Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W 5-cio godzinnym oddziale przedszkolnym dzieci mają jeden gorący posiłek w formie drugiego dania. Czy są jakieś przepisy mówiące, że powinny mieć również śniadania i owoce (zalecenie pokontrolne sanepidu)? Bardzo proszę o przepisy mówiące, że w oddziałach przedszkolnych dzieci 6-cio letnie mają mieć codziennie śniadania i owoce.
Obecnie art. 108 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm. ogólnie stanowi, że przedszkole w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia dzieciom możliwość korzystania z posiłków, a obowiązujące od 1 września 2016 r. rozporządzenie Ministra Zdrowia z 26 lipca 2016 r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach (Dz.U. z 2016 r., poz. 1154) nie wymienia liczby i składu posiłków w przedszkolu. Z kolei obowiązujące do 31 sierpnia 2016 r. rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2015 r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach (Dz.U. z 2015 r., poz. 1256) w załączniku nr 2 stanowiło m.in., że posiłki powinny zawierać m.in. warzywa lub owoce oraz że w przedszkolach, w których dziecko spędza do 5 godzin, były podawane co najmniej 2 posiłki główne: śniadanie i obiad. Takich szczegółowych wytycznych obecnie nie zawierają obowiązujące przepisy, natomiast Instytut Żywności i Żywienia ogólnie zaleca podawanie dzieciom w wieku przedszkolnym warzyw i owoców oraz planowanie posiłków co 3-4 godziny (http://www.izz.waw.pl/component/content/article/5-aktualnoci2/aktualnoci2/379-zasady-prawidowego-ywienia-dzieci-przedszkolnych).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Wypłacamy ekwiwalent za pranie odzieży z dołu tzn. za rok poprzedni w 2020 za 2019 (dotyczy obsługi i nauczycieli wf). Czy należy się ekwiwalent nauczycielowi wf który w 2019 był zatrudniony na zastępstwo od stycznia do czerwca, a obecnie nie jest już pracownikiem naszej szkoły?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Właściciel przedszkola niepublicznego wybudował nowy budynek z przeznaczeniem na działalność przedszkola. Jakie koszty należy wliczyć w amortyzację? Czy do tych kosztów można wliczyć ogrodzenie, wyposażenie budynku (meble, stoliki) i placu zabaw?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację w sprawie obecności uczniów nie uczęszczających na lekcje religii, gdy jest to lekcja w środku zajęć w ciągu dnia i dziecko jest objęte opieką pedagoga. Czy należy wpisywać do dziennika klasowego obecność ucznia do ilości osób obecnych na lekcji religii, jeżeli ten uczeń jest obecny w szkole?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń jest upośledzony w stopniu lekkim i dotknięty niepełnosprawnością ruchową – czyli ma niepełnosprawność sprzężoną. Poradnia psychologiczno-pedagogiczna zaleciła prowadzić dla niego co najmniej trzy formy terapii. Zaopiniowała jednocześnie, że dziecko może realizować obowiązek szkolny w szkole ogólnodostępnej. Z analizy znanych mi przepisów wynika, że dyrektor może zarządzić jedynie dwie godziny zajęć rewalidacyjnych, a dziecku potrzebne są trzy godziny. Prowadzący nie wyraża zgody na tę trzecią godzinę, podpierając się ramówką. Czy jest podstawa prawna dla przyznania uczniowi ze sprzężoną niepełnosprawnością więcej niż dwóch godzin zajęć rewalidacyjnych w tygodniu?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Witam!
Chcemy dla jednego z zatrudnionych pracowników wprowadzić zadaniowy czas pracy. Czy otrzymam od Państwa wzór dokumentu, jakim powinno to zostać uczynione (umowa, porozumienie) oraz wzór rozliczenia wykonania zadań (np. po miesiącu pracy)?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe