Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam. Czy nauczyciel, który ukończył studia podyplomowe, może prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu i szkole podstawowej?
Kwlaifikacje nauczycieli do prowadzenia poszczególnych zajęć reguluje ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli. W przypadku nauczycieli szkół podstawowych i przedszkoli:
§ 4. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem § 11 ust. 2-4, § 12-14, 16-22 i 24, posiada osoba, która:
1) ma kwalifikacje określone w § 2 ust. 1, § 3
czyli ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia magisterskie na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) studia magisterskie na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony w pkt 1 i 2 i studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub ukończyła:
a) studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) studia pierwszego stopnia na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
c) studia wyższe na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony w lit. a i b, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
lub też:
2) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiadającej nauczanemu przedmiotowi lub prowadzonym zajęciom, lub
3) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności innej niż wymieniona w pkt 2, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach defininiuje jako zajęcia specjalistyczne (§ 6. 1 pkt 4).
§ 10 tego rozporządzenia mówi, że: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Natomiast § 14: Zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie dla rodzaju prowadzonych zajęć.
Nie podano w pytaniu, jakie studia podyplomowe ukończył nauczyciel. Jeżeli są to studia odpowiadające wymogom powyższego rozporządzenia - odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć, to nauczyciel jak najbardziej ma do ich prowadzenia kwalifikacje.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile wynosi pensum nauczyciela edukacji przedszkolnej prowadzącego dodatkowo zajęcia rewalidacyjne?
- Nauczyciel ukończył studia licencjackie i magisterskie z matematyki (nie nauczycielskie). Następnie w celu nabycia po ukończył studia podyplomowe "nauczanie informatyki w edukacji szkolnej" z odpowiednią ilością godzin praktyk i godzin dyd.
Wizytator twierdzi że nauczyciel nabył po do nauczania informatyki a nie do nauczania matematyki. Zaznaczę że bo naucz u mnie matematyki. Czy ko ma rację czy należałoby uzupełnić kwalifikacje z oo czy to co nabył na st pod wystarczy (brak suplementu i zaświadczenia odrębnego
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel (mgr z przygotowaniem pedagogicznym), który ukończył dodatkowo kurs kwalifikacyjny z terapii pedagogicznej może prowadzić zajęcia rewalidacyjne w szkole z dzieckiem : 1.słabosłyszącym; 2.z afazją; 3.z zespołem Aspergera; 4. niedostosowanym społecznie. W opinii poradni Psychologiczno-pedagogicznej jest wpisane w zaleceniach miedzy innymi: zajęcia rewalidacyjne, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze.
- Czy w 2018 r. nauczyciel może wykorzystać wolne z art 188 KP w godzinach?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel przebywający na urlopie rodzicielskim do 31.08.2017r. może brać udział w konkursie na dyrektora przedszkola - kandydować na dyrektora od 01.09.2017r.? Konkurs odbywa się w kwietniu 2017r.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe