Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od roku szkolnego 2014/2015 o przydziale dziecka do klasy I szkoły podstawowej decydować ma rok i miesiąc jego urodzenia, pierwszeństwo dając uczniom najmłodszym. Przewidziano również pewne wyjątki, kiedy można odstąpić od podziału dzieci według wieku. Co znaczy ustawowy „szczególnie uzasadniony przypadek”?
Rzeczywiście przepisy ustawy z 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw dają rodzicom prawo do wnioskowania do dyrektora o wprowadzenie innych rozwiązań niż te, które wynikają z podstawowych uregulowań. To zadaniem dyrektora szkoły jest określenie, które sytuacje można uznać za szczególnie uzasadnione przypadki. Na tej podstawie dyrektor rozstrzyga, czy wnioski rodziców są zasadne.
Podział uczniów klasy I w latach 2014/2015 i 2015/2016
Ww. ustawa wprowadziła w art. 4 zasadę, że podziału uczniów klasy I publicznej szkoły podstawowej na oddziały dokonuje się według roku i miesiąca urodzenia, poczynając od uczniów najmłodszych.
Szczególnie uzasadnione przypadki
Art. 4 ust. 2 ustawy daje dyrektorowi szkoły możliwość odstępstwa od tej zasady, wskazując dwa kryteria:
- wniosek rodziców,
- szczególnie uzasadniony przypadek.
We wzorze wniosku rodziców można określić kryteria
Dobrą praktyką jest opracowanie wzoru wniosku, który rodzice mogą składać do dyrektora szkoły w formie pisemnej. Ponieważ ustawodawca nie określił katalogu „szczególnie uzasadnionych przypadków”, dyrektor powinien umieć uzasadnić powód innego przydziału uczniów, np. z powodu organizacji tylko jednego oddziału klasy I.
Zatem do kompetencji dyrektora należy sposób udokumentowania zasadności zastosowania odstępstwa od ustawowych uregulowań.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Bardzo proszę o szybką odpowiedź. Czy nauczycielowi, który jedzie z uczniem na konkurs przedmiotowy (tematyczny), etap ogólnopolski od 02-04 czerwca, należy się zwrot kosztów przejazdu, noclegu oraz dieta. Proszę o podstawę prawną i formę rozliczenia (np. delegacja czy umowa zlecenie). Czy organ prowadzący ma obowiązek pokryć koszty. Co w takiej sytuacji z uczniem? Dziękuję bardzo za pomoc.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy za dni wolne (uznane decyzją dyrektora za dni dodatkowo wolne od pracy)przysługują godziny ponadwymiarowe czy też płacony powinien być etat np. 3,6?
- Dot. Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Jak należy prawidłowo postąpić przy przyznawaniu zapomogi losowej i bezzwrotnej zapomogi pieniężnej? Opis sytuacji: Była pracownica zakładu (emerytka) sprawuje opiekę nad dorosłym niepełnosprawnym intelektualnie synem, u którego niepełnosprawność intelektualna wystąpiła wskutek przebytej choroby zapalenia opon mózgowych. Pracownica twierdzi, iż z tego tytułu iż syn przeszedł w/w chorobę - jest to jej zdaniem zjawisko ciągłe - choroba przewlekła - należy się zapomoga losowa (z zaznaczeniem iż Pani otrzymała już zapomogę losową na skutek przebytej choroby syna). Drugim stwierdzeniem byłej pracownicy zakładu jest to iż syn jest również synem byłego - zmarłego pracownika (po zmarłym ojcu), wskutek czego syn wszedł w prawa po zmarłym pracowniku i z tego tytułu powinien korzystać jak zwykły zatrudniony lub emerytowany pracownik placówki. Informujemy jednocześnie iż syn pracownicy nie został wykluczony z regulaminu ZFŚS i może korzystać z funduszu na takich samych zasadach jak dzieci innych pracowników czyli może starać się o dofinansowanie do wypoczynku dziecka bez względu na wiek z uwagi na jego niepełnosprawność.
Pytanie brzmi czy emerytowana pracownica ma rację, czyli czy może ( w jej rozumowaniu) składać zapomogę losową na siebie i na swojego syna, tak samo w przypadku zapomogi bezzwrotnej pieniężnej. Reasumując są dublowane wnioski raz w jej własnym imieniu i raz w imieniu niepełnosprawnego syna.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem Przedszkola Miejskiego w Mielcu. Mam pytanie dotyczące zasiłku na zagospodarowanie.
Moja nauczycielka w ubiegłym roku szkolnym otrzymała zasiłek na zagospodarowanie. W sierpniu tego roku kończy się jej umowa o pracę.
Zgodnie z wymogami po otrzymaniu zasiłku należy przepracować trzy lata w edukacji.
W związku z tym, mam pytanie czy zatrudniając się w prywatnym przedszkolu na stanowisku nauczyciela ten wymóg zostanie spełniony?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka przedszkola zapisała się na kurs z doskonalenia zawodowego. Kurs odbywa się w poniedziałek o godz. 16.00. Nauczycielka tego dnia pracuje do godz. 15.30 (ma planowe nadgodziny - 3 tygodniowo), ponieważ nauczycielka musi dojechać na miejsce kursu do Leszna w związku z tym chciała poprosić o urlop tego dnia. Nie wiem jednak, czy jeśli nauczycielka będzie tego dnia na urlopie to mogę jej wypisać delegację i opłacić szkolenie. Jeśli nie to w jaki sposób rozwiązać tę sytuację?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe