Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy ramowych statutów. Czy rozporządzenie z dnia 17 marca 2017 w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli zastępuje rozporządzenie z 2001 roku w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół? Czy tylko w zakresie ramowych statutów przedszkoli publicznych, jak jest zapisane w przypisie 2 rozporządzenia z 2017 r., co oznaczałoby, że treści dotyczące przedszkoli straciły moc, ale treści dotyczące szkół nadal obowiązują w tym rozporządzeniu. Jakie są aktualne akty prawne dotyczące ramowych statutów szkoły?
Na podstawie obowiązującego od 23 stycznia 2017 r. art. 364 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 60 ramowe statuty szkół publicznych (załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, Dz.U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.) zachowują moc do czasu zakończenia kształcenia w dotychczasowym gimnazjum, trzyletnim liceum ogólnokształcącym, czteroletnim technikum, klasach dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole i stopnia, dotychczasowej szkole policealnej i szkole specjalnej przysposabiającej do pracy. W przedszkolach i w zreformowanych szkołach działających od dnia 1 września 2017 r. (w roku szkolnym 2017/2018 w szkołach: podstawowej, policealnej i szkole specjalnej przysposabiającej do pracy) obowiązuje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, Dz.U. z 2017 r., poz. 649.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rodzic złożył wniosek o przyjęcie dziecka do klasy pierwszej, które w lutym ukończyło 6 lat. Została dołączona opinia PPP, która uzasadnia, iż "z uwagi na niższe niż przeciętne możliwości intelektualne oraz niepełną dojrzałość społeczno-emocjonalną nie jest wskazane podjęcie przez dziecko obowiązku szkolnego z rocznym wyprzedzeniem". Rodzice wniosek motywują: małoliczną klasą pierwszą (11 osób) co pozwoli na indywidualne podejście do ucznia; innowacyjnością prowadzonych zajęć przez nauczyciela; współpracą ze Specjalistycznym Centrum Wspierającym Edukację Włączającą (szkoła jest włączona w pilotażowy projekt). Grupa przedszkolna, do której miałoby uczęszczać dziecko, liczy 25 osób i jest grupą mieszaną (5-, 6-latki), więc korzystniejsze dla dziecka byłoby rozpoczęcie nauki rok wcześniej. Czy dyrektor może wydać pozytywną decyzję w takim przypadku? Czy będzie to zgodne z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dopuszczalne jest, aby oddział klasy I do której uczęszcza uczeń z autyzmem i posiada nauczyciela wspomagającego realizował zajęcia na drugą zmianę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy darmowy podręcznik wydany przez MEN jest obowiązujący dla wszystkich szkół? wydawnictwo WSiP oferuje również darmowe podręczniki "Tropiciele". Czy szkoła może wybrać taki podręcznik?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły dla dorosłych, w której funkcjonuje klasa OHP - gimnazjum dla dorosłych. Co mam zrobić z uczniem, który nie ukończył 18-tu lat i na koniec I semestru otrzymał 4 oceny niedostateczne i 2 nieklasyfikowania. Proszę nie podawać mi Rozporzadzenie..., ponieważ wiem, że w szkołach dla dorosłych obowiazuje klasyfikacja semestralna. Uczeń nieletni ma obowiązek szkolny do ukończenia gimnazjum, co więc mam z nim zrobić po pierwszym semestrze ?
Czy w statucie szkoły można umieścić zapis mówiący, że dla nieletnich obowiazuje klasyfikacja roczna? Nadmieniam, że nie mam semestrów, które rozpoczynałyby się w styczniu. Na powtarzanie semestru uczeń musi czekać pół roku, co ma wtedy robić ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy zajęć wychowania fizycznego. Zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 19 sierpnia 2009 r. w sprawie realizacji 2 godzin obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego dyrektor szkoły może "wyjąć" z siatki zajęć wf maksymalnie 2 godziny tygodniowo, realizując je jako zajęcia pozalekcyjne lub pozaszkolne. Pytanie brzmi: czy mogę wyjąć tylko 1 godzinę obowiązkowych zajęć?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe