Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jako dyrektor szkoły jestem zobowiązana do wprowadzenia efektywnie funkcjonującego systemu kontroli zarządczej. W jaki sposób skonstruować taki skuteczny system kontroli zarządczej?
Aby kontrola zarządcza odniosła zamierzony skutek, należy przede wszystkim przestrzegać zasad i procedur zapisanych w regulaminach i instrukcjach funkcjonujących w szkole. Wówczas możliwe będzie osiągnięcie końcowego efektu prowadzonej kontroli zarządczej, którym jest minimalizacja, a w sytuacji idealnej - całkowita eliminacja występowania ryzyk.
Pięć standardów kontroli zarządczej
Konstruując system kontroli zarządczej, dyrektor może opierać się o standardy kontroli, i stworzyć ją z uwzględnieniem pięciu grup kontroli, czyli:
• środowiska wewnętrznego,
• celów i zarządzania ryzykiem,
• mechanizmów kontroli,
• informacji i komunikacji,
• monitorowania i oceny.
Identyfikacja i analiza ryzyka
Elementem kontroli zarządczej jest identyfikacja i analiza ryzyk, czyli wskazanie obszarów, które występują lub mogą się pojawić w szkole, a których nieprawidłowe funkcjonowanie może spowodować ujemne skutki dla działalności szkoły. W każdej szkole jednak sytuacja może być inna, inne będą ryzyka i inne mogą być przyczyny ich występowania.
Na co zwrócić szczególną uwagę
Obszary, na które należy zwrócić szczególną uwagę to między innymi: obieg dokumentów, sposób kontroli finansowej i zatwierdzanie dokumentów finansowych, ewidencja operacji gospodarczych, ewidencja majątku szkoły, komunikacja i podejmowanie bieżących decyzji koniecznych do prawidłowego funkcjonowania szkoły, a także realizacja planu finansowego szkoły oraz rzetelność sprawozdań finansowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w księdze ewidencji dzieci i młodzieży wpisujemy tylko dzieci zamieszkałe na pobyt stały czy też wszystkie dzieci zamieszkałe w obwodzie danej szkoły (pobyt stały i czasowy) ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaką dokumentację należy przygotować w przypadku wycieczki zagranicznej (Londyn)dla uczniów szkoły podstawowej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy zgodnie z planowanym rozporządzeniem w sprawie organizacji roku szkolnego szkoła jako dni wolne będzie ustalała np. rekolekcje, dzień sprawdzianu w klasie VI dla pozostałych uczniów szkoły, egzaminu gimnazjalnego klas III dla pozostałych uczniów szkoły? Czy te dni są odgórnie wolne dla uczniów, a dyrektor powinien ustalić inne dni wolne?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły otrzymuje informacje od nauczycielki,że rodzic - tatuś uczennicy przy okazji pobytów w szkole wykonuje zdjęcia nauczycielce bez jej wiedzy i zgody - o czym zdążył się pochwalić. Jakie dalsze kroki powinien podjąć dyrektor? Podczas zebrania z rodzicami, czas na indywidualne konsultacje wspomniany rodzic próbował wykorzystać na "komplementy" i oferowanie odwiezienia do domu. Nauczycielka jest przerażona (po wysłuchaniu nauczycielki -dyrekcja telefonicznie skontaktowała się z rodzicem, ustalając termin na spotkanie celem rozmowy). Proszę pilnie o podpowiedź dotyczącą dalszych działań nauczyciela i dyrektora.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje zaostrzyć kwalifikacje wymagane od nauczycieli już od roku szkolnego 2015/2016. Czy w związku z planowanym wymogiem nauczyciele pracujący w szkole podstawowej bez wykształcenia wyższego tracą pracę, czy dotyczyć ma to tylko nowo zatrudnianych nauczycieli?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe