Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o informację czy nauczyciel, który posiada: dyplom ukończenia studiów wyższych licencjackich na Uniwersytecie Opolskim na kierunku pedagogika w zakresie resocjalizacja z wychowaniem fizycznym; dyplom ukończenia studiów wyższych magisterskich na Uniwersytecie Śląskim na kierunku pedagogika w zakresie pracy socjalnej i opiekuńczo – wychowawczej; dyplom ukończenia medycznego studium zawodowego w Medycznym Studium Zawodowym w Raciborzu w zawodzie pielęgniarki o specjalności ochrona zdrowia i pielęgnacja chorych. Czy ma kwalifikacje do pracy na stanowisku nauczyciela teoretycznych i praktycznych przedmiotów zawodowych na kierunku technik sterylizacji medycznej w Szkole Policealnej Medycznej? Przedmioty, których uczy to: technologia mycia i dezynfekcji z elementami informatyki, technologia sterylizacji z elementami informatyki oraz wykonywanie dekontaminacji medycznej.
- studia drugiego stopnia, jednolite magisterskie lub licencjackie na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami, lub
- studia drugiego stopnia, jednolite magisterskie lub licencjackie na kierunku, którego efekty kształcenia, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9c ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, w zakresie wiedzy i umiejętności objemują treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, wskazane w podstawie programowej dla tego przedmiotu na odpowiednim etapie edukacyjnym, lub
- studia drugiego stopnia lub jednolite magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć.
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela praktycznej nauki zawodu w szkołach policealnych posiada osoba, która ukończyła:
- studia drugiego stopnia lub jednolite magisterskie na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami, lub
- studia drugiego stopnia lub jednolite magisterskie na kierunku, którego efekty kształcenia, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9c ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, w zakresie wiedzy i umiejętności objemują treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, wskazane w podstawie programowej dla tego przedmiotu na odpowiednim etapie edukacyjnym, lub
- studia drugiego stopnia lub jednolite magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, lub
- legitymuje się dyplomem ukończenia pedagogicznego studium technicznego, lub
- posiada świadectwo dojrzałości i dokument potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zakresie zawodu, którego będzie nauczać, oraz przygotowanie pedagogiczne, a także co najmniej dwuletni staż pracy w zawodzie, którego będzie nauczać, lub
- posiada tytuł mistrza w zawodzie, którego będzie nauczać, oraz przygotowanie pedagogiczne.
W związku z powyższym nauczyciel nie posiada kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych w szkole policealnej.
W przypadku praktycznej nauki zawodu, samo pielęgniarstwo również nie daje uprawnień do prowadzenia zajęć wymienionych w pytaniu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W chwili obecnej sekretarz szkoły zatrudniony jest na 3/4 etatu. Szkoła liczy 296 uczniów, 34 nauczycieli i 5 pracowników obsługi. Czy jest podstawa prawna regulująca czas pracy i jakie warunki trzeba spełnić, aby zatrudnić sekretarza w wymiarze pełnego etatu?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jakie są zasady podpisywania dokumentów przez osobę zastępująca dyrektora w czasie jego nieobecności. Chodzi o zastępcę społecznego, mającego upoważnienie organu prowadzącego do zastępowania dyrektora. Czy może on używać pieczątki dyrektora i podpisywać dokumenty swoim imieniem i nazwiskiem, poprzedzając podpis sformułowanie " z up." ?
- W związku z brakiem odpowiedzi, przytaczam moje pytanie: Przytaczam moje pytanie:"Witam. Kto odpowiada za sytuację, w której dyrektor szkoły, który nie wygrał konkursu, a dalej pracuje w szkole, nie ma zabezpieczonego etatu? Zgodnie z KN nauczyciel powinien otrzymać tę informację do końca maja. Czy nowy dyrektor musi zorganizować godziny dla ustępującego dyrektora? Kto byłby odpowiedzialny w sytuacji, gdy ustępujący dyrektor odwołałby się do sądu pracy? Proszę o podstawę prawną." oraz Państwa odpowiedz: " Jeżeli dyrektor był od początku pracownikiem szkoły, a nie np. urlopowanym nauczycielem innej placówki (urlop bezpłatny na okres powierzenia stanowiska dyrektora), to po przegranym konkursie wraca na stanowisko nauczyciela, bo to z tą szkołą ma zawarty stosunek pracy. Karta Nauczyciela: Art. 10. 1. Stosunek pracy z nauczycielem nawiązuje się w szkole, a w przypadku powołania zespołu szkół jako odrębnej jednostki organizacyjnej - w zespole szkół na podstawie umowy o pracę lub mianowania, z zastrzeżeniem ust. 8. W pytaniu nie podano do kiedy dyrektor miał powierzenie, więc domyślam się, że do końca sierpnia, zatem projekt organizacyjny na nowy rok szkolny sporządza jeszcze dotychczasowy dyrektor i to on będzie musiał zaplanować godziny swoje i pozostałych nauczycieli. Gdyby powierzenie skończyło się wcześniej, przed zatwierdzeniem projektu organizacyjnego, wówczas nowy dyrektor musiałby podjąć odpowiednie decyzje kadrowe, włącznie z ograniczeniem wymiaru godzin. USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty: Art. 39 ust. 3. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach: 1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki;" Pytanie nie dotyczyło tego, kto przygotowuje organizację roku. Powtarzam pytanie: Kto odpowiada za sytuację, w której ustępujący (z powierzeniem do końca sierpnia) dyrektor , nie zaplanował dla siebie etatu? Ten dyrektor, dnia 1 września , ma prawo oczekiwać od nowego dyrektora zatrudnienia na cały etat. Kto odpowiada za tę sytuację? Tzn, kogo może skarżyć ustępujący dyrektor, a w dn 1 września - zwykły nauczyciel, do sądu pracy? Opisana sytuacja wogóle nie powinna mieć miejsca. Kolejność działań powinna być następująca: najpierw konkurs na dyrektora, później planowanie i zatwierdzanie nowego roku szkolnego. Dyrektor wiedząc, że nie wygrał konkursu planuje sobie wówczas odpowiednią ilość godzin. Jeżeli byłoby odwrotnie (najpierw zatwierdzenie projektu, potem przegrany konkurs), ustępującemu dyrektorowi przysługiwałoby roszczenie o zatrudnienie w pełnym wymiarze godzin. Za sytuację kadrową zawsze odpowiada aktualny dyrektor jako pracodawca, choć wina w ostatnim przypadku leżałaby po stronie organu prowadzącego, który zatwierdza projekt nie wiedząc jeszcze, czy dana osoba będzie dalej dyrektorem. Proszę o odpowiedź na moje pytanie: Kogo może skarżyć opisany ustępujący dyrektor do sądu pracy? i na jakiej podstawie?
- Nauczyciel w trakcie roku szkolnego podniósł swoje kwalifikacje poprzez udział w kursie kwalifikacyjnym. Od nowego roku szkolnego 2020/2021 nauczyciel będzie pracował w tej szkole tylko na 4/18 etatu, gdyż przechodzi do innej placówki. Kurs dotyczy przedmiotu, którego będzie uczył w szkole, z której odchodzi. Czy taki nauczyciel może otrzymać zwrot kosztów za kurs jeszcze w tym roku szkolnym, jeżeli umowa z dyrektorem szkoły zawiera zapis, że nauczyciel musi przez trzy kolejne lata pracować w szkole, z której ma dofinansowanie oraz dofinansowanie przysługuje nauczycielowi, który jest zatrudniony w szkole na co najmniej ½ etatu.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel otrzyma wymówienie z art.20KN z dniem 31 maja 2015 (niedziela) - czy może być taka data? Staż pracy w dniu 31 VIII to 34 lata pracy:1.09.1981-31.08.2015. Czy należy wypłacić nagrodę jubileuszową (35 lecie)?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe