Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W przedszkolu w grupie czterolatków jest jedno dziecko, które przejawia zachowania agresywne. Dziecko stwarza swoim zachowaniem sytuacje zagrażające bezpieczeństwu swojemu i innych dzieci. Zachowania chłopca destrukcyjnie wpływają na funkcjonowanie reszty dzieci w grupie. Chłopiec narusza nietykalność cielesną pozostałych dzieci oraz personelu. Dzieci w przedszkolu wyrażają strach przed chłopcem, boją wchodzić się do sali gdzie aktualnie przebywa. Rodzice pozostałych dzieci wyrażają zaniepokojenie obecną sytuacją i oczekują zapewnienia bezpieczeństwa ich dzieciom. W przedszkolu, zgodnie z procedurami, został opracowany i wdrożony plan pomocy dziecku obejmujący pomoc specjalistyczną psychologa, pedagoga specjalnego i logopedy. Podczas pobytu w grupie chłopiec objęty jest również dodatkową pomocą i opieką pomocy przedszkolnej. Pomimo to, w naszej ocenie, również z uwagi na sytuację rodzinną dziecka, nie uzyskano znaczącej poprawy w jego funkcjonowaniu. W przedszkolu opracowana jest Procedura postępowania z dzieckiem przejawiającym zachowania agresywne. Wszystkie kroki z procedury zostały wypełnione, włącznie z wysłaniem wniosku do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną. Ponadto cały czas przedszkole współpracuje z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej. W procedurze jest zapis mówiący, że „w przypadku nieskuteczności podejmowanych przez przedszkole działań i niemożliwości przezwyciężenia w dłuższym okresie trudności wychowawczych, w szczególności jeśli zachowanie dziecka trudnego powoduje stałe zagrożenie dla innych dzieci, brak jest współpracy z rodzicami dyrektor w ostateczności zawiesza (na czas istotnej poprawy w zachowaniu dziecka) dziecko w przedszkolu”. Czy w związku z powyższym przedszkole może zawiesić uczęszczanie dziecka do przedszkola? Na jaką podstawę prawną się powołać? Jakie kroki może podjąć placówka, by matka zgodziła się przenieść dziecko do placówki specjalistycznej, w której jest mniej dzieci w grupie, ponieważ dziecko nie potrafi funkcjonować w dużej grupie rówieśniczej? Mama chłopca przekazała informację z poradni psychologiczno-pedagogicznej o podejrzeniu możliwości wystąpienia autyzmu. Dziecko jest w trakcie diagnozy, jednak sytuacja na grupie jest na trudna, że wymaga szybkiej interwencji.
Na podstawie art. 102 ust. 1 pkt 13 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.) statut publicznego oraz niepublicznego przedszkola określa prawa i obowiązki dzieci, w tym przypadki, w których dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy uczniów.
Sama procedura to za mało, aby skreślić dziecko (czy przenieść do innej placówki). Trzeba zajrzeć do statutu i przeanalizować, czy zachodzi jedna z przesłanek przewidzianych w nim a uprawniających do skreślenia dziecka z placówki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczennica technikum we wrześniu rozpoczęła kolejny rok szkolny w klasie II. Po dwóch tygodniach postanowiła zrezygnować ze szkoły przenosząc się do "Szkoły w Chmurze" (na poziomie LO). W grudniu postanowiła jednak zrezygnować z nauki w tej szkole i chciałaby do nas powrócić do klasy II. W "Szkole w Chmurze" uczennica miała tylko geografię i język angielski, z których podobno otrzymała zaliczenie procentowe. W naszej szkole do przerwy świątecznej odbywa się klasyfikacja uczniów. Czy uczennica może zostać ponownie przyjęta do naszej szkoły? A jeśli tak, to na jakich warunkach związanych z nieklasyfikowaniem praktycznie ze wszystkich przedmiotów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej obowiązuje także w szkole specjalnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń zdający w tym roku szkolnym maturę mający stare orzeczenie z poradni( np. ze szkoły podstawowej) psychologiczno-pedagogicznej o dysfunkcjach może na jego podstawie liczyć na dostosowanie warunków matury do jego potrzeb?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób prowadzony w szkole powinien być monitoring procesów edukacyjnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowie Ukraińscy uczący się w oddziale przygotowawczym są klasyfikowani na półrocze? Czy tacy uczniowie muszą być przypisani do oddziałów klasowych istniejących w szkole, czy tylko do oddziału przygotowawczego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe