Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Prowadzę niepubliczne przedszkole. Pani wizytator z kuratorium zarzuciła podczas kontroli, że mgr fizjoterapii nieposiadający uprawnień pedagogicznych nie może prowadzić zajęć rewalidacyjnych w zakresie rehabilitacji ruchowej wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, motywując to tym, iż zajęcia rewalidacyjne może prowadzić tylko nauczyciel. Czy słusznie? Jeśli może prowadzić takie zajęcia, proszę o podstawę prawną.
Warunki organizacji zajęć dla uczniów legitymujących się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego określone są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1309). W celu realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu w przedszkolach, szkołach i ośrodkach zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Obowiązkiem dyrektora placówki jest dołożenie wszelkich starań, aby tacy specjaliści w jego placówce byli zatrudnieni.
Ponadto w tych jednostkach, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
• nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub
• pomoc nauczyciela.
W rozporządzeniu nie wskazano, w jakim wymiarze zajęć osoby te mają pracować. Może się zdarzyć, że jedna osoba będzie zatrudniona do pomocy dla kilku uczniów lub wychowanków.
Natomiast w przedszkolach, szkołach lub ośrodkach, do których uczęszczają uczniowie lub wychowankowie z innymi niepelnosprawnościami lub z niedostosowaniem społecznym (albo jego zagrożeniem), za zgodą organu prowadzącego, dyrektor może zatrudnić:
• nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia lub
• pomoc nauczyciela
Specjaliści i pomoc nauczyciela realizują zadania wyznaczone przez dyrektora przedszkola lub szkoły, To dyrektor lub osoba prowadząca, po zapoznaniu się z kwalifikacjami nauczyciela, decydują o tym, jakiego specjalistę przydzielić do pracy z uczniem lub wychowankiem.
Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że zajęcia a uczniem lub wychowankiem legitymującym się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego realizuje nauczyciel. Osoba nieposiadająca przygotowania pedagogicznego nie jest nauczycielem, z pewnymi wyjątkami wskazanymi w ustawie Prawo oświatowe.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jesteśmy zespołem szkół w skład którego wchodzą: Liceum Ogólnokształcące, Szkoła Policealna i KKZ. Czy każda z osobnych szkół powinna mieć odrębny statut?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel rozpoczął staż w placówce 1 września 2017 r. a kończy 30 maja 2020 r. Czy po zakończeniu stażu wystawiam mu ocenę pracy (4 stopniowa) czy ocenę dorobku zawodowego (pozytywna lub negatywna) i w jakim terminie? 21 czy 7 dni od daty złożenia sprawozdania z realizacji awansu zawodowego?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim nie reguluje dokładnie sposobu prowadzenia zeszytu obserwacji. Czy ma to być forma codziennego zapisu czy raczej zapis wynikający z aktualnych, istotnych zmian w zakresie funkcjonowania?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy plan pracy szkoły po zatwierdzeniu przez radę pedagogiczną(uchwałą)może stać się koncepcją szkoły?
Czy to 2 różne dokumenty?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole prowadzonej przez Stowarzyszenie obowiązują tz. godziny karciane?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe