Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczennica drugoroczna w klasie I gimnazjum zaszła w ciążę i otrzymała nauczanie indywidualne od marca. Wcześniej wcale nie uczęszczała do szkoły. Na semestr miała oceny nieklasyfikacyjne prawie ze wszystkich przedmiotów. Czy jest możliwe, aby zdała? Jak ma zaliczyć te nieklasyfikowania z półrocza i czy w ogóle może?
Zadaniem szkoły jest udzielenie wszechstronnej pomocy uczennicy. Szczegóły pomocy, w tym zadania, cele, zasady oceniania są opisane w statucie. O szczegółach klasyfikowania oraz przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych pisaliśmy wielokrotnie. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (w szkole policealnej – semestralnej), stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, (w szkole policealnej – semestrze programowo wyższym), szkoła umożliwia uczniowi uzupełnienie braków. Nie można przesądzać i zakładać, że uczennica nie zda egzaminów klasyfikacyjnych na zakończenie roku szkolnego. Uczeń podlega klasyfikacji: 1) śródrocznej i rocznej (w szkole policealnej – semestralnej); 2) końcowej. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.Natomiast klasyfikacja semestralna odbywa się w szkole policealnej.Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.Egzamin ten przeprowadza komisja, w której skład wchodzą: 1) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako przewodniczący komisji; 2) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem oraz jego rodzicami liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może przystąpić do egzaminów klasyfikacyjnych w ciągu jednego dnia. Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, do którego dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia odpowiednio w okresie lub semestrze, za który przeprowadzana jest klasyfikacja. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych (a w szkole policealnej – semestralnych), zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 44f, arkusza ocen ucznia art. 44k, 44l; 2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, w szczególności § 12, 16, 17.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od 5.10.2010 r. posiadam trzecie orzeczenie z poradni, na podstawie, którego mógłbym otworzyć klasę integracyjną. Czy ewentualnie mogę jeszcze pisać w tym roku szkolnym do organu prowadzącego szkołę o przekształcenie oddziału I klasy gimnazjum w klasę integracyjną? Czy w ogóle, czy od II semestru?
- Czy uczeń zsz, który porzucił pracę jako pracownik młodociany i otrzymał świadectwo pracy powinien zostać skreślony z listy uczniów szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem organem prowadzącym szkołę niepubliczną z uprawnieniami publicznej. Do oddziału przedszkolnego w naszej placówce uczęszcza uczeń z zespołem Aspergera i zgodnie z orzeczeniem zalecane jest wspomaganie ucznia. Niestety mamy problem ze znalezieniem nauczyciela, który zgodnie z przepisami ma ukończone wychowanie przedszkolne i pedagogikę specjalną w zakresie pracy z uczniem z zespołem Aspergera. Czy w związku z tym możemy zatrudnić nauczyciela wspierającego-pomoc nauczyciela na to miejsce, który ma ukończoną pedagogikę specjalnego z w.w.zakresu, ale ma ukończony inny kierunek studiów wyższych i czy w przypadku potwierdzenia możemy finansować jego zatrudnienie z dotacji na uczniów niepełnosprawnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ze względu na małą liczbę uczniów w klasie V i VI (nauczanie specjalne) można prowadzić zajęcia lekcyjne w łączonych klasach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica na koniec roku szkolnego uzyskała dwie oceny niedostateczne (miała prawo przystąpić do egzaminów poprawkowych). Po zakończeniu roku szkolnego (koniec czerwca) zrezygnowała ze szkoły i odebrała dokumenty.
Co należy wpisać w arkuszu ocen? Czy datę czerwcowej RP z informacją o braku promocji czy pozostać arkusz bez adnotacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe