Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W internacie Zespołu Szkół funkcjonuje grupa wychowawcza, w skład której wchodzą uczniowie technikum i zasadniczej szkoły zawodowej. Grupa liczy 35 osób. W grupie tej jest jeden wychowanek z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Symbol jego niepełnosprawności to: 07-S - choroby układu oddechowego i krążenia, 06-E – epilepsja. Czy w związku z tym przysługuje wychowawcom prowadzącym tę grupę dodatek za pracę w warunkach uciążliwych zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU?
W opisanym przypadku wychowawcom nie przysługuje dodatek za pracę w warunkach uciążliwych, albowiem:
- Są wychowawcami internatu szkolnego, a nie placówki opiekuńczo-wychowawczej. Internat szkolny – zgodnie z ustawą o systemie oświaty - jest jednostką organizacyjną, wchodzącą w skład szkoły, której zadaniem jest zapewnienie opieki i wychowania uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.
- Prowadzone przez nich zajęcia w internacie szkolnym nie spełniają wymogów określonych paragrafem § 8 pkt 4-16 rozporządzenia MENiS z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. nr 22, poz. 181z późniejszymi zmianami), który jednoznacznie określa, iż: „Za pracę w trudnych warunkach uznaje się prowadzenie przez nauczycieli:
4) praktycznej nauki zawodu szkół medycznych - zajęć w pomieszczeniach zakładów opieki zdrowotnej i jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, przeznaczonych dla: noworodków, dzieci do lat trzech, dzieci niepełnosprawnych ruchowo oraz dla osób (dzieci i dorosłych) upośledzonych umysłowo, psychicznie chorych, przewlekle chorych, z uszkodzeniami centralnego i obwodowego układu nerwowego, w oddziałach intensywnej opieki medycznej oraz w żłobkach;
5) praktycznej nauki zawodu - zajęć w szkołach specjalnych oraz w szkołach w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich;
6) zajęć dydaktycznych w szkołach (oddziałach) przysposabiających do pracy;
7) zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim;
8) zajęć dydaktycznych i wychowawczych w specjalnych przedszkolach (oddziałach), szkołach (oddziałach) specjalnych oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego;
9) zajęć dydaktycznych w szkołach przy zakładach karnych;
10) zajęć dydaktycznych w klasach łączonych w szkołach podstawowych;
11) zajęć dydaktycznych w języku obcym w szkołach z obcym językiem wykładowym, z wyjątkiem zajęć prowadzonych przez nauczycieli języka obcego, prowadzenie zajęć dydaktycznych w szkołach, w których zajęcia są prowadzone dwujęzycznie oraz przez nauczycieli danego języka obcego w oddziałach dwujęzycznych, a także prowadzenie zajęć dydaktycznych w języku obcym w nauczycielskich kolegiach języków obcych, z wyjątkiem lektorów języka obcego;
12) zajęć dydaktycznych w oddziałach klas realizujących program "Międzynarodowej Matury" z przedmiotów objętych postępowaniem egzaminacyjnym;
13) zajęć dydaktycznych w szkołach w zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich i placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
14) zajęć wychowawczych, korekcyjno-terapeutycznych oraz badań psychologicznych i pedagogicznych nieletnich w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich;
15) zajęć wychowawczych bezpośrednio z wychowankami lub na ich rzecz w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych (w tym w internatach);
16) zajęć wychowawczych bezpośrednio z wychowankami lub na ich rzecz w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
- Tym samym nie spełniają wymogów § 9 ust 1 określającego jednoznacznie, iż „Za pracę wykonywaną w warunkach uciążliwych uznaje się prowadzenie przez nauczycieli zajęć w trudnych warunkach:
1) wymienionych w § 8 pkt 4-16 z dziećmi i młodzieżą, których stan zdrowia z powodu stanów chorobowych, wymienionych w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 lutego 2002 r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia, uzasadnia konieczność sprawowania stałej opieki lub udzielania pomocy, oraz z dziećmi i młodzieżą powyżej 16 roku życia, u których wystąpiło naruszenie sprawności organizmu z przyczyn, o których mowa w § 32 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności;
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W Szkole Podstawowej Specjalnej funkcjonuje jeden oddział przedszkolny dla uczniów niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Czy w statucie szkoły można dokonać zapisu „Odział przedszkolny ma przerwę w zajęciach zgodnie z terminami przerw dla Szkoły Podstawowej Specjalnej ustalonymi przez dyrektora szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną i organem prowadzącym”? Nauczyciel zatrudniony w oddziale przedszkolnym ma umowę ze Szkołą podstawową.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 16.06.2023 r. nauczycielka otrzymała ocenę dorobku zawodowego, 29.08.2023 r. otrzymała akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego.
Obecnie nauczycielka ubiega się o stopień nauczyciela dyplomowanego.
Czy dyrektor może dokonać obecnie oceny pracy nauczyciela (ocena potrzebna jest do złożenia wniosku o nagrodę wójta)?
W karcie oceny pracy jest zapis: „Okres pracy, za który została
dokonana ocena pracy:”(Czy wpisujemy w tym miejscu od 30.08.2023 r. do ....., czy od 1.09.2023 r., czy od 17.06.2023 r.?)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Międzyszkolny Klub Sportowy został zarejestrowany w 1976 roku. Miejsce prowadzenia działalności - podano adres SP. Prezes Klubu uważa, że ma prawo do nieograniczonego działania w szkole, wykorzystwać sprzęt szkolny (komputery, drukarkę, kserokopiarkę itp.) oraz dwa pomieszczenia. W dokumentach szkoły nie ma żadnych dokumentów, które określałyby zasady działania Klubu na terenie SP. Dotąd Prezes i Dyrektor SP to była ta sama osoba. Od września jest zmiana. Dyrektorem jest inna osoba. Jak to powinno być prawidłowo załatwione? Art. 56 UoSO znam, ale Prezes nie przyjmuje go do wiadomości. Pozdrawiam i proszę o pomoc.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka była zatrudniona od 01.09.2019 r. Na jej prośbą umowa została rozwiązana 31.10.2019 r.
Czy w/w nauczycielce należy wypłacić trzynastkę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w placówce niepublicznej prowadzonej przez stowarzyszenie obowiązuje kontrola zarządcza?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe