Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczennica z Ukrainy została przyjęta do szkoły podstawowej w dniu 22 marca 2022 r. W roku szkolnym 2023/2024 uczęszcza do klasy IV i na prośbę rodzica realizuje 2 godziny tygodniowo zajęć języka polskiego – dla ucznia przybywającego z zagranicy. Czy jest to zgodne z przepisami? Jeśli nie, to jakie są konsekwencje nie realizowania łącznie 6 godzin? Do kiedy powinna je realizować?
§ 17 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz. U. z 2023 r., poz. 2301) określa, że dla uczniów przybywających z zagranicy, podlegających obowiązkowi szkolnemu, którzy nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, organ prowadzący szkołę organizuje w szkole, w której uczeń realizuje naukę zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego, dodatkową, bezpłatną naukę języka polskiego w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego.
Według art. 165 ust. 7 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r., poz. 900 z późn. zm.) wymieniona w pytaniu uczennica ma prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego nie dłużej niż przez okres 24 miesięcy.
Zgodnie z § 11a ust.1 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. z 2023 r., poz. 2094) w latach szkolnych 2021/2022 – 2023/2024 dodatkowe zajęcia lekcyjne z języka polskiego dla uczniów będących obywatelami Ukrainy, którzy przybyli do Polski w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego kraju, są prowadzone indywidualnie lub w grupach liczących nie więcej niż 15 uczniów, w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, nie niższym niż 6 godzin lekcyjnych tygodniowo.
Dyrektor szkoły winien naprawić nieprawidłowości organizacyjne i przydzielić nie mniej niż 6 godzin lekcyjnych tygodniowo przez okres nie dłuższy niż 24 miesiące od marca 2022 r.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Prowadzę ogólnodostępne przedszkole niepubliczne. Wśród naszych wychowanków jest pięcioro dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanymi ze względu na ZA i Autyzm. W związku z tym proszę o informację, jakie na dzień dzisiejszy (lub też od 1.09.2017 r) według Prawa oświatowego, wykształcenie powinien posiadać nauczyciel wspomagający takie dzieci, oraz czy mam obowiązek w ogóle takiego nauczyciela zatrudnić? Jeśli tak, to czy do każdego dziecka powinien być inny nauczyciel? Czy wystarczy, że zatrudnię pomoc nauczyciela, bądź też drugiego nauczyciela z ukończoną pedagogiką przedszkolną, ale nie pedagogiką specjalną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Ja dalej pytam się czy na pewno ta odpowiedz jest prawidłowa? Na pytanie proszę o podstawę prawną dotyczącą klasyfikacji w roku 2016/17 oto odpowiedź państwa: cyt:Uchwały w sprawie klasyfikacji śródrocznej i rocznej w roku szkolnym 2016/2017 zostały podjęte na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2018 r., poz. 1457 ze zm. Czy na pewno Dziennik Urzedowy z roku 2018????Bo mam wątpliwości.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka powinna znajdować się podstawa prawna (aktualna) w regulaminie wycieczek szkolnych i innych form turystyki obowiązujących w szkole podstawowej (ośmioletniej)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zwrócił się do dyrektora z prośbą o dokonanie oceny pracy. Dyrektor sporządził projekt oceny, z którym nauczyciel się zapoznał i podpisał. Czy jeszcze tego samego dnia, czy po dopiero 14 dniach można dać nauczycielowi właściwą ocenę pracy? Czy przy wręczaniu projektu oceny i oceny obowiązują jakieś terminy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rozporządzenie MEN z dnia 21.05.2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół nadal obowiązuje? Czy zapisy dotyczące statutu nie zostały umieszczone w ustawie Prawo oświatowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe