Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o podanie wzoru procedur związanych z organizacją udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole podstawowej po 01 września 2017r. Proszę o podanie odpowiedniej podstawy prawnej.
Od dnia 1 września 2017 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. z 2017 r., poz. 1591. Pomoc ta polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole. W porównaniu do poprzednich regulacji, poszerzono katalog potrzeb uzasadniających objęcie ucznia pomocą o zaburzenia emocji, którym nie musi towarzyszyć zaburzenie zachowania. Nadal pomoc organizuje dyrektor, a korzystanie z niej jest dobrowolne i nieodpłatne. O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się rodziców ucznia.
Pomocy udzielają nauczyciele i szkolni specjaliści we współpracy z rodzicami uczniów; poradniami psychologiczno-pedagogicznymi; placówkami doskonalenia nauczycieli; innymi przedszkolami, szkołami i placówkami oraz (tu nowość) z organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży. W szkole pomoc jest udzielana uczniowi z inicjatywy: ucznia; rodziców ucznia; dyrektora szkoły; nauczyciela lub specjalisty prowadzącego zajęcia z uczniem; pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej; poradni; asystenta edukacji romskiej; pomocy nauczyciela; asystenta nauczyciela, asystenta wychowawcy świetlicy lub osoby niebędącej nauczycielem, która prowadzi zajęcia z uczniami; pracownika socjalnego; asystenta rodziny; kuratora sądowego; organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie: klas terapeutycznych; zajęć rozwijających uzdolnienia; zajęć rozwijających umiejętności uczenia się; zajęć dydaktyczno-wyrównawczych; zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym; zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu; zindywidualizowanej ścieżki kształcenia; porad i konsultacji; warsztatów. Rodzicom i nauczycielom pomoc jest udzielana w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń. Dyrektor szkoły organizuje wspomaganie szkoły w zakresie realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegające na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nowy rodzaj pomocy – zindywidualizowana ścieżka kształcenia jest organizowana dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. Zindywidualizowana ścieżka obejmuje wszystkie zajęcia edukacyjne, które są realizowane wspólnie z oddziałem szkolnym oraz indywidualnie z uczniem. Objęcie ucznia zindywidualizowaną ścieżką wymaga opinii publicznej poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie. Zindywidualizowanej ścieżki nie organizuje się dla uczniów objętych kształceniem specjalnym oraz uczniów objętych indywidualnym nauczaniem.
Godzina zajęć rozwijających uzdolnienia; zajęć rozwijających umiejętności uczenia się; zajęć dydaktyczno-wyrównawczych; zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym; zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu trwa 45 minut, a jeżeli jest to uzasadnione potrzebami ucznia zajęcia mogą być prowadzone w czasie dłuższym lub krótszym niż 45 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Bardzo proszę o regulamin rekrutacji dzieci do Oddziału Przedszkolnego działającego przy szkole podstawowej na rok szkolny 2013/2014. Dziękuję.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o przykładowy Wewnątrzszkolny program doradztwa zawodowego
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor przyznał nagrody bez konsultacji rady pedagogicznej, związków. Czy jest podstawa prawna dotycząca przyznawania nagród? Gdzie można zgłosić takie postępowanie, bo on uważa że nie musi nikomu się tłumaczyć?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony jest w 4 przedszkolach na 5/20 etatu. Czy każde przedszkole ma obowiązek przyznać świadczenie socjalne w kwocie jak nauczyciela na pełnym etacie?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jak wygląda rozliczanie dochodu ze sklepiku szkolnego?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe