania z zakresu danych zajęć edukacyjnych na danym etapie edukacyjnym, ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Natomiast podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej powinien zawierać usystematyzowaną prezentację wszystkich treści nauczania z zakresu czterech obszarów edukacji wczesnoszkolnej tj. edukacji polonistycznej, społecznej, przyrodniczej i matematycznej. Treści nauczania z pozostałych obszarów edukacji wczesnoszkolnej (np. edukacji muzycznej, plastycznej, zajęć technicznych czy komputerowych), nie muszą być zawarte w podręczniku do edukacji wczesnoszkolnej.
Jednocześnie w rozporządzeniu dopuszcza się możliwość wydawania podręczników do kształcenia ogólnego i podręczników do edukacji wczesnoszkolnej w częściach składających się na serię podręczników przeznaczonych do danych zajęć edukacyjnych albo do edukacji wczesnoszkolnej. Zgodnie bowiem z nowododawanym ust. 2a w § 6, podręcznik do kształcenia ogólnego i podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej, w zależności od zakresu treści nauczania z danych zajęć edukacyjnych na danym etapie edukacyjnym lub zakresu treści nauczania z edukacji wczesnoszkolnej, może być wydany w częściach składających się na serię podręczników przeznaczonych do danych zajęć albo do edukacji wczesnoszkolnej. Każda część podręcznika powinna zawierać usystematyzowaną prezentację wybranych treści nauczania z zakresu danych zajęć edukacyjnych lub treści nauczania z zakresu edukacji wczesnoszkolnej.
Omówione powyżej zmiany wprowadzane w § 6 ust. 1, 2 i 2a powodują konieczność wprowadzenia odpowiednich zmian w § 12 ust. 5 i 6 dotychczas obowiązującego rozporządzenia. (…)
14) § 2 rozporządzenia (przepis przejściowy)
Trwający obecnie rok szkolny 2010/2011 jest ostatnim rokiem obowiązywania dotychczasowej podstawy programowej kształcenia ogólnego na I (klasy I-III szkoły podstawowej) i III (gimnazjum) etapie edukacyjnym. Tak więc, od roku szkolnego 2011/2012 na I etapie edukacyjnym będzie obowiązywać już tylko nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego. Od roku szkolnego 2012/2013 dotychczasową podstawę programową kształcenia ogólnego zacznie sukcesywnie zastępować nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego także na II i IV etapie edukacyjnym. Stopniowa zmiana podstawy programowej kształcenia ogólnego widoczna jest w ilości składanych wniosków o dopuszczenie podręczników do użytku szkolnego uwzględniających dotychczasową podstawę programową kształcenia ogólnego. Od dnia 30 stycznia 2009 r. złożono 66 takich wniosków, w tym 21 w 2010 r. Biorąc pod uwagę harmonogram wdrażania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego, składanie wniosków o dopuszczenie do użytku szkolnego podręczników do dotychczasowej podstawy programowej kształcenia ogólnego, będzie celowe najpóźniej do końca 2012 r.”
Ponadto art. 22a USTAWY z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.) nakłada na dyrektora szkoły obowiązek uwzględnienia w zestawie programów wychowania przedszkolnego i szkolnym zestawie programów nauczania całości odpowiednio podstawy programowej wychowania przedszkolnego i podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla danego etapu edukacyjnego.
W związku z powyższym, powinny być zmienione podręczniki (dopuszczone przez MEN), co daje pewność, że wszystkie obowiązkowe zagadnienia z nowej podstawy programowej będą w nich uwzględnione.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy każda zmiana planu lekcji i przydział nauczycielom zajęć (organizacja pracy szkoły) musi być zaopiniowana przez radę pedagogiczną, czyli musi być uchwała?
Czy plany zajęć i programy własne nauczycieli, np. plan pracy biblioteki, plan pracy Samorządu Uczniowskiego, program rewalidacji itp. powinny być zaopiniowane przez radę pedagogiczną i wpisane do szkolnego zestawu programów?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi będącemu na urlopie zdrowotnym można obniżyc pensum?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w świetle nowego rozporządzenia z 19 sierpnia 2019 r. w sprawie(...) oceny pracy nauczyciela obowiązuje określenie poziomu spełniania kryteriów w skali 0-3? Jak powinno wyglądać uzasadnienie do ocen? .N-l wystąpił z wnioskiem o dokonanie oceny pracy z dn. 01.09.2019 r. Jakie kryteria przyjąć i w jaki sposób je opisać?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące wypełniania dzienników lekcyjnych-papierowych w okresie nauczania zdalnego. Nasza placówka od marca została przeznaczona na miejsce kwarantanny przez gminny sztab kryzysowy, dlatego też pracownicy szkoły nie mogą przebywać w budynku szkoły, a dzienniki lekcyjne są odpowiednio zabezpieczone wraz z inną dokumentacją w budynku placówki. W związku z wielokrotnymi pytaniami do kuratorium otrzymywaliśmy różne informacje dotyczące wypełniania dokumentacji szkolnej. Dlatego też sporządziliśmy tabelę na wzór dzienników lekcyjnych do wpisywania tematów lekcji oraz tabelę do wpisywania ocen. Spotkaliśmy się z opinią, że po zakończonej nauce należy scalić te dokumenty i zrobić z nich załączniki do dzienników lekcyjnych-odpowiednio opisane na wzór dokumentów. Inna opinia to, że należy wypełnić dzienniki po powrocie do nauki stacjonarnej, co w takiej sytuacji jest właściwe? Czy możemy wprowadzić zarządzeniem formę dokumentowania w takiej sytuacji i pozostać przy obecnych tabelach wypełnianych na bieżąco, a następnie pozostawić je w formie załączników?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy zajęcia rehabilitacyjne realizowane w ramach rewalidacji muszą odbywać się pod nadzorem nauczyciela jeśli rehabilitant nie ma przygotowania pedagogicznego?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe