Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W dniu 01.09.2015 r. dziecko sześcioletnie rozpoczęło naukę w klasie I. Zgodnie z nowelizacją ustawy o systemie oświaty może więc skorzystać z prawa do ponownego uczęszczania do klasy I w kolejnym roku szkolnym. Matka złożyła w szkole wniosek dotyczący kontynuacji nauki w klasie I bez zgody ojca. Jednakże sąd rejonowy w wyroku rozwodowym rodziców, wskazując matkę jako osobę wykonującą władzę rodzicielską nad tą dziewczynką, nie pozbawił ojca praw rodzicielskich, przyznając mu wykonywanie władzy rodzicielskiej nad starszą siostrą. W wyroku sądowym brak jest więc zapisu o pozbawieniu praw rodzicielskich zarówno ojca jak i matki do którejkolwiek z córek. Czy w danej sytuacji prawnej dziecka wymagana jest pisemna zgoda ojca na wniosku dotyczącym kontynuacji nauki w klasie I?
O istotnych sprawach dziecka rodzice rozstrzygają wspólnie, a w braku porozumienia między nimi rozstrzyga sąd opiekuńczy. Jeżeli dziecko pozostaje pod władzą rodzicielską obojga rodziców, każde z nich może działać samodzielnie jako przedstawiciel ustawowy dziecka i dlatego szkoła nie jest uprawniona do domagania się przedstawienia stanowiska drugiego rodzica co do wyboru szkoły, gdyż ich ewentualne uzgodnienia są ich wewnętrzną sprawą (art. 97 § 2 i art. 98 § 1 KRiO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy statut poradni psychologiczno-pedagogicznej stworzony na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. jest nadal aktualny, czy należy go dostosować do ustawy Prawo oświatowe? Jeśli tak, to w jakim zakresie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem Zespołu Szkół, w skład którego wchodzi szkoła podstawowa i gimnazjum. Czy na str.1 arkusza ocen np. gimnazjum mam wpisać jako nazwę szkoły Zespół Szkół Publicznych Gimnazjum im...., ponieważ taki zapis nazwy jest w statucie, czy wystarczy nazwa Gimnazjum im. ..... w....., skoro przy świadectwach używa się tej drugiej wersji (zgodnie z rozporządzeniem z 14 marca 2005 r.-stan prawny na 1.05.2008 po nowelizacji z 2008 r.)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel na koniec roku szkolnego może postawić z przedmiotu ocenę niedostateczną (bez egzaminu klasyfikacyjnego) uczniowi liceum, który nie chodził przez cały rok do szkoły i nie uzyskał żadnych ocen cząstkowych? Uczeń ten na I semestr w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego (bo w pierwszym semestrze również nie chodził do szkoły) uzyskał ocenę niedostateczną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w technikum (czteroletni cykl kształcenia) drugi język obcy nowożytny (np. hiszpański) może być realizowany tylko w pierwszej i drugiej klasie (ewentualnie również w trzeciej), a nie przez cały cykl nauczania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczniowie klas I LO po szkole podstawowej realizują zajęcia edukacyjne (matematyka, wos, geografia, j. angielski) na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Ci sami uczniowie realizują dwa typy zajęć. Jak wygląda kwestia oceniania? Czy uczniom wystawiana jest jedna ocena z przedmiotu czy na każdym poziomie oddzielna ocena z poziomu podstawowego i z poziomu rozszerzonego? Jak wygląda kwestia oceniania w świetle prawa oświatowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe