Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W przedszkolu w grupie czterolatków jest jedno dziecko, które przejawia zachowania agresywne. Dziecko stwarza swoim zachowaniem sytuacje zagrażające bezpieczeństwu swojemu i innych dzieci. Zachowania chłopca destrukcyjnie wpływają na funkcjonowanie reszty dzieci w grupie. Chłopiec narusza nietykalność cielesną pozostałych dzieci oraz personelu. Dzieci w przedszkolu wyrażają strach przed chłopcem, boją wchodzić się do sali gdzie aktualnie przebywa. Rodzice pozostałych dzieci wyrażają zaniepokojenie obecną sytuacją i oczekują zapewnienia bezpieczeństwa ich dzieciom. W przedszkolu, zgodnie z procedurami, został opracowany i wdrożony plan pomocy dziecku obejmujący pomoc specjalistyczną psychologa, pedagoga specjalnego i logopedy. Podczas pobytu w grupie chłopiec objęty jest również dodatkową pomocą i opieką pomocy przedszkolnej. Pomimo to, w naszej ocenie, również z uwagi na sytuację rodzinną dziecka, nie uzyskano znaczącej poprawy w jego funkcjonowaniu. W przedszkolu opracowana jest Procedura postępowania z dzieckiem przejawiającym zachowania agresywne. Wszystkie kroki z procedury zostały wypełnione, włącznie z wysłaniem wniosku do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną. Ponadto cały czas przedszkole współpracuje z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej. W procedurze jest zapis mówiący, że „w przypadku nieskuteczności podejmowanych przez przedszkole działań i niemożliwości przezwyciężenia w dłuższym okresie trudności wychowawczych, w szczególności jeśli zachowanie dziecka trudnego powoduje stałe zagrożenie dla innych dzieci, brak jest współpracy z rodzicami dyrektor w ostateczności zawiesza (na czas istotnej poprawy w zachowaniu dziecka) dziecko w przedszkolu”. Czy w związku z powyższym przedszkole może zawiesić uczęszczanie dziecka do przedszkola? Na jaką podstawę prawną się powołać? Jakie kroki może podjąć placówka, by matka zgodziła się przenieść dziecko do placówki specjalistycznej, w której jest mniej dzieci w grupie, ponieważ dziecko nie potrafi funkcjonować w dużej grupie rówieśniczej? Mama chłopca przekazała informację z poradni psychologiczno-pedagogicznej o podejrzeniu możliwości wystąpienia autyzmu. Dziecko jest w trakcie diagnozy, jednak sytuacja na grupie jest na trudna, że wymaga szybkiej interwencji.
Na podstawie art. 102 ust. 1 pkt 13 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.) statut publicznego oraz niepublicznego przedszkola określa prawa i obowiązki dzieci, w tym przypadki, w których dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy uczniów.
Sama procedura to za mało, aby skreślić dziecko (czy przenieść do innej placówki). Trzeba zajrzeć do statutu i przeanalizować, czy zachodzi jedna z przesłanek przewidzianych w nim a uprawniających do skreślenia dziecka z placówki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka przedłożyła dwa dyplomy ukończenia studiów:
- pierwszy dyplom o uzyskaniu tytułu zawodowego licencjata w formie stacjonarnej na kierunku: Pedagogika, specjalność: Pedagogika wczesnoszkolna z wychowaniem przedszkolnym. W suplemencie do dyplomu w informacjach o uprawnieniach posiadacza dyplomu jest informacja o posiadanych kwalifikacjach oraz uprawnieniach zawodowych do wykonywania zawodu nauczyciela zgodnie z przepisami Rozporządzenia MEN z dnia 2.03.2009 r. (Dz. U. Nr 50 poz. 400).
- drugi dyplom o uzyskaniu tytułu zawodowego magistra na kierunku: Pedagogika na specjalności: Logopedia z elementami resocjalizacji. W suplemencie do dyplomu w informacjach o uprawnieniach posiadacza dyplomu jest informacja o posiadanych kwalifikacjach oraz uprawnieniach zawodowych: absolwent posiada kompetencje do samodzielnego wykonywania specjalistycznej pracy logopedycznej, a tym samym do wykonywania zawodu logopedy. Absolwent może podjąć pracę w podmiotach leczniczych (np. oddziałach neurologii, audiologii i foniatrii), w ośrodkach opiekuńczo – wychowawczych, wychowawczych i resocjalizacyjnych oraz prywatnych gabinetach logopedycznych. Absolwent studiów logopedycznych przygotowany jest do podjęcia studiów trzeciego stopnia zgodnie z uzyskanym wykształceniem. Po uzyskaniu przygotowania pedagogicznego absolwent jest uprawniony do podjęcia zawodu nauczyciela – logopedy i wówczas może podjąć pracę w zakładach kształcenia nauczycieli, poradniach psychologiczno–pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego.
Pytanie brzmi: czy ta osoba posiadająca takie wykształcenie może na dzień dzisiejszy pracować w szkole podstawowej jako nauczyciel klas 1-3, nauczyciel przedszkola, nauczyciel logopeda ?
Czy powinna jeszcze ukończyć studia podyplomowe, czy kurs kwalifikacyjny z przygotowania pedagogicznego, by móc pracować na stanowisku logopedy w szkole podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od nowego roku szkolnego do klasy pierwszej szkoły ogólnodostępnej (liceum) ma być przyjęta uczennica posiadająca orzeczenie o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym.Jaką podstawę programową powinna realizować? Czy nie powinna być w szkole specjalnej i zajęcia powinny być prowadzone przez specjalistów? Proszę o szybką odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile dzieci 3-letnich musi być w klasie, aby zatrudnić "pomoc nauczyciela" ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę powołać wicedyrektora na czas określony, np. do końca roku szkolnego? Oczywiście występując o opinię do organu prowadzącego, rady rodziców i rady pedagogicznej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przedszkolu niepublicznym można realizować zajęcia z Wczesnego wspomagania rozwoju dla dziecka w wieku 3 lat, jeśli nie jest ono jego wychowankiem (uczęszcza do przedszkola publicznego)? Jaką dokumentację należy prowadzić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe