Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczennica drugoroczna w klasie I gimnazjum zaszła w ciążę i otrzymała nauczanie indywidualne od marca. Wcześniej wcale nie uczęszczała do szkoły. Na semestr miała oceny nieklasyfikacyjne prawie ze wszystkich przedmiotów. Czy jest możliwe, aby zdała? Jak ma zaliczyć te nieklasyfikowania z półrocza i czy w ogóle może?
Zadaniem szkoły jest udzielenie wszechstronnej pomocy uczennicy. Szczegóły pomocy, w tym zadania, cele, zasady oceniania są opisane w statucie. O szczegółach klasyfikowania oraz przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych pisaliśmy wielokrotnie. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (w szkole policealnej – semestralnej), stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, (w szkole policealnej – semestrze programowo wyższym), szkoła umożliwia uczniowi uzupełnienie braków. Nie można przesądzać i zakładać, że uczennica nie zda egzaminów klasyfikacyjnych na zakończenie roku szkolnego. Uczeń podlega klasyfikacji: 1) śródrocznej i rocznej (w szkole policealnej – semestralnej); 2) końcowej. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.Natomiast klasyfikacja semestralna odbywa się w szkole policealnej.Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.Egzamin ten przeprowadza komisja, w której skład wchodzą: 1) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako przewodniczący komisji; 2) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem oraz jego rodzicami liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może przystąpić do egzaminów klasyfikacyjnych w ciągu jednego dnia. Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, do którego dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia odpowiednio w okresie lub semestrze, za który przeprowadzana jest klasyfikacja. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych (a w szkole policealnej – semestralnych), zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 44f, arkusza ocen ucznia art. 44k, 44l; 2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, w szczególności § 12, 16, 17.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem wicedyrektorem w SP Witaszyce. Proszę o udzielenie odpowiedzi na dwa pytania: 1) jakie są zasady tworzenia oddziału przedszkolnego przy szkole podstawowej i jakie musimy spełnić warunki, aby go uruchomić? 2) wczoraj nauczycielka j. polskiego złamała nogę. Poinformowała, że 1 miesiąc będzie na zwolnieniu, ale może się ono przedłużyć. Czy od 1 lutego możemy zatrudnić na zastępstwo na czas określony innego polonistę, czy mamy poloniście dać zastępstwa doraźne?
- Jak wygląda praca Internatu w porze nocnej?
Zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli – Za zgodą organu prowadzącego szkołę, w celu zapewnienia opieki w porze nocnej, w Internacie można zatrudnić wychowawcę – opiekuna nocnego.
Ale czy wychowawcy nocnemu można wówczas przydzielić w którymś dniu tygodnia godziny dzienne, czy jak sama nazwa wskazuje muszą to być tylko godziny nocne.
Jeżeli w Internacie część godzin będzie realizowana przez wychowawcę w porze dziennej i nocnej to czy wówczas jest on nadal opiekunem nocnym?
Czy organ prowadzący skoro ma kompetencje przydzielić lub nie wychowawcę – opiekuna nocnego może zdecydować, że będzie to jedna osoba pomimo tego, że są w Internacie dwie grupy wychowawcze 70 osób?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak naliczyć staż nauczycielowi religii, jeżeli zatrudniony jest w szkole na pełnym etacie, a u mnie w placówce dodatkowo na 2 godziny? Umowa jest spisana na czas nieokreślony na podstawie skierowania z kurii. Czy staż naliczamy od początku, ponieważ rozpoczął pracę nie jako uzupełnienie na jednej umowie, lecz na nowych zasadach w innej placówce? Czy może naliczamy tyle lat, ile ma przepracowane, tj. zgodnie ze stażem w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę na przyszły rok zaplanować 6godz. pedagoga specjalnego w szkole podstawowej liczącej 181 uczniów jest 4 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego i 1 opinia o wczesnym wspomaganiu oraz ok. 16 opinii.Dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- a oto kolejny przypadek: nastąpiła sądowa zmiana nr PESEL i NAZWISKA (imię pozostało) u ucznia klasy drugiej. 1. Co należy zrobić w arkuszach ocen, aby były one prawidłowo prowadzone? Czy należy nadać nowy numer ewidencyjny ze względu na nowy nr PESEL i NAZWISKO (imię pozostało dotychczasowe)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe