Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Ucznia, który posiada głęboka dysleksję można zwolnić z nauki drugiego języka obcego. Uczeń uczy się w VII klasie, ma j. angielski w wymiarze 3 godz./tyg. i rozpoczął naukę j. rosyjskiego w wym. 2 godz./tyg., z którym radzi sobie lepiej. Czy można w takim wypadku zwolnić z j. angielskiego?
Podstawą zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka nowożytnego jest § 6. 1. rozporządzenia MEN z dnia 3 sierpnia 2017 r.w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 16 sierpnia 2017 poz. 1534), mówiący, że dyrektor szkoły, na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej zwalnia ucznia z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego. Rozporządzenie to nie precyzuje, który to ma być język. Zwyczajowo przyjmuje się, że tym „drugim” jest język, który realizowany jest w mniejszym wymiarze. W opisanej sytuacji nie ma więc przeciwskazań prawnych, by ucznia zwolnić z nauki języka angielskiego. Jednak najpierw należy poinformować rodziców o liczbie godzin każdego z języków, aby mieli świadomość, że rezygnują z przedmiotu realizowanego w większej liczbie godzin.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dziecko uprawiające sport w klubie sportowym np. jeździectwo 6 razy w tygodniu po 2 godziny może być zwolnione z w-f?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W swojej szkole (Centrum Kształcenia Ustawicznego przy Zakładzie Karnym w Płocku) chcę wprowadzić nowy kierunek kształcenia – asystent osoby niepełnosprawnej, kwalifikacja Z.8. Chciałbym poprosić o interpretację prawną pewnego zagadnienia. Otóż według podstawy programowej kształcenia w tym zawodzie szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 8 tygodni (320 godzin). Z kolei niedawno wprowadzone Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 listopada 2016 r. w sprawie sposobu i trybu prowadzenia nauczania w zakładach karnych i aresztach śledczych stanowi w paragrafie 24.1, pkt. 2, iż osadzeni realizują praktyczną naukę zawodu zgodnie z programem nauczania dla zawodu, która może być organizowana na zajęciach praktycznych prowadzonych w pracowniach i warsztatach szkolnych. Z uwagi na to, że chciałbym, aby część słuchaczy była osobami z kategorią penitencjarną R1 (to znaczy skazani odbywający karę pozbawienia wolności w systemie zamkniętym, czyli tacy, którzy nie mogą opuszczać murów zakładu karnego, w związku z czym w ich przypadku odbywanie praktyk poza ZK nie wchodzi w rachubę) nie mam pewności czy moja interpretacja ww. zapisu z RMS jest dla mnie korzystna czy nie. Bardzo proszę o informację, czy w zaistniałych okolicznościach słuchacze kursu Z.8 mogą odbywać praktyki zawodowe na terenie CKU w Zakładzie Karnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy wypełniania dziennika pedagoga. Czy pedagog ma w dzienniku wymieniać z imienia i nazwiska dziecko, z którym rozmawia i czy ma opisywać problem, którego dotyczy rozmowa? Czy wpisy w dzienniku maja być ogólne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy oddziały przedszkolne (zerówki), które funkcjonują w szkole podstawowej muszą mieć zajęcia w czasie ferii, wakacji i przerw świątecznych ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń z klasy pierwszej zostaje przeniesiony do innej szkoły wskutek zmiany miejsca zamieszkania. Czy jest wymagane przekazanie szkole do której uczeń się przenosi kopii arkusza ocen za zgodność z oryginałem mimo tego, że uczeń nawet w szkole poprzedniej nie ukończył pierwszego półrocza?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe