Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pracownik obsługi od 16.01. do 28.02.2017r przebywał na urlopie bezpłatnym. W tym czasie wyjechał za granicę do chorego brata, który zmarł 17.02.2017r. W dniu 01.03. pracownik wrócił do pracy, a 13.03. złożył wniosek o udzielenie urlopu okolicznościowego w dniu 17.03. z tytułu śmierci brata. Bardzo proszę o prawidłowe zasady postępowania w takim przypadku.
Pracodawca jest obowiązany zwolnić od pracy pracownika na czas obejmujący 1 dzień w razie zgonu i pogrzebu brata, z zachowaniem prawa pracownika do wynagrodzenia (§ 15 pkt 2 i § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy, Dz. U. z 2014 r., poz. 1632). Wskazane zwolnienie od pracy nie jest natomiast dodatkowym urlopem, a tylko potocznie jest nazywane urlopem okolicznościowym. Nieobecność w pracy ze wskazanego powodu musi być związana ze zgonem i pogrzebem bliskiej osoby, aby została między nimi zachowana rozsądna więź czasowa. Wniosek o udzielenie dnia wolnego po miesiącu od zgonu bliskiej osoby zazwyczaj nie pozostaje w racjonalnym związku czasowym, ponieważ po takim czasie pracownik w typowych przypadkach nie ma już do załatwienia formalności związanych ze zgonem i pogrzebem. Należałoby w związku z tym poprosić pracownika o wyjaśnienie, czy w związku ze śmiercią brata za granicą ma do załatwienia jakieś sprawy. Za nieuwzględnieniem wniosku bez uzyskania tej wiedzy aktualnie przemawia okoliczność, że w tamtym czasie pracownik przebywał w kraju zamieszkania brata i korzystał z urlopu bezpłatnego, powinien więc mieć możliwość załatwienia wszystkich spraw.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem dyrektorem szkoły feryjnej od 1.07.2020 r., wcześniej od 1.09.2018 r. byłam nauczycielem w tej samej szkole. Ile urlopu mi się należy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel posiadający uprawnienia emerytalne może przejść w stan nieczynny?
- Jakie kwalifikacje powinien posiadać nauczyciel prowadzący w szkole ponadgimnazjalnej rewalidację? Według sugestii organu prowadzącego powinien to być tylko specjalista, czyli np. surdopedagog, tyflopedagog, logopeda. W przepisach prawnych dotyczących wymaganych kwalifikacji nie ma podane, jakie kwalifikacje konkretnie ma mieć nauczyciel prowadzący rewalidację. W rozporządzeniu z 2013 r. mówi się, że pomoc psychologiczno-pedagogiczną udzielają nauczyciele i specjaliści. Mam problem, czy nauczyciel który ukończy studia podyplomowe w wymiarze 350 godzin "Rewalidacja uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi" spełni wymogi odnośnie posiadanych kwalifikacji?
- Dzień dobry.
Zanim zadam pytanie, przedstawię problem. Nauczyciel mianowany został zawieszony w czynnościach w związku z toczącym się przeciwko niemu postępowaniem karnym. Zawieszenie zostało ustanowione do czasu zakończenia sprawy w sądzie. Dzisiaj, KONIEC MAJA, jako dyrektor szkoły otrzymałam z sądu informację (o która sama się zwróciłam), iż sprawa została warunkowo umorzona na POCZĄTKU MARCA.
Moje pytanie jest następujące - czy w przepisach prawa jest określony czas, w którym pracownik (w tym przypadku nauczyciel) jest zobowiązany powiadomić pracodawcę o wyroku, o tym, że powód zawieszenia przestał istnieć? Czy ma w ogóle obowiązek poinformowania o tym (Sąd sam z siebie nie informuje o wyrokach)?
A jeżeli tak, to czy jeżeli ww. nauczyciel nie dopełnił obowiązku i nie przystąpił do pracy, można to potraktować jako porzucenie pracy?
Przeciwko ww nauczycielowi nie toczyło się postępowanie dyscyplinarne i otrzymywał on wynagrodzenie.
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jako Beneficjent projektów unijnych (POKL) podpisujemy z pracownikami umowy zadaniowe na czas realizacji konkretnego projektu. Częstą sytuacją jest, że nasz pracownik ma podpisane równocześnie 2 umowy o pracę (1/2 etatu w jednym projekcie i jednocześnie 1/2 etatu na inne stanowisko w drugim projekcie). Przy rozliczeniach miesięcznych każdej z umów pracownik sporządza kartę czasu pracy, prowadzi też ewidencję godzin pracy we wszystkich projektach. Jedna z Instytucji Pośredniczących II stopnia, która nas rozlicza i kontroluje, zarzuciła nam, że takie rozwiązanie nie jest zgodne z Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL, które w punkcie 4.5.1.2) mają zapis: „Umowa o pracę z osobą stanowiącą personel projektu obejmuje wszystkie zadania wykonywane przez tą osobę w ramach projektu lub projektów realizowanych przez Beneficjenta”. Zagrożono nam uznaniem za niekwalifikowane wydatków na wynagrodzenia pracowników w projektach, gdyż są niezgodne z Wytycznymi. Naszym zdaniem są zgodne z prawem pracy.
Rozwiązanie zaproponowane przez IP2 mocno komplikuje rozliczanie pracownika, ponieważ:
- umowy mają różny okres obowiązywania (zależy to od okresu realizacji poszczególnych projektów), pojawią się problemy z rozliczaniem urlopów, wydawaniem świadectw pracy, etc.
- stawki wynagrodzenia w poszczególnych projektach są zróżnicowane, mimo że wymiar czasu pracy jest taki sam
- podpisanie jednej umowy wymagałoby stałego aneksowania w przypadku zakończenia zatrudnienia pracownika w jednym projekcie i rozpoczęcia zatrudnienia w drugim
Nadmieniam, że do XII 2013, żaden zespół kontrolujący z tej samej Instytucji pośredniczącej nie podniósł takiego zarzutu, jak opisany powyżej, mimo że zapis Wytycznych, przytoczony powyżej, nie zmienił brzmienia od kilku lat. Inna Instytucja Wdrażająca, która kontrolowała nasze umowy z personelem również nie miała zastrzeżeń do takiej formy zatrudniania, jaką stosujemy.
Nawiązując do Państwa porady z dnia 17.06.2014 dotyczącej zatrudniania personelu na klika umów o pracę w projektach unijnych proszę o przedstawienie ekspertyzy dotyczącej kwalifikowalności wydatków przy tego typu zatrudnieniu.
Proszę o możliwie najszybsze odniesienie się do sprawy.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe