Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Ostatnio zadałam pytanie, czy od 1 września 2018 r. nauczyciel, który prowadzi zajęcia rewalidacyjne nadal będzie mieć pensum 18 ? W odpowiedzi otrzymałam, że jeśli chodzi o nauczycieli np. pedagogów to ich pensum od 1.09.2018 r. będzie wynosić do 22 godz. tyg., czyli specjalista będzie realizował zajęcia rewalidacyjne w ramach swojego pensum 22, ale czy Ci n-le, którzy uczą polskiego i ich pensum to 18/18, a dodatkowo będą mieć rewalidację 4 godz., to z ich pensum 18 ma być rewalidacja, czy specjalisty od 1.09.2018 r. 22 ? i wtedy uśredniamy pensum takiego nauczyciela 18/18+4/22, czy liczymy rewalidację z pensum 18?
Odpowiedź na tak zadane pytanie wymagać będzie odniesienia się do wielu kwestii. Na początek sprawa pensum nauczycieli od dnia 1 września 2018r. Zgodnie z art. 76 ustawy z dnia 27 października 2017r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U.z 2017r. poz.2203) tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć (pensum) nauczycieli zatrudnionych na stanowisku pedagoga, psychologa, logopedy, terapeuty pedagogicznego, doradcy zawodowego zarówno w szkole ogólnodostępnej jak i specjalnej ustala organ prowadzący, jednakże na poziomie nie wyższym niż 22 godziny tygodniowo. Pensum nauczyciela wspomagającego (współorganizującego kształcenie specjalne) zostało ustalone na poziomie 20 godzin tygodniowo. Natomiast pensum nauczyciela zajęć edukacyjnych prowadzącego zajęcia rewalidacyjne lub rewalidacyjno - wychowawcze nie uległo zmianie i wynosi zgodnie z tabelą zawartą w art. 42 ust.3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017r. poz. 1189 z późn.zm.) 18 godzin tygodniowo.
Zajęcia z zakresu udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej, zarówno w szkołach ogólnodostępnych jak i specjalnych, mogą prowadzić: nauczyciele zajęć edukacyjnych posiadający odpowiednie przygotowanie specjalistyczne, a także pedagog, psycholog, doradca zawodowy, logopeda, terapeuta pedagogiczny. Do zajęć specjalistycznych za rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U.z 2017r. poz. 1643) zalicza się zajęcia: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym.
Zajęć specjalistycznych nie należy utożsamiać z zajęciami rewalidacyjnymi.
Zajęcia rewalidacyjne mogą być prowadzone przez nauczycieli zajęć edukacyjnych posiadających odpowiednie przygotowanie specjalistyczne, a także przez takich specjalistów jak pedagog, psycholog logopeda, terapeuta pedagogiczny, doradca zawodowy, w ramach powierzonych im zadań z zakresu udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r.w sprawie warunków organizowania kształcenia i wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017r. poz.1578) w §6 ust.2 stanowi, że w ramach zajęć rewalidacyjnych prowadzi się: naukę orientacji przestrzennej i poruszania się, naukę systemu Braille'a lub naukę innych alternatywnych metod komunikacji (uczniowie niewidzący), naukę języka migowego, naukę innych sposobów komunikowania się, w tym wspomagające i alternatywne metody komunikacji (AAC) (uczniowie niepełnosprawni z zaburzeniem mowy lub jej brakiem). W ramach zajęć rewalidacyjnych mieszczą się też zajęcia rozwijające umiejętności społeczne (uczniowie z autyzmem, w tym zespołem Aspergera).
Wracając do pytania. Specjalista może realizować zajęcia rewalidacyjne, o ile posiada w tym zakresie kwalifikacje określone w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U.z 2017r. poz.1575). Jeśli zostaną mu one przydzielone, to jego pensum należy uśrednić, gdyż będzie realizował obowiązkowe tygodniowe wymiary godzin dla różnych stanowisk pracy (np.22 godziny z pensum specjalisty oraz 18 godzin z pensum nauczyciela zajęć edukacyjnych prowadzącego zajęcia rewalidacyjne). Zgodnie z nowelizacją ustawy Karta Nauczyciela pensum łączone będzie ustalane jako iloraz łącznej liczby realizowanych godzin i sumy części etatów realizowanych w ramach poszczególnych tygodniowych wymiarów godzin zajęć. Wynik zaokrągla się do pełnych godzin – powyższej półgodziny w górę, a poniżej pół godziny w dół. Godziny wyliczone ponad tak ustalone pensum będą godzinami ponadwymiarowymi (art. 42 ust. 5c Karty Nauczyciela w brzmieniu od 1 września 2018 r.).
Obliczenie uśrednionego pensum dla nauczyciela specjalisty (np. logopeda) z pensum 22 godziny i realizującego dodatkowo 4 godziny zajęć rewalidacyjnych: (22/22 + 4/18 = 1,22 et.; 22 godz.+4 godz.= 26 godz.; 26godz. : 1, 22 et. = 21,31 et., czyli po zaokrągleniu pensum to wynosi 21 godzin.
Jeśli natomiast nauczyciel języka polskiego będzie miał przydzielone dodatkowe godziny zajęć rewalidacyjnych, pod warunkiem jednakże posiadania wymaganych kwalifikacji, to jego pensum będzie wynosiło 18 godzin, a ewentualne godziny ponad 18 - godzinny wymiar będą stanowiły godziny ponadwymiarowe.
Jeśli w szkole zostanie zatrudniony nauczyciel wspierający (współorganizujący kształcenie specjalne), to w ramach swojego pensum (20 godzin) ma on obowiązek realizować m.in. zajęcia rewalidacyjne. Godzina zajęć rewalidacyjnych wynosi 60 minut.
Podstawa prawna:
1. Art. 76 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U.z 2017r. poz.2203).
2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017r. poz. 1189 z późn.zm.).
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U.z 2017r. poz. 1643)
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r.w sprawie warunków organizowania kształcenia i wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017r. poz. 1578).
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U.z 2017r. poz.1575).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
- Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Co oznacza termin wydanie legitymacji? Korzystamy z systemu dziennika elektronicznego, który umożliwia wystawianie legitymacji uczniowskich: nadanie kolejnego numeru oraz wydruk na giloszu wraz ze zdjęciem.
Ponadto system umożliwia wygenerowanie danych niezbędnych do mLegitymacji. Z tego co mi wiadomo mLegitymacja ważna jest tylko wtedy, gdy wydana została legitymacja w szkole. Co więc oznacza wydanie legitymacji? Nadanie numeru i miejsce w rejestrze wydanych dokumentów, czy też fizyczne wydrukowanie dokumentu? Uczniowie chcący korzystać z mLegitymacji będą mieli takie same uprawnienia co Ci, korzystający z tradycyjnej. Czy zatem uczeń musi posiadać dwa dokumenty, czy może tylko ten elektroniczny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy niepubliczny ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy może być placówką o uprawnieniach publicznych? Jakie warunki powinien spełniać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W roku szkolnym 2019/2020 zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 27 sierpnia 2019r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków na podstawie § 59.5 w przypadku przejścia w latach szkolnych 2019/2020 i 2020/2021 ucznia klasy VII i VIII szkoły podstawowej (…) do innej szkoły arkusze ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio nr 53c lub 63n określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
Obydwa wzory są dostępne w załączniku.
Natomiast w zeszłym roku szkolnym obowiązywało rozporządzenie z dnia 26 kwietnia 2018 i tam
w § 53.5 jest zapis:
„ W przypadku przejścia w roku szkolnym 2018/2019 ucznia szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży do innej szkoły arkusz ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio:
1) ….
2) ……
3) nr 53b lub 63m określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia w przypadku ucznia klasy VII i VIII szkoły podstawowej”.
Tymczasem w załączniku nr 7 dostępny jest tylko wzór 53b ale jako wkładka do arkusza.
Na jakim więc wzorze arkusza powinniśmy założyć arkusze uczniom klas VII i VIII, którzy przyszli do naszej szkoły w roku szkolnym 2018/2019 na podst. Rozporządzenia z 26.04.2018r.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji narodowej z 10 czerwca 2015 r. par. 7 można zwolnić ucznia szkoły podstawowej z upośledzeniem lekkim z nauki 2. języka obcego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice są w trakcie rozwodu. Matka chce przenieś dziecko do innej szkoły. Ojciec nie wyraża na to zgody.
Co szkoła powinna zrobić w tej sytuacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe