Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam. Czy nauczyciel, który ukończył studia podyplomowe, może prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu i szkole podstawowej?
Kwlaifikacje nauczycieli do prowadzenia poszczególnych zajęć reguluje ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli. W przypadku nauczycieli szkół podstawowych i przedszkoli:
§ 4. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem § 11 ust. 2-4, § 12-14, 16-22 i 24, posiada osoba, która:
1) ma kwalifikacje określone w § 2 ust. 1, § 3
czyli ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia magisterskie na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) studia magisterskie na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony w pkt 1 i 2 i studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub ukończyła:
a) studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) studia pierwszego stopnia na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
c) studia wyższe na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony w lit. a i b, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
lub też:
2) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiadającej nauczanemu przedmiotowi lub prowadzonym zajęciom, lub
3) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności innej niż wymieniona w pkt 2, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach defininiuje jako zajęcia specjalistyczne (§ 6. 1 pkt 4).
§ 10 tego rozporządzenia mówi, że: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Natomiast § 14: Zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie dla rodzaju prowadzonych zajęć.
Nie podano w pytaniu, jakie studia podyplomowe ukończył nauczyciel. Jeżeli są to studia odpowiadające wymogom powyższego rozporządzenia - odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć, to nauczyciel jak najbardziej ma do ich prowadzenia kwalifikacje.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy mogę zatrudnić pracownika na 1/2 etatu jako nauczyciela świetlicy i na 1/2 etatu jako pracownika administracji na stanowisku pomoc nauczyciela? Jeżeli tak, czy muszę stworzyć dwie odrębne umowy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik kancelaryjny zatrudniony został od 23 grudnia na 1/4 etatu. Pracuje 2 dni w tygodniu po 5 godz. (Był w pracy 24 i 29 grudnia po 5 godz.) Czy w związku z tym należy mu się za 26 grudnia 2015 r. dzień wolny?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel po studiach podyplomowych "Edukacja początkowa i reedukacja" (nauczanie dzieci w wieku 3-9 lat) może być zatrudniona w przedszkolu jako reedukator? (100 godz. teoretycznych i 50 godzin zajęć praktycznych - przedmiotu Reedukacji z elementami logopedii)
- Czy nauczanie indywidualne można wliczyć do etatu nauczyciela?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Witam
W szkole nastąpiła częściowa likwidacja. Zwolniono nauczycielkę, która nabyła prawo do wcześniejszej emerytury bez względu na wiek, czyli spełniła wymóg 30 lat pracy do 31 grudnia 2008r. Nauczycielka ma 52 lata chce pracować dalej twierdząc, że ma ochronę przedemerytalną. Odwołała się do sądu. Czy rzeczywiście nauczycielka, mając nabyte prawo może korzystać z ochrony przedemerytalnej i nie można jej zwolnić? Proszę o szybką odpowiedź
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe