Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W chwili obecnej sekretarz szkoły zatrudniony jest na 3/4 etatu. Szkoła liczy 296 uczniów, 34 nauczycieli i 5 pracowników obsługi. Czy jest podstawa prawna regulująca czas pracy i jakie warunki trzeba spełnić, aby zatrudnić sekretarza w wymiarze pełnego etatu?
Obowiązujące przepisy, w tym ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) nie regulują zagadnienia, ilu uczniów należy przyjąć do szkoły, aby zatrudnić sekretarza na pełny etat.
Z kolei na podstawie art. 68 ust. 5 pkt 1 ustawy dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami, w tym w szczególności decyduje w sprawach zatrudniania pracowników szkoły. W związku z tym decyzję o wymiarze etatu sekretarza szkoły i szczegółowym zakresie jego obowiązków podejmuje dyrektor, który może uznać że zgodnie z potrzebami danej szkoły sekretarz szkoły powinien wykonywać zadania w pełnym wymiarze czasu pracy.
Natomiast środkami finansowymi na wynagrodzenia pracowników dyrektor może dysponować zgodnie z planem finansowym. Pośrednio zgodę organu prowadzącego na zatrudnienie sekretarza szkoły w pełnym wymiarze dyrektor powinien uzyskać przez wykazanie obsadzenia tego stanowiska w arkuszu organizacji, który zatwierdzi organ prowadzący – § 17 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2019 r., poz. 502).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dyrektor szkoły zastał pracownika (dozorca zmianowy praca od 18:00 do 6:00) śpiącego podczas pełnienia obowiązków służbowych. Pracownik napisał notatkę - oświadczenie z tego zdarzenia. Został poinformowany o konsekwencjach (art. 52 kp) i miał podjąć decyzję czy zwalnia się sam czy zostaje zwolniony dyscyplinarnie. W poniedziałek miał się stawić do pracy na rozmowę. Dozorca stawił się i zdecydował, że zwolni się sam. Umowa została rozwiązana za porozumieniem stron z datą poniedziałkową. Dwa dni później (środa) pracownik zwrócił się (pisemnie) z prośbą o wycofanie jego decyzji, motywując to tym, że podjął ją pochopnie i nie miał czasu na zastanowienie. Co powinniśmy w tej sytuacji zrobić i w jaki sposób odpisać, że się nie zgadzamy? Czy jest na to jakaś podstawa prawna, którą można się podeprzeć?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Witam!
Decyzją Rady Gminy samodzielna szkoła podstawowa ma stać się szkołą filialną z oddziałami 0 -III z łączonymi klasami i zostać włączona do większej szkoły gminnej. Nauczyciele mają więc stać się pracownikami tej większej szkoły od 1 września. Dla wszystkich nie wystarczy etatów. Czy w związku z tym zwolnienia będą dotyczyły tylko likwidowanej placówki, czy mogą też dotyczyć nauczycieli szkoły, której będzie podległa filia? Czy można w pierwszej kolejności zwalniać nauczycieli, którzy mają nabyte prawo do emerytury, kierując się tym, że po zwolnieniu mają zabezpieczenie finansowe, a co za tym idzie lepszą sytuację materialną?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W tym roku szkolnym uruchamiamy w naszej szkole nowy kierunek policealny: technik usług kosmetycznych (symbol cyfrowy zawodu: 514207). W związku z tym muszę zapewnić kadrę w zakresie nauczania teoretycznego: podstawy anatomiczno-dermatologiczne oraz kosmetyka pielęgnacyjna i upiększająca twarzy, szyi i dekoltu i praktycznego: zabiegi pielęgnacyjne i upiększające twarzy, szyi i dekoltu. Czy w związku z tym, pierwszego przedmiotu z anatomii może nauczać nauczyciel biologii, drugiego teoretycznego nauczycielka, która jest mistrzem fryzjerstwa, ma przygotowanie pedagogiczne i jest absolwentką studiów podyplomowych: fryzjerstwo i stylizacja, w ramach których miała takie przedmioty jak: kosmetologia (10h teorii i 15 praktyki), stylizacja (20h praktyki), charakteryzacja (5h praktyki). Jak sama mówi, realizując podyplomówkę na kosmetologii, ma się praktycznie te same przedmioty (konsultowała to z uczelnią). Dodatkowo ma ukończony kurs wizażu. Próbowałem zapytać o zdanie kuratorium, ale ono twierdzi, że ocenianie kwalifikacji nauczycieli przedmiotów zawodowych leży po stronie dyrektora. I co z uprawnieniami do nauczania praktycznego. Czy wspomnianą nauczycielkę, która jest mistrzem fryzjerstwa, wystarczy wysłać na podyplomówkę z kosmetologii, by mogła prowadzić te zajęcia?
- Moje pytanie dotyczy kwalifikacji nauczyciela do terapii logopedycznej dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym w oddziale przedszkolnym w szkole ogólnodostępnej. Chłopiec jest nauczany indywidualnie, w domu. Czy wymagane są dodatkowo kwalifikacje pedagogiki specjalnej?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jakie są zasady podpisywania dokumentów przez osobę zastępująca dyrektora w czasie jego nieobecności. Chodzi o zastępcę społecznego, mającego upoważnienie organu prowadzącego do zastępowania dyrektora. Czy może on używać pieczątki dyrektora i podpisywać dokumenty swoim imieniem i nazwiskiem, poprzedzając podpis sformułowanie " z up." ?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe