Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uprzejmie proszę o podanie podstawy prawnej w sprawie organizacji zajęć nauki religii oraz języka angielskiego w oddziale 5-latków. Czy nauczyciel zatrudniony w oddziale 5-latków funkcjonujących w szkole podstawowej realizuje pensum 22 godz. plus 3 ponadwymiarowe czy te 3 godz. są przeznaczone na realizacje języka i religii? Ile godz. należy przeznaczyć w grupie 5-latków na jęz. angielski i religię.Czy 1 godz. tj. 2 zajęcia po 30 min.?Czy są to 2 godz. zegarowe. Z uwagi na krótki czas w celu opracowania arkuszy organizacyjnych uprzejmie proszę o jak najszybszą odpowiedź.
Publiczne przedszkola są zobowiązane do zorganizowania zajęć z religii w ramach planu zajęć (czyli bez pobierania dodatkowych opłat) dla dzieci we wszystkich grupach wiekowych, w tym także 5-latków, jeśli takie życzenie wyrażą rodzice co najmniej 7 przedszkolaków z całej placówki w formie pisemnego oświadczenia (art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.; § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach, Dz. U. z 1992 r. Nr 36, poz. 155 z późn. zm.). Jeśli w grupie 5-latków będzie chętnych mniej niż rodziców 7 dzieci, lekcje religii powinny być organizowane dla tych dzieci w grupie międzyoddziałowej. Religii dla 5-latków nie organizuje się, jeśli żaden z rodziców dziecka z tej grupy wiekowej nie zgłosi dziecka do udziału w zajęciach.
Nauka religii w przedszkolach odbywa się w wymiarze dwóch zajęć przedszkolnych, właściwych dla danego poziomu nauczania. Czas trwania zajęć religii powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić z dziećmi w wieku 5 lat około 30 minut (§ 6 ust. 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.).
Zajęcia religii może prowadzić tylko nauczyciel posiadający imienne pisemne skierowanie do danego przedszkola, wydane przez właściwego biskupa diecezjalnego (tzw. misja). Nauczyciel, który takie skierowanie posiada, oprócz zajęć religii może również prowadzić zajęcia wychowania przedszkolnego. W zależności od sytuacji kadrowej w przedszkolu i od wymiaru zatrudnienia określonego w umowie o pracę lub akcie mianowania, religia może być zarówno realizowana w ramach pensum 25-godzinnego (art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2014 r., poz. 191), jak i godzin ponadwymiarowych, jeśli nauczyciel łącznie ma przydzielonych co najmniej 26 godzin.
Obowiązkowe zajęcia z języka obcego dla 5 – latków, realizowane w ramach podstawy programowej od dnia 1 września 2015 r., wprowadziło rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2014 r. poz. 803). Podstawa programowa nie reguluje tygodniowej, ani rocznej liczby godzin języka obcego, tak samo jak innych obszarów zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Nauczyciele planując pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą powinni uwzględnić wymóg podstawy programowej, że wszystkie typy zajęć, w tym wliczając język angielski, w rozliczeniu tygodniowym mogą zajmować najwyżej 1/5 czasu przebywania dzieci w przedszkolu. Jednocześnie powołana nowelizacja nie określa czasu trwania obowiązkowych zajęć z języka obcego. Wobec tego należy uznać, że powinny trwać 60 minut (§ 6 ust. 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r.). Tylko dodatkowe zajęcia języka obcego w grupie 5-latków powinny trwać 30 minut (§ 6 ust. 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r.).
Jeśli zajęcia z języka obcego prowadzi wychowawca grupy przedszkolnej, zajęcia te nie są wyodrębnione z liczby godzin zajęć przydzielonych w ramach pensum lub przydzielane tylko w ramach godzin ponadwymiarowych. Przykładowo nauczyciel, który łącznie realizuje co najmniej 26 godzin wszystkich zajęć, realizuje 1 godzinę ponadwymiarową wychowania przedszkolnego, ale nie można stwierdzić, że jest to akurat język angielski (art. 35 ust. 2 w zw. z art. 42 ust. 3 KN).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel na urlopie zdrowotnym może podjąć pracę niepedagogiczną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie akty prawne regulują przydzielenie godzin nauczania indywidualnego dla ucznia szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaki jest właściwy tryb uchwalenia programu wychowawczego szkoły oraz szkolnego programu profilaktyki? Z Ustawy o systemie oświaty (art. 54.2) wynika, że inicjatywa uchwalenia należy do rady rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną. Z kolei z rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół § 2 ust. 2 wynika, że wspomniane programy uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców oraz samorządu uczniowskiego. Wobec tego według mnie powinniśmy stosować przepis z wyższego w hierarchii aktu prawnego, czyli ustawy. Czy mam rację? Co oznacza w tym kontekście wyrażenie „w porozumieniu z radą pedagogiczną”? Czy po uchwaleniu tych programów przez radę rodziców rada pedagogiczna może wprowadzić poprawki, czy tylko je akceptuje lub nie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od nowego roku szkolnego do klasy pierwszej szkoły ogólnodostępnej (liceum) ma być przyjęta uczennica posiadająca orzeczenie o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym.Jaką podstawę programową powinna realizować? Czy nie powinna być w szkole specjalnej i zajęcia powinny być prowadzone przez specjalistów? Proszę o szybką odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź
Czy nauczyciele praktycznej nauki zawodu pracujący na warsztatach szkolnych, które znajdują się w Zakładzie Poprawczym mają obowiązek realizowania godzin wynikających z art. 42 KN. Jeżeli tak , to w jaki sposób rozliczać te godziny. Niektórzy nauczyciele realizują część swojego pensum w szkole podstawowej, gimnazjum, szkole zawodowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe