Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od września poszukuję nauczyciela wspomagającego i rewalidacji w wymiarze 11 godzin dla 2 dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Niestety do tej pory nikt się nie zgłosił. W przedszkolu żaden nauczyciel nie posiada kwalifikacji do prowadzenia tych zajęć. Żeby realizować zalecenia z orzeczenia i nie pozostawić dzieci bez pomocy, wchodzę na doraźne zastępstwa, ale zastanawiam się, czy to zgodne z prawem. Cały czas liczyłam na to, że znajdę nauczyciela. Obawiam się, ze taka sytuacja może utrzymać się do końca roku. Moje pensum dydaktyczne zgodnie z uchwałą wynosi 5 godzin.
Na podstawie art. 42 ust. 6a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r., poz. 1762) dyrektorowi nie przydziela się godzin ponadwymiarowych, chyba że jest to konieczne dla zapewnienia realizacji ramowego planu nauczania w jednym oddziale, a za zgodą organu prowadzącego szkołę – także gdy jest to konieczne dla zapewnienia realizacji ramowego planu nauczania w więcej niż jednym oddziale. Przepis ten nie ogranicza natomiast możliwości realizowania przez dyrektora doraźnych zastępstw. Z tym że w sytuacji przedstawionej w pytaniu dyrektor nie realizuje doraźnych zastępstw, skoro nie prowadzi za nauczyciela nieobecnego w pracy przydzielonych mu zajęć (art. 35 ust. 2a KN), ponieważ nie jest w ogóle zatrudniony nauczyciel posiadający wymagane kwalifikacje i godziny te nie mogłyby być mu przydzielone. Z uwagi na brak zatrudnienia wykwalifikowanego nauczyciela należało wystąpić do organu prowadzącego o zgodę na realizację przez dyrektora godzin ponadwymiarowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Moje gimnazjum zostaje włączone z 1 września do szkoły podstawowej. Co należy zrobić ze sztandarem? Czy może istnieć sytuacja, że sztandar będzie funkcjonował do wygaszenia gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację czy nauczyciel przebywający na urlopie uzupełniającym może sprawować obowiązki przy egzaminach maturalnych, tj. prace przygotowawcze, zasiadanie w komisji, itp.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można głosować nad wnioskiem nauczyciela na radzie pedagogicznej. Pytanie 1) Na posiedzeniu rady pedagogicznej nauczyciel przedstawił wniosek o dołączenie do protokołu pewnego pisma. Wniosek ten poddano pod głosowanie: "Kto jest za włączeniem pisma do protokołu?" Nauczyciel zarzucił, że wniosków się nie głosuje, gdyż w regulaminie rady pedagogicznej szkoły, jak również w obowiązujących aktach prawnych dotyczących przebiegu i protokołowania rad pedagogicznych nie ma zapisu o dopuszczeniu wniosku członka Rady Pedagogicznej poprzez głosowanie, co miało miejsce na konferencji, w związku z czym złożył ponowny wniosek o włączenie do protokołu pisma. W regulaminie rady naszej szkoły jest zapis: "Rada Pedagogiczna może wnioskować we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności w sprawach: przygotowania projektu Statutu Szkoły lub jego zmiany, odwołania nauczycieli z funkcji zastępcy społecznego w szkole, oceny pracy nauczycieli, przydziału czynności dodatkowych dla nauczycieli, wykorzystania środków finansowych szkoły, zapraszania na zebrania rady osób nie będących jej członkami." w dalszej części: "1. Opinie Rady Pedagogicznej wyrażane są według trybu: 1) każdy z członków Rady ma prawo do wyrażenia własnej opinii w trakcie posiedzenia Rady; 2) na podstawie wypowiedzi pojedynczych nauczycieli protokolant sporządza projekt treści opinii; 3) projekt przyjmuje Rada w drodze: porozumienia, uzgodnienia, głosowania- zwykłą większością głosów. Głosowanie tajne stosuje się w sprawach personalnych np.: wybierając przedstawicieli Rady Pedagogicznej do reprezentowania szkoły na zewnątrz, jak np.: do prac w komisjach zewnętrznych, w komisji podczas konkursu na stanowisko dyrektora szkoły, itp." Proszę o opinię, czy głosowanie nad tym wnioskiem było niezgodne z zapisem w reg. rady pedagogicznej? Czy jest to tylko gra słów? Uważam, że wnioski wysuwane przez nauczycieli można uzgadniać, porozumieć się co do nich lub je przegłosować - czy słusznie? Proszę też o wskazanie podstawy prawnej, jeśli wnioski można głosować (czy wtedy wiążącym będzie dokument wewnętrzny, czy można powołać się na dokument wyższej rangi?) Pytanie 2). Czy zapis w reg. rady o głosowaniu tajnym w sprawach personalnych jest zgodny z prawem? Ostatnio wyczytałam następującą informację, która wprowadziła wątpliwość, co do właściwości tego zapisu: "Ustawodawca nie przewidział trybu ani tajnego, ani imiennego dla podejmowania decyzji przez radę; zebrania rady pedagogicznej są zamknięte i objęte zasadą nieujawniania spraw podejmowanych przez radę, które mogłyby naruszyć czyjeś dobra osobiste. Zdaniem Antoniego Jeżowskiego: Konstytucja Rzeczypospolitej w wielu miejscach podkreśla jawność życia publicznego, wyrażającą się m.in. w jawności pracy wszelkich organów. Jawność ta może być ograniczona tylko w drodze ustawy. Ustawa o systemie oświaty nie zawiera upoważnienia do utajniania jakiegokolwiek głosowania, chyba że byłyby to sprawy z zakresu objętego np. ustawą z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 ze zm.) lub innych ustaw. Ustawa o systemie oświaty nie daje RP upoważnienia do utajniania głosowań wychodzących poza przepisy zawarte w przepisach prawa powszechnie obowiązującego. Jeżeli więc w jakimkolwiek regulaminie pracy RP jest zapis o utajnianiu głosowania, jest on niezgodny z Konstytucją i ustawami, to oznacza, że z mocy prawa jest on nieważny. Natomiast członków RP obowiązują postanowienia art. 43 ust. 3 uoso: „Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły lub placówki”
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w niepublicznym przedszkolu w aktualnej sytuacji dotyczacej zamknięcia placowek, można wpisać w dotacje z Urzędu Miasta dziecko, które miało uczęszczać od kwietnia? Umowa z rodzicami jest podpisana, zajęcia są temu dziecku wysyłane online.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Matka jednego z uczniów klasy I szkoły podstawowej złożyła do dyrektora szkoły wniosek o kontynuowanie nauki przez jej dziecko z nowym rokiem szkolnym w klasie I. Obecnie decyzję swoją zmieniła i jednak chce, aby jej dziecko podlegało klasyfikacji rocznej. Czy może zmienić zdanie, czy ma do tego prawo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe