Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o pomoc w następującej kwestii. Związki zawodowe działające w placówce zarzucają mi przekroczenie kompetencji. Zgodnie z procedurą kontroli zarządczej wprowadziłam w życie Kodeks etyki nauczyciela. Kodeks ten powstał dokładnie według Państwa sugestii.Przedstawiciel prawny ZNP stwierdził, że nie ma konieczności wprowadzania takiego kodeksu, gdyż zawiera on przepisy określone w innych aktach prawych takich jak np. Kodeks pracy czy Karta Nauczyciela.Z powyższego wynikła sytuacja, w której ZNP żąda usunięcia tego wewnętrznego aktu szkolnego, mimo iż większość pracowników go przyjęło. Pozdrawiam i czekam na odpowiedź.
Jeśli dyrektor wprowadził kodeks etyki na podstawie obowiązującej kontroli zarządczej posługując się już obowiązującymi przepisami w szkole (np. Karta Nauczyciela, ustawa o systemie oświaty, statut bądź inne regulacje prawne) nie przekracza swoich uprawnień. Kodeks jest wówczas zbiorem przepisów w jednym dokumencie. Wiele szkół wprowadza kodeks etyki m. in. w celu ułatwienia pracy, nauczyciel nie musi doszukiwać się treści prawa znajdujących się w różnych aktach prawnych.
USTAWA z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (ze zm.).
Art. 68. 1. Kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
2. Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności:
1) zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi;
2) skuteczności i efektywności działania;
3) wiarygodności sprawozdań;
4) ochrony zasobów;
5) przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania;
6) efektywności i skuteczności przepływu informacji;
7) zarządzania ryzykiem.
Art. 69. 1. Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej należy do obowiązków:
1) ministra w kierowanych przez niego działach administracji rządowej, zwanego dalej "ministrem kierującym działem", z zastrzeżeniem ust. 2;
2) wójta, burmistrza, prezydenta miasta, przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego;
3) kierownika jednostki.
(…)
3. Minister Finansów określi w formie komunikatu i ogłosi, w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów, standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych, zgodne z międzynarodowymi standardami.
4. Minister Finansów może określić w formie komunikatu i ogłosić, w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów, szczegółowe wytyczne w zakresie kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych.
KOMUNIKAT Nr 23 MINISTRA FINANSÓW z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych.
Na podstawie art. 69 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) ogłasza się, co następuje:
§ 1. Określa się standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych.
§ 2. Standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych stanowią załącznik do komunikatu.
MINISTER FINANSÓW w z. Elżbieta Suchocka-Roguska
Załącznik do komunikatu Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. (poz. 84)
STANDARDY KONTROLI ZARZĄDCZEJ DLA SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
II. Standardy kontroli zarządczej
A. Środowisko wewnętrzne
Właściwe środowisko wewnętrzne w sposób zasadniczy wpływa na jakość kontroli zarządczej.
1. Przestrzeganie wartości etycznych
Osoby zarządzające i pracownicy powinni być świadomi wartości etycznych przyjętych w jednostce i przestrzegać ich przy wykonywaniu powierzonych zadań.
Osoby zarządzające powinny wspierać i promować przestrzeganie wartości etycznych dając dobry przykład codziennym postępowaniem i podejmowanymi decyzjami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zgodnie z wytycznymi GIS od 1 września 2020 r. należy ograniczyć przebywanie osób trzecich w przedszkolu do niezbędnego minimum. Czy przy takim zaleceniu można przyjąć studenta na praktyki nauczycielskie?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Co zrobić z rodzicem, który neguje decyzje dyrektora szkoły, krytycznie ocenia pracę szkoły, nachodzi nauczycieli i publicznie krytykuje funkcjonowanie szkoły?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Obie treści pytania dotyczą ZFŚS. 1. Czy nauczycielowi przebywającemu na urlopie bezpłatnym od.109.2016 do 30.06.2017 należą się świadczenia z ZFŚS? ; 2.Czy pracownikowi administracji przebywającemu na urlopie wychowawczym w okresie 16.09.2016 r. - 15.08.2019 r. należą się świadczenia z ZFŚS? Czy istnieją jakieś przepisy(wyroki) które interpretują ww. sytuacje.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jestem obecnie na etapie tworzenia tekstu jednolitego statutu mojej placówki. Proszę o przykładowy, aktualny statut dla szkoły podstawowej, w której funkcjonują organizacyjnie związane punkt przedszkolny i oddział dla 6-latków.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W bieżącym roku szkolnym 2017/18 wystartowaliśmy z I klasą Szkoły Branżowej I stopnia oraz VII klasą Szkoły Podstawowej. Koniec roku szkolnego zbliża się nieubłaganie, a my pozostajemy wciąż z kłopotem jakie dla tych dwóch klas powinny zostać przygotowane arkusze świadectw do wypełnienia ? Jedyny (chyba najaktualniejszy) dokument z Dz. U. RP z dn. 27 stycznia 2017 i Poz. 170 podaje co prawda przykładowe sygnatury świadectw, ale NIE MA TAM NIC O KLASIE VII SP, CZY BRANŻOWEJ I st. ! Przepis mówi o szkołach zawodowych, które transformację przechodzą, iż mają stosować w klasach II i III nadal wcześniej ustalone numery świadectw, jednak nie ma żadnej wzmianki co z klasami pierwszymi (I) branżowej, które przecież i tak jak w naszej szkole, ruszyły w tym roku szkolnym. Wyżej wymieniony przeze mnie dokument również mówi o świadectwach promocyjnych i ukończenia klas starszych SP, ale tylko IV - VI i znów nic o klasach VII SP. Bardzo proszę o pomoc i wyjaśnienie tych zawiłości.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe