Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o informację, czy na nocowanie uczniów w szkole potrzebna jest zgoda organu prowadzącego?
Przepisy prawa oświatowego nie regulują kwestii poruszanych w pytaniu. System oświaty zapewnia w szczególności: 1) realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju; 2) wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny; 3) możliwość zakładania i prowadzenia szkół i placówek przez różne podmioty; 4) dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej; 5) możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną, niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem społecznym, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami; 5a) opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych; 6) opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły każdego typu w skróconym czasie; 7) upowszechnianie dostępu do szkół, których ukończenie umożliwia dalsze kształcenie w szkołach wyższych; 8) możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych; 9) zmniejszanie różnic w warunkach kształcenia, wychowania i opieki między poszczególnymi regionami kraju, a zwłaszcza ośrodkami wielkomiejskimi i wiejskimi; 10) utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach i placówkach; 11) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw sprzyjających jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej; 12) opiekę uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej; 13) dostosowywanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy; 13a) kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym; 14) przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia; 15) warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego; 16) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.Szkoła realizuje zadania ustawowe oraz szczegółowe zawarte w statucie. Jeśli zatem statut przewiduje takie zajęcia, powinien zawierać także szczegółowe rozstrzygnięcia. W przeciwnym wypadku – wg mojej opinii – nie należy organizować „nocowania uczniów w szkole”, ponieważ nie jest to zadanie szkoły. Statut szkoły bowiem określa w szczególności: 1) cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły, 2) sposób wykonywania zadań z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia, Ostatecznie więc– decyzję w tych sprawach podejmuje dyrektor, mając na uwadze przede wszystkim bezpieczeństwo uczniów, ale także sposób wynagradzania nauczycieli na podstawie regulaminu wynagradzania w zakresie pracy w porze nocnej.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 1.; 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.), w szczególności – np. Załącznik nr 2 § 2.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o wyszczególnienie, które zajęcia są zajęciami specjalistycznymi, realizowanymi w ramach zajęć rewalidacyjnych, a które w ramach pomocy psychologiczno - pedagogicznej (dotyczy przedszkola niepublicznego).
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mamy wielki problem z obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego dla pięciolatków. Czy skoro art. 14 ust. 3 uso mówi o obowiązku dla 6-latka, a w innym miejscu dowiadujemy się, że obowiązek szkolny dotyczy 7-latków, ale dziecko 6-letnie też może pójść do szkoły /m.in.pod warunkiem spełnienia ww przygotowania/, to czy oznacza to, że "z automatu" wszystkie 5-latki też możemy lub nawet powinniśmy objąć tym przygotowaniem, czy odbierać od rodziców oświadczenia na piśmie, że oni o to wnioskują, bo np. rozważają posłanie 6-latka do szkoły. Nie chcemy być nadgorliwi, ale nigdzie nie możemy dostać wiążącej odpowiedzi, a przy okazji miejscowy ośrodek pomocy społecznej rozdał rodzicom pisma, w których wzywa ich do przedłożenia zaświadczenia o odbywaniu przez ich dziecko omawianego przygotowania. Wiemy, że jeśli takowe przedstawią, dostaną o 100 zł więcej zasiłku. Kto jednak będzie odpowiedzialny, jeśli za rok ci rodzice zrezygnują z posłania dziecka do szkoły, a MGOPS zażąda zwrotu zasiłków i ktoś stwierdzi, że winne jest przedszkole, bo wydało zaświadczenia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy z dotacji oświatowej udzielanej dla przedszkola niepublicznego z Urzędu Gminy można sfinansować modernizację parkingu przy budynku przedszkola? Jest to parking położony na terenie należącym do przedszkola, chodzi o jego przeniesienie w inne miejsce również w obrębie terenu należącego do przedszkola i udoskonalenie. Wiąże się to z zakupem krawężników, kostki brukowej itp., wcześniej był to tylko teren utwardzony.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik stażysta (pierwsza praca) został zatrudniony w szkole feryjnej od 1.09.2020 r. na podstawie umowy o pracę na pełny etat na stanowisku nauczyciela, na czas określony na okres odbywania stażu na nauczyciela kontraktowego. Pracownik otrzymał wynagrodzenie za wrzesień i jednorazowe świadczenie na start 1000 zł. Pracownik w dniu 11.09.2020 r. złożył wypowiedzenie umowy o pracę, okres wypowiedzenia 2 tyg. Od 14.09.2020 r. przebywa na zwolnieniu lekarskim. Czy pracownik jest zobowiązany do zwrotu nadpłaconego wynagrodzenia? Jak skutecznie pracodawca może się domagać zwrotu części wynagrodzenia i jakie kroki powinien podjąć w tym kierunku? Czy pracownik musi zwrócić jednorazowe świadczenie na start?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowi, który uczęszcza na lekcje religii poza szkołą, można na świadectwie ukończenia szkoły wpisać ocenę z tego przedmiotu?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe