Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Właściciel przedszkola niepublicznego wybudował nowy budynek z przeznaczeniem na działalność przedszkola. Jakie koszty należy wliczyć w amortyzację? Czy do tych kosztów można wliczyć ogrodzenie, wyposażenie budynku (meble, stoliki) i placu zabaw?
Problematyka amortyzacji przedmiotów, praw, gruntów, nieruchomości i innych została kompleksowo uregulowana w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. tj. 2019, poz. 865). Zgodnie z art. 16 A przytoczonej ustawy, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
3) inne przedmioty– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej, zwane środkami trwałymi.
Zgodnie z punktem 3, do środków trwałych podlegających amortyzacji będą mogły zostać zaliczone elementy budynku wybudowanego przedszkola, jego wyposażenia, plac zabaw i jego elementy, meble, wyposażenie związane z funkcjonowaniem placówki, np. wyposażenie kuchni, szatni, toalet, leżaki dla dzieci, meble biurowe i inne.
Pamiętać należy, że warunkiem dokonywania amortyzacji określonych przedmiotów jest przewidywany czas używania dłuższy niż rok oraz drugim warunkiem jest fakt nie zaliczenia przy nabyciu określonych przedmiotów, koszt ich nabycia nie został zaliczony jako koszt uzyskania przychodu w danym miesiącu. Zob. art. 16 D ust. 1 w/w ustawy. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa wart.16a i16b, których wartość początkowa określona zgodnie zart.16g nie przekracza 10 000zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W nawiązaniu do sprawy cyt. "Stowarzyszenie Internowanych i Represjonowanych zwróciło się o udzielenie informacji dotyczącej nauki i ukończenia szkoły przez naszego absolwenta z roku 89. Proszą o informacje oraz kserokopie dokumentacji w tej sprawie. Jako podstawę wniosku wskazują ustawę o dostępie do informacji publicznej. Czy szkoła musi odpowiedzieć na wniosek i czy ma udostępnić te informacje o absolwencie naszej szkoły? A co z ustawą o ochronie danych osobowych?
Absolwent szkoły nie jest organem szkoły, ani funkcjonariuszem publicznym, a w związku z tym należy odmówić udzielenia informacji o absolwencie, gdyż nie stanowią informacji publicznej. Ponadto przekazanie informacji o nim bez uprzedniego uzyskania jego zgody naruszyłoby jego dane osobowe i dobra osobiste. (art. 6 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, Dz.U. z 2016 r., poz. 1764; art. 23 i art. 24 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, Dz.U. z 2017 r., poz. 459; art. 23 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, Dz.U. z 2016 r., poz. 922 z późn. zm.). "
W jakiej formie powinna nastąpić odpowiedź.
1. zwykłym pismem - gdyż sprawa nie dotyczy informacji publicznej;
2. czy odmowa udzielenia odpowiedzi decyzją administracyjną.
Jaką należy podać podstawę prawną
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jestem osobą fizyczną, prowadzącą publiczną szkołę podstawową z przedszkolem, czy jestem zobowiązana prowadzić księgi rachunkowe, czy mogę prowadzić KPiR? W jakiej formie powinna być prowadzona odrębna ewidencja przychodów i kosztów z otrzymanej dotacji?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Świadectwa drukujemy na zamówionych giloszach szkolnych. W jaki sposób wystawić teraz duplikat świadectwa uczniowi, który odszedł od nas w tamtym roku szkolnym, czyli 203/2014?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem przedszkola niepublicznego. Planuję zakup odkurzacza. Mam pytanie, czy zakup odkurzacza może być sfinansowany z dotacji oświatowej udzielanej przez lokalny urząd gminy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący (wójt, burmistrz,prezydent) może, po wygranym konkursie na stanowisko dyrektora szkoły (bezwzględną większością głosów), powołać dyrektora na okres krótszy niż 5 lat?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe