Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od września 2016r. do przedszkola będzie uczęszczać sześciolatek z zespołem Aspergera. Zatrudnieni nauczyciele mają wykształcenie pedagogiczne, czy w związku z tym należy przyjąć nauczyciela mającego kwalifikacje (jakie to muszą być kwalifikacje) do pracy z takim dzieckiem i na jaką część etatu? Proszę o podstawę prawną.
Kwestię poruszaną w pytaniu reguluje rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1113). Szczególnie § 7. ustęp 1-6., który nakazuje obligatoryjnie zatrudnienie w przedszkolu od 1 stycznia 2016r.:
1. Nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów. Nauczyciel posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej to osoba mająca uprawnienia np.: surdopedagoga, tyflopedagoga, oligofrenopedagoga, pedagoga leczniczego, pedagoga terapeuty. Specjalista – to osoba, która ma uprawnienia w dziedzinie odpowiedniej do potrzeb ucznia, np.: psycholog, pedagog, logopeda, surdologopeda, rehabilitant, terapeuta behawioralny, specjalista nauki języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji. Ocena kwalifikacji nauczyciela wspomagającego, czyli zbieżności jego wykształcenia z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz wykonywanych zadań, należy wyłącznie do dyrektora szkoły/placówki, który będąc pracodawcą dokonuje indywidualnej oceny kwalifikacji. Przy określeniu kwalifikacji nauczyciela wspomagającego należy przede wszystkim przeanalizować orzeczenie poradni i na tej podstawie określić wymagania stawiane temu nauczycielowi. To dyrektor, uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego, wyznacza zajęcia edukacyjne oraz zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, realizowane wspólnie z innymi nauczycielami przez w/w nauczyciela lub w których nauczyciel ten uczestniczy. Od liczby zajęć wyznaczonych przez dyrektora zależeć będzie wymiar godzin na jakie nauczyciel ten zostanie zatrudniony.
lub
2. Pomoc nauczyciela – która jest pracownikiem niepedagogicznym, zaliczanym do grupy pracowników pomocniczych i obsługi. Pomoc nauczyciela zatrudniona na pełny etat powinna pracować na omawianym stanowisku 40 godzin tygodniowo, na zasadach dotyczących ogółu pracowników. Z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych wynika, że pomoc nauczyciela musi mieć co najmniej wykształcenie podstawowe, nie musi się legitymować doświadczeniem zawodowym i należy do VI kategorii zaszeregowania, jeśli chodzi o poziom wynagrodzenia. Oznacza to, że dyrektor musi samodzielnie zdecydować, jakiego wymaga doświadczenia i kwalifikacji zawodowych od kandydata do pracy na stanowisku pomocy nauczyciela, a także, czy dany kandydat jest osobą odpowiednią do pracy w jego placówce, biorąc pod uwagę potrzeby nauczycieli i uczniów. Pomoc realizuje zadania wyznaczone przez dyrektora szkoły, z zastrzeżeniem, że nie może przejmować obowiązków nauczyciela. Pomoc nauczyciela realizuje zadania organizacyjne, techniczne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w stanie nieczynnym należy się dodatek stażowy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Od 02.09.2013r.dostałam powołanie na PO dyrektora szkoły do momentu rozstrzygnięcia konkursu. Konkurs odbył się w lutym 2014r, który wygrałam. Zostałam powołana na 5 lat szkolnych od 01.03. 2014r., do kiedy powinnam mieć powołanie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel od kilku miesięcy choruje, w październiku 2017 r. z góry otrzymał wynagrodzenie za ten miesiąc, po czym dostarczył zwolnienie stwierdzające niezdolność do pracy od 02.10. Później były kolejne zwolnienia. Ostatnie przedłożone zwolnienie dotyczy całego lutego. Czy w marcu będziemy mogli potrącić pracownikowi nadpłacone mu wynagrodzenie (nienależne za czas choroby)? Czy musi on wyrazić na to zgodę na piśmie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jako dyrektor jestem zobowiązana do zorganizowania dla wszystkich pracowników szkoły szkolenia z tematyki mobbingu, molestowania seksualnego oraz dyskryminacji. Szkolenie może odbyć się w godz. popołudniowych ok 14.00. Co w przypadku gdy czas trwania szkolenia będzie wykraczał poza godziny pracy pracowników niepedagogicznych? Czy zaliczamy to jako godziny nadliczbowe?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy jeśli w trakcie roku szkolnego nauczyciel wróci z urlopu dla poratowania zdrowia, przysługuje mu uzupełniający urlop wypoczynkowy? Czy w takiej sytuacji należy udzielić nauczycielowi urlopu uzupełniającego lub wypłacić ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe