Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy zatrudniania w przedszkolu nauczyciela wspomagającego. Czy można go zatrudnić? Na jakiej podstawie? Jeśli tak, to jakie powinny być zapisy w statucie odnośnie jego zadań.
Na podstawie § 7 ust. 1 – 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 zatrudnienie tzw. nauczyciela wspomagającego:
1) jest obowiązkowe w przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi i w przedszkolach integracyjnych - w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniach uczniów o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) jest obowiązkowe w przedszkolach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, a jednocześnie z zaleceń poradni wynika potrzeba zatrudnienia nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych,
3) jest dobrowolne (wymaga uzyskania zgody organu prowadzącego) w przedszkolach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione w pkt 2 niepełnosprawności, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, gdy z zaleceń o orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wynika taka potrzeba.
Do zakresu zadań nauczycieli wspomagających należy:
1) prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami zajęć edukacyjnych oraz wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami realizowanie zintegrowanych działań i zajęć określonych w programie IPET;
2) prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami pracy wychowawczej z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
3) uczestniczenie, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w IPET, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów;
4) udzielanie pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie IPET, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
5) prowadzenie zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych (w zależności od kwalifikacji danego nauczyciela wspomagającego).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kto powinien najpierw wystąpić z wnioskiem o przeniesienie nauczyciela z urzędu. Czy najpierw występuje z wnioskiem dyrektor szkoły do której ma być przeniesiony do dyrektora szkoły w której jest zatrudniony czy dyrektor w której nauczyciel jest zatrudniony do dyrektora szkoły do której ma być przeniesiony?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Urlop wypoczynkowy. Placówka nieferyjna. Czy nie będzie błędem udzielenie pracownikowi tzw. "zerówki" urlopu wypoczynkowego od dnia 2 stycznia w całym przysługującym mu w roku kalendarzowym wymiarze, tj.35 dni? Nauczycielka wraca do pracy 19 listopada (po urlopach związanych z macierzyństwem i uzupełniającym), a od 2 stycznia chciałaby pójść na 35 dni urlopu wypoczynkowego.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Dot. prawidłowego obliczenia stażu pracy w jednostce budżetowej. Pracownica przedstawiła decyzję Burmistrza o zgłoszeniu do rejestru działalności gospodarczej oraz o odprowadzanych składkach do ZUS w momencie prowadzenia działalności czy na tej podstawie można naliczyć lata pracy do stażu?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jak obliczyć pensum dla dyrektora szkoły,od czego jest zależne /zniżka/ Jaką maksymalnie może mieć zniżkę, dyrektor wydaje taki dokument?
- Kadencja dyrektora kończy się 31 sierpnia. W szkole jest dwóch wicedyrektorów, którzy powołani są DO ODWOŁANIA. Dyrektor stwierdził, że wicedyrektorzy odchodzą razem z nim i ujął ich w arkuszu organizacyjnym na rok 2017/2018. Odejście wicedyrektorów potraktował jako odejście z automatu tłumacząc to nowymi przepisami. Wicedyrektorzy nie złożyli pisemnych rezygnacji z funkcji i nie zostali przez dyrektora odwołani. Czy opisana sytuacja jest zgodna z obecnym stanem prawnym, jeśli tak, proszę o podanie podstawy prawnej. Sytuacja dotyczy samodzielnej szkoły podstawowej, która od 1.09 także będzie szkołą samodzielną. Czy w opisanej sytuacji może dojść do tego, że w dniu 1 września obecni wicedyrektorzy będą nadal pełnili tę funkcję, a jednocześnie będą nauczycielami z pełnym pensum?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe