Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
PYTANIE 1: Pracuje u mnie w przedszkolu niepublicznym nauczyciel będący jednocześnie dyrektorem ds. pedagogicznych, który ukończył studium pedagogiczne o specjalności edukacja wczesnoszkolna. W związku z chęcią poszerzania swoich kwalifikacji – w tym roku osoba ta ukończyła studia wyższe (licencjat) z pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Studia magisterskie natomiast chciałaby zrobić już z innej specjalności, np. logopedia, oligofrenopedagogika lub terapia pedagogiczna, co bardzo by się przydało w naszym przedszkolu. Uczelnia, na której studiowała ta pani, upiera się, że w związku ze zmianą przepisów nie ma możliwości robić magisterki z innej specjalności, konieczna jest kontynuacja pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej, a dopiero potem, na studiach podyplomowych można zrobić wspomniane kierunki. Wydaje mi się nonsensem studiowanie kolejnych lat kierunku, z którego już nauczyciel ma kwalifikacje uzyskane podczas studium, i których już przecież nie utraci. Moje pytanie zatem brzmi: czy nauczycielka może kontynuować studia na magisterce z innego kierunku niż licencjat (np. logopedia lub oligofrenopedagogika) i czy tak zdobyte kwalifikacje będą zgodne z prawem oświatowym? PYTANIE 2: Rozumiem, że tak jest, gdyby nie było tego wykształcenia ze studium. Ale nauczycielka ma ukończone studium z edukacji wczesnoszkolnej, o czym pisałam w pytaniu 1, czyli już na dzień dzisiejszy ma kwalifikacje do nauczania w przedszkolu. Czy te kwalifikacje tracą ważność? Studium nie uprawnia już do nauczania dzieci? Bo jeśli nie traci ważności, to przecież studia II stopnia mogłyby być z czegoś innego?
AD 1
W związku ze zmianami jakie zaszły w szkolnictwie wyższym na podstawie wprowadzonej tzw. Konstytucji dla Nauki 2.0, od 1 października 2019 r. uczelnie będą mogły rozpocząć cykl kształcenia nauczycieli przedszkola i klas I–III szkoły podstawowej jedynie w ramach kierunku studiów o ściśle określonej nazwie: „pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna” w ramach jednolitych studiów magisterskich ( § 8 ust. 1 pkt 9, § 39 ust. 1 oraz § 48 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów, Dz. U. 2018, poz. 1861, z późniejszymi zmianami). Możliwość rekrutacji na studia drugiego stopnia jest ograniczona wyłącznie do kierunku „pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna” i dotyczy tych uczelni, które 1 października 2018 r. prowadziły kształcenie nauczycieli przedszkola i klas I–III szkoły podstawowej na kierunku pod nazwą „pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna” na studiach pierwszego i drugiego stopnia (ostatnia rekrutacja na studia drugiego stopnia w tym przypadku może mieć miejsce na rok akademicki 2021/2022, czyli przed 1 października 2022 r.). Ograniczenie to wynika z konieczności zapewnienia osobom, które rozpoczęły kształcenie na tym kierunku w ramach studiów licencjackich mogły kontynuować naukę na studiach II stopnia, żeby w związku ze zmianami po ukończeniu studiów nabyły prawa do nauczania w klasach I–III oraz w przedszkolu.
Tym samym ukończenie jedynie studiów licencjackich z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej nie będzie uprawniało do nauczania w przedszkolu i klasach I-III, z uwagi na brak legitymowania się w tym zakresie tytułem magistra. Dlatego też stanowisko uczelni w tej sprawie jest jak najbardziej właściwe.
AD 2
Ukończenie przez dyrektora studium edukacji wczesnoszkolnej jest bez znaczenia, chyba, że na dyplomie ukończenia tego studium widnieje zapis, że dana osoba uzyskała tytuł naukowy magistra z pedagogiki przedszkolnej. To założenie, głównie z uwagi na treść pytania jest niemożliwe. Zmiany w prawie o szkolnictwie wyższym i prawie oświatowym, powodują, że osoby, chcące nauczać w przedszkolu i w klasach I–III będą obowiązane posiadać wyższe wykształcenie magisterskie na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Tym samym osoby, które ukończyły studia w systemie bolońskim i legitymują się jedynie stopniem licencjackim z edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, aby móc podjąć lub kontynuować pracę w przedszkolu lub w klasach I–III, będą musiały uzupełnić wykształcenie. Dlatego w okresie przejściowym jest możliwość podjęcia studiów II stopnia, aby uzyskać docelowo tytuł magisterki i mieć prawa do nauczania. Tym samym od tego roku akademickiego w ogóle nie jest możliwe rozpoczęcia studiów licencjackich na kierunku pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna, albowiem zostały wprowadzone studia jednolite.
Dyrektor może kontynuować edukację na studiach magisterskich na innym kierunku niż edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, jest to jego prawo, ale posiadać jedynie dyplom studiów licencjackich nie będzie miał prawa do nauczania w przedszkolu. Ponadto osoby, które „nie skorzystają z szansy” wynikających z przepisów przejściowych, dotyczącej rekrutacji na studia drugiego stopnia jeszcze na rok akademicki 2021/2022. Jeśli do tego czasu wykształcenie nie zostanie uzupełnione osoba ta nie będzie mogła uczyć w przedszkolu i także nie będzie mogła uzupełnić wykształcenia w systemie bolońskim (kończąc studia II stopnia), co wiąże się z koniecznością podjęcia studiów jednolitych magisterskich 5 letnich na kierunku edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna. W takim wypadku bez znaczenia będzie uprzednie ukończenie zarówno studium edukacji przedszkolnej jak i studiów I stopnia z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam nauczyciela kontraktowego zatrudnionego na umowę na czas nieokreślony na 8 godzin (pozostałość po poprzedniej Dyrekcji). Chciałbym zatrudnić tę osobę na czas nieokreślony, na pełny etat. Czy jest taka możliwość? Jeśli tak to w jaki sposób mogę to zrobić? Zależy mi na tej osobie, bo to bardzo dobry nauczyciel, a porozumienia zmieniającego na kolejny rok Pani nie chce już podpisywać.
- Czy dla nauczycieli od 01.01.2019 r. należy prowadzić ewidencję czasu pracy? Jeśli tak, to czy może to być ewidencja skrócona tzn. z pominięciem godz. rozpoczęcia i zakończenia pracy oraz liczby godzin przepracowanych?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W szkole realizowany będzie projekt w ramach programu RPO działanie 11.4. Koordynatorem i jego asystentem będą nauczyciele. Jaką mam zawrzeć umowę, czy to może być dodatek specjalny, czy umowa o dzieło. Poproszę wzór takiego dokumentu. A może jeszcze inne rozwiązanie, które będzie zgodne z prawem krajowym i europejskim.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź na poniższe pytania. Dla ułatwienia podzieliłam je na 3 problemy.
1. Problem - świadczenie rehabilitacyjne.
Nauczycielka przebywała na świadczeniu rehabilitacyjnym od 23.12.2014 do 17.12.2015. W tym okresie rachuba wypłacała jej dodatek za wysługę lat.
1) Czy okres pobierania świadczenia rehabilitacyjnego zalicza się do stażu pracy przy obliczaniu dodatku za wysługę lat oraz przy nagrodzie jubileuszowej?
2) Czy za okres pobierania świadczenia rehabilitacyjnego przysługuje urlop uzupełniający?
2. Problem urlop bezpłatny na studia magisterskie.
Studiująca nauczycielka przedszkola zatrudniona w pełnym wymiarze godzin świadcząca pracę od poniedziałku do piątku była zmuszana brać urlop bezpłatny w ilości łącznie 12 dni w trakcie trzech semestrów. Czy w związku z tym te 12 dni powinno się odliczyć ze stażu pracy przy wyliczaniu dodatku za wysługę lat oraz przy nagrodzie jubileuszowej.
Nauczycielka uczęszczała na studia magisterskie (nie miała skierowania ze szkoły).
Nauczycielka odchodzi na rentę i te 12 brakujących dni może spowodować, że nie otrzyma nagrody jubileuszowej.
3. Problem - naliczanie środków na ZFŚS dla pracujących emerytów
Zatrudniam w szkole byłe pracownice tutejszej szkoły pobierające obecnie emeryturę, tj.:
- sekretarza szkoły w wymiarze 3/8 etatu
- nauczyciela bibliotekarza na 4/30 etatu
1) Czy dział planowania powinien naliczyć środki na ZFŚS na ww. pracownice tak, jak oblicza się na pracowników czy tak, jak na emerytów.
2) Czy przy wypłacie świadczeń z ZFŚS powinnam te pracownice umieścić na liście wypłat dla pracowników czy emerytów. Dotychczas sekretarz szkoły pobierała świadczenia takie jak "wczasy pod gruszą" oraz bony jako emerytka czyli nieopodatkowane. Nauczycielka natomiast pobierała proporcjonalne do etatu świadczenie urlopowe - opodatkowane, a dofinansowanie do wypoczynku oraz bony jako emerytka nieopodatkowane.
Ostatnio pracownica działu socjalnego zwróciła mi uwagę, że świadczenia wypłacane zatrudnionym emerytom należy opodatkować.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy regulamin doboru pracowników pedagogicznych (tzn kryterium zwalniania nauczycieli) ma być uzgodniony z Związkami Nauczycielstwa Polskiego? Jeśli tak to jaka jest podstawa prawna. Dziękuję
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe