Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy zatrudnienia specjalistów od roku szkolnego 2022/2023. Szkoła niepubliczna licząca 74 uczniów (w tym 13 osób z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego). W zeszłym roku szkolnym tj. 2021/2022 zatrudniliśmy następujących specjalistów: psycholog zatrudniona na cały etat 34/34h – w tym 25h prowadzonych z uczniami z orzeczeniem i 9h z pozostałymi uczniami; nauczyciel prowadzący terapię pedagogiczną i trening umiejętności społecznych zatrudniony w wymiarze 24/34h – w tym 12h z uczniami z orzeczeniem, 8h języka rosyjskiego, 4h terapii pedagogicznej z pozostałymi osobami; zajęcia rewalidacyjne (zajęcia rozwijające umiejętności społeczne) zatrudniony w wymiarze 6/34h wyłącznie z uczniami z orzeczeniem; tyflopedagog – zajęcia rewalidacyjne 4h zlecenie wyłącznie z uczniami z orzeczeniem; logopeda – zajęcia rewalidacyjne 2h umowa zlecenie. Czy wyżej wymienione godziny spełniają wymagania dla specjalistów w roku szkolnym 2022/2023? Czy według nowego rozporządzenia (25% etatu psycholog + 25% pedagog specjalny + 50% pozostali specjaliści) dotyczy godzin zrealizowanych z wszystkimi uczniami tj. godziny dla uczniów z orzeczeniami + godziny dla pozostałych uczniów czy dotyczy to wyłącznie uczniów bez orzeczenia (godziny z orzeczeniowcami nie wchodzą do tej puli)? Czy nauczyciel który ma pełne uprawnienia do nauczania języka rosyjskiego, a ponadto ukończył studia podyplomowe: diagnoza i terapia pedagogiczna, oligofrenopedagogika, może być zatrudniony jako pedagog specjalny?
Zgodnie z art. 42d ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r., poz. 1762) łączną liczbę etatów nauczycieli oblicza się jako sumę ilorazów, w których dzielną jest suma liczby godzin zajęć realizowanych na stanowisku nauczyciela pedagoga, pedagoga specjalnego, psychologa, logopedy lub terapeuty pedagogicznego w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć i liczby przydzielonych godzin ponadwymiarowych w ramach pracy na tym stanowisku, a dzielnikiem jest tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, określony dla tego nauczyciela.
Zgodnie z § 19a rozporządzenia o kwalifikacjach kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach, o których mowa w § 3 ust. 1 i § 4 rozporządzenia, posiada osoba, która ukończyła:
1) jednolite studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego lub drugiego stopnia, w zakresie pedagogiki specjalnej, i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia, w zakresie pedagogiki, i posiada przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub w zakresie edukacji włączającej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W ustawie o systemie oświaty z 7.09.1991 r. jest mowa o 3 sytuacjach, w których RP podejmuje uchwały. Czy jest coś takiego jak uchwała opiniująca i czego dotyczy?
Czy zatwierdzenie przez RP musi być podjęte uchwałą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli w statucie jest zapis "Jeżeli nieregulaminowe użycie telefonu lub innego środka komunikacji elektronicznej ma miejsce po raz kolejny, wówczas nauczyciel ma prawo do odebrania uczniowi telefonu lub innego środka komunikacji, a następnie zdeponowania go u wychowawcy lub pedagoga szkolnego. Do odebrania telefonu lub innych środków elektronicznych upoważnieni są rodzice lub opiekunowie prawni ucznia. Czy odebranie telefonu jest zgodne z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący może aktualnie zabrać ze szkół podstawowych oddziały przedszkole do przedszkola ? jakie przepisy to regulują?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na podstawie obowiązujących przepisów – jeśli w prognozie zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy ogłaszanej corocznie przez MEiN nie znajdą się zawody, w których obecnie kształci szkoła – dyrektor powinien uzyskać ponowną opinię wojewódzkiej rady rynku pracy o zasadności kształcenia w danym zawodzie/danych zawodach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie nowe dokumenty obowiązują jeszcze w tym roku szkolnym w szkole podstawowej z nowego rozporządzenia a) świadectwa,
b) arkusze ocen,
c) księgi uczniów,
d) informacje o gotowości szkolnej
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe