Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od września 2016r. do przedszkola będzie uczęszczać sześciolatek z zespołem Aspergera. Zatrudnieni nauczyciele mają wykształcenie pedagogiczne, czy w związku z tym należy przyjąć nauczyciela mającego kwalifikacje (jakie to muszą być kwalifikacje) do pracy z takim dzieckiem i na jaką część etatu? Proszę o podstawę prawną.
Kwestię poruszaną w pytaniu reguluje rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1113). Szczególnie § 7. ustęp 1-6., który nakazuje obligatoryjnie zatrudnienie w przedszkolu od 1 stycznia 2016r.:
1. Nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów. Nauczyciel posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej to osoba mająca uprawnienia np.: surdopedagoga, tyflopedagoga, oligofrenopedagoga, pedagoga leczniczego, pedagoga terapeuty. Specjalista – to osoba, która ma uprawnienia w dziedzinie odpowiedniej do potrzeb ucznia, np.: psycholog, pedagog, logopeda, surdologopeda, rehabilitant, terapeuta behawioralny, specjalista nauki języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji. Ocena kwalifikacji nauczyciela wspomagającego, czyli zbieżności jego wykształcenia z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz wykonywanych zadań, należy wyłącznie do dyrektora szkoły/placówki, który będąc pracodawcą dokonuje indywidualnej oceny kwalifikacji. Przy określeniu kwalifikacji nauczyciela wspomagającego należy przede wszystkim przeanalizować orzeczenie poradni i na tej podstawie określić wymagania stawiane temu nauczycielowi. To dyrektor, uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego, wyznacza zajęcia edukacyjne oraz zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, realizowane wspólnie z innymi nauczycielami przez w/w nauczyciela lub w których nauczyciel ten uczestniczy. Od liczby zajęć wyznaczonych przez dyrektora zależeć będzie wymiar godzin na jakie nauczyciel ten zostanie zatrudniony.
lub
2. Pomoc nauczyciela – która jest pracownikiem niepedagogicznym, zaliczanym do grupy pracowników pomocniczych i obsługi. Pomoc nauczyciela zatrudniona na pełny etat powinna pracować na omawianym stanowisku 40 godzin tygodniowo, na zasadach dotyczących ogółu pracowników. Z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych wynika, że pomoc nauczyciela musi mieć co najmniej wykształcenie podstawowe, nie musi się legitymować doświadczeniem zawodowym i należy do VI kategorii zaszeregowania, jeśli chodzi o poziom wynagrodzenia. Oznacza to, że dyrektor musi samodzielnie zdecydować, jakiego wymaga doświadczenia i kwalifikacji zawodowych od kandydata do pracy na stanowisku pomocy nauczyciela, a także, czy dany kandydat jest osobą odpowiednią do pracy w jego placówce, biorąc pod uwagę potrzeby nauczycieli i uczniów. Pomoc realizuje zadania wyznaczone przez dyrektora szkoły, z zastrzeżeniem, że nie może przejmować obowiązków nauczyciela. Pomoc nauczyciela realizuje zadania organizacyjne, techniczne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy ukończone w 1996 r. studia podyplomowe z zakresie "Wychowania seksualnego" dają kwalifikacje do nauczania przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie"? (pytanie dotyczy pedagoga)
- Nauczycielka szkoły ponadgimnazjalnej została zatrudniona na 11,26/18 etatu (od 1.09.2010 do 31.08.2011) oraz 11,16/18 (od 1.09.2010 do 22.06.2011- zastępstwo). Czy w związku z tym godziny wynikające z art.42 K.N. realizuje w wymiarze (11,26/18+11,16/18)tygodniowo czy liczyć 1 godzinę tygodniowo jak u nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze godzin?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel był chory w czasie ferii lutowych, czy należy mu się urlop i w jakim terminie?
- Czy mgr pedagogiki w zakresie profilaktyki społecznej zatrudniony w przedszkolu niepublicznym na stanowisku pomoc nauczyciela może pełnić sam dyżur o godz 7 rano gdy otwierane jest przedszkole i zaczynają dopiero przychodzić dzieci? Czy musi wtedy być już nauczyciel wychowania przedszkolnego?
- Co roku przyznajemy z Zfśs dofinansowanie do wczasów pod gruszą. Jednemu z pracowników kończy się umowa 30 czerwca 2015r. Świadczenia mogą być wypłacone najwcześniej w lipcu (14 dni wykorzystanego urlopu) w tym okresie już nie będzie on naszym pracownikiem, a emerytom nie przyznajemy tego rodzaju świadczeń. Pracownicy składali podania o dofinansowanie w czerwcu 2015r. Czy możemy świadczenia te przyznać np. z dniem 30 czerwca br. (protokół z datą 30 czerwca ), a wypłacić je w lipcu?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe