Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Prowadzę ogólnodostępne przedszkole niepubliczne. Wśród naszych wychowanków jest pięcioro dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanymi ze względu na ZA i Autyzm. W związku z tym proszę o informację, jakie na dzień dzisiejszy (lub też od 1.09.2017 r) według Prawa oświatowego, wykształcenie powinien posiadać nauczyciel wspomagający takie dzieci, oraz czy mam obowiązek w ogóle takiego nauczyciela zatrudnić? Jeśli tak, to czy do każdego dziecka powinien być inny nauczyciel? Czy wystarczy, że zatrudnię pomoc nauczyciela, bądź też drugiego nauczyciela z ukończoną pedagogiką przedszkolną, ale nie pedagogiką specjalną?
Na podstawie § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U.2015.1113, które na podstawie odesłania z art. 85a UoSO ma zastosowanie także do niepublicznych przedszkoli, w przedszkolach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone obowiązkowo zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów – np. pedagog wczesnoszkolny,po warunkiem, że na studiach realizował zajęcia z oligofrenopedagogiki, lub pomoc nauczyciela - z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. W związku z tym to od treści orzeczeń uzyskanych przez poszczególne dzieci z ZA lub autyzmem z poradni psychologiczno – pedagogicznej wynika, czy wystarczająca jest praca z pomocą nauczyciela, czy z nauczycielem wspomagającym. W tym ostatnim przypadku na podstawie zaleceń w orzeczeniu należy ustalić, czy dane dziecko ma pracować z nauczycielem indywidualnie, a także w jakim zalecanym wymiarze czasowym. Tylko na podstawie analizy orzeczeń konkretnych dzieci można więc ustalić, jakie jest zapotrzebowanie na nauczycieli wspomagających, jeśli chodzi o wymiar czasu pracy i czy w tym samym czasie nauczyciel może pracować z więcej niż jednym dzieckiem. Analogiczną treść zawiera projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12299452, które zostanie wydane na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 PO i na podstawie odesłania z art. 177 PO będzie obowiązywało także w niepublicznych przedszkolach.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W bieżącym roku szkolnym dla ucznia ze spektrum autyzmu zatrudniony został nauczyciel wspomagający. Uczeń jest w klasie trzeciej szkoły podstawowej i ma orzeczenie ważne do ukończenia pierwszego etapu edukacyjnego. Rodzice dziecka już kontaktują się z PPP w celu uzyskania dalszego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy w klasie czwartej dyrektor może zatrudnić nauczyciela wspomagającego dla ucznia tylko na określoną liczbę godzin, np. 15 godzin tygodniowo? Czy dyrektor decyduje o liczbie tych godzin czy konkretnie określają tę kwestię przepisy prawa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do końca listopada szkoła gimnazja) ma dokonać zmian w Statucie dotyczących warunków realizacji projektów edukacyjnych, ale dla mnie zapis w rozporządzeniu jest zbyt ogólny - co należy rozumieć pod sformułowaniem "warunki"?
- Ile godzin biblioteki szkolnej powinno być w szkole, w której nie ma etatu bibliotekarza? Czy jest określona minimalna liczba godzin biblioteki szkolnej? ( w szkole uczy się 40 uczniów, biblioteka posiada ok. 1000 woluminów). Kto decyduje o wymiarze czasu pracy biblioteki w tego typu szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel realizuje łącznie 22 godziny, w tym 17 wg pensum 18 godzinnego i 5 wg pensum 26 godzinnego (świetlica). a. Jak obliczyć pensum nauczyciela? b. Czy nauczyciel ma prawo do nadgodzin? c. Jeśli tak, to w jakim wymiarze? Kolejne pytanie: W związku ze zmniejszeniem liczby oddziałów (niż demograficzny), nauczyciel dyplomowany zatrudniony na czas nieokreślony został przeniesiony do innej szkoły w tej samej gminie, na to samo stanowisko. W byłej placówce realizuje 3 godziny. Czy należy mu zmienić umowę na czas określony (w nowej placówce został zatrudniony na czas nieokreślony)?
- 1. Czy dyrektor szkoły może połączyć radę pedagogiczną klasyfikacyjną z radą plenarną?
2. Czy do protokołu rady pedagogicznej należy wpisać uchwałę w pełnym brzmieniu, czy może być załącznik do protokołu zawierający podstawę prawną uchwały itp?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe