Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam. Czy szkoła, dyrektor szkoły może odstąpić od dochodzenia od instytucji zewnętrznej, z którą szkoła zawarła umowę, kar finansowych przewidzianych w umowie za jej niedotrzymanie? W jakich sytuacjach? Proszę o podanie podstawy prawnej
USTAWA z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
Art. 55. Należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, przypadające organom administracji rządowej, państwowym jednostkom budżetowym i państwowym funduszom celowym, mogą być umarzane w całości albo w części lub ich spłata może być odraczana lub rozkładana na raty.
Art. 56. 1. Należności, o których mowa w art. 55, mogą być umarzane w całości, jeżeli:
1) osoba fizyczna - zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6 000 zł;
2) osoba prawna - została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie;
3) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
4) jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji;
5) zachodzi ważny interes dłużnika lub interes publiczny.
2. W przypadku gdy oprócz dłużnika głównego są zobowiązane inne osoby, należności, o których mowa w ust. 1, mogą zostać umorzone tylko wtedy, gdy warunki umarzania są spełnione wobec wszystkich zobowiązanych.
Art. 57. Na wniosek dłużnika:
1) należności mogą być umarzane w części,
2) mogą zostać odroczone terminy spłaty całości lub części należności,
3) płatność całości lub części należności może zostać rozłożona na raty
- w przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi, w szczególności możliwościami płatniczymi dłużnika oraz uzasadnionym interesem Skarbu Państwa.
Art. 58. 1. Do umarzania, odraczania terminów lub rozkładania na raty spłat należności, o których mowa w art. 55, są uprawnieni:
1) minister właściwy do spraw Skarbu Państwa - w odniesieniu do należności Skarbu Państwa wynikających ze stosunków prawnych, w zakresie których jest on właściwy;
2) kierownik państwowej jednostki budżetowej - w odniesieniu do pozostałych należności przypadających tej jednostce budżetowej, jeżeli wartość należności głównej nie przekracza kwoty 40 000 zł;
3) dysponent państwowego funduszu celowego - w odniesieniu do należności tego funduszu;
4) dysponent części budżetowej - w pozostałych przypadkach.
2. Umorzenie należności oraz odroczenie terminu spłaty całości lub części należności albo rozłożenie płatności całości lub części należności na raty następuje, w formie pisemnej, na podstawie przepisów prawa cywilnego.
3. W przypadkach, o których mowa w art. 56 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, umorzenie należności następuje w formie jednostronnego oświadczenia woli.
4. Przepisy ust. 1-3 oraz art. 55-57 stosuje się odpowiednio do umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat odsetek od tych należności oraz do umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat innych należności ubocznych.
5. Przepisów ust. 1-4 oraz art. 55-57 nie stosuje się do należności, których umarzanie, odraczanie terminów spłaty oraz rozkładanie spłaty na raty określają odrębne przepisy.
6. Dysponent części budżetowej lub dysponent państwowego funduszu celowego może wyrazić zgodę na niedochodzenie należności budżetu państwa z tytułu umowy cywilnoprawnej, której kwota wraz z odsetkami nie przekracza 100 zł.
Art. 59. 1. W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, przypadające jednostce samorządu terytorialnego lub jej jednostkom podległym, mogą być umarzane albo ich spłata może być odraczana lub rozkładana na raty, na zasadach określonych przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 4.
2. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określi szczegółowe zasady, sposób i tryb udzielania ulg, o których mowa w ust. 1, warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną, oraz wskaże organ lub osobę uprawnione do udzielania tych ulg.
3. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, postanowić o stosowaniu z urzędu ulg, o których mowa w ust. 1, w przypadku wystąpienia okoliczności wymienionych w art. 56 ust. 1.
4. Do należności cywilnoprawnych powstałych w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami stosuje się przepisy art. 55-58, z tym że uprawnienia kierownika państwowej jednostki budżetowej przysługują zarządowi jednostki samorządu terytorialnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jeden z nauczycieli chciałby wykorzystać dwa dni wolne przysługujące mu na okoliczność opieki nad dzieckiem i przelicza to na 16 godzin (nauczycielskich) - czy jest to możliwe?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Po przeprowadzeniu wewnętrznej kontroli jako nowy dyrektor, stwierdziłam, że część nauczycieli jest zatrudniona na umowę stałą bez wymaganych kwalifikacji. Dwoje to nauczyciele zatrudnieni przez mianowanie, a dwoje jest w trakcie odbywania stażu awansu zawodowego. Jak w świetle prawa mam teraz postąpić?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 12 listopada 2014 Kadry Nauczyciele, którzy pracują na cały etat, godziny nauczania indywidualnego wykazują jako ponadwymiarowe. Jak potraktować godziny nauczania w przypadku dopełnienia pensum nauczyciela, który pracuje w niepełnym wymiarze czasu pracy? Zarówno nauczyciele, którzy mają pełny etat, jak i ci pracujący w niepełnym wymiarze czasu pracy mogą mieć przydzielane godziny ponadwymiarowe. Nie istnieje zakaz wliczania godzin nauczania indywidualnego do etatu nauczycieli, ale też nie w każdym przypadku te godziny mogą stanowić uzupełnienie wymiaru zajęć nauczyciela. Kiedy można przydzielić godziny ponadwymiarowe? Warunki przydzielania godzin ponadwymiarowych reguluje przepis art. 35 w związku z art. 42 ust. 5a Karty Nauczyciela (dalej: KN). Jednocześnie art. 35 KN stanowi, że przydzielanie godzin ponadwymiarowych możliwe jest jedynie w szczególnych przypadkach podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania. Jeśli nauczanie indywidualne nie odbyło się, to nie można uznać, że godzina ponadwymiarowa się odbyła. Godziny nauczania indywidualnego należy wpisać do arkusza organizacyjnego Jeśli wiadomo z góry, że godziny nauczania indywidualnego zostaną przyznane na cały rok szkolny (lub etap edukacyjny), powinny one być umieszczone w arkuszu organizacji szkoły w przypadku uzupełniania nimi tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela. Poświadcza to orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie nauczania indywidualnego. W innych przypadkach nauczanie indywidualne nie może stanowić uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela. Nauczanie indywidualne przyznane na cały rok szkolny zwiększa pensum Nauczanie indywidualne nie powinno być wliczane do obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela, gdy nie jest przyznane na cały rok szkolny i nie stanowi uzupełnienia etatu. W takiej sytuacji godziny nauczania indywidualnego są realizowane jako godziny ponadwymiarowe. Natomiast jeśli jest nauczanie indywidualne jest przyznane na cały rok szkolny, stanowi to podstawę do zwiększenia pensum nauczyciela. Jeśli nauczanie indywidualne realizowałby nauczyciel, który pracuje w niepełnym wymiarze czasu pracy, to przydzielenie mu godzin nauczania indywidualnego w pierwszej kolejności byłoby podstawą do zmiany umowy o pracę i zwiększenia godzin pensum. Podstawa prawna • Ustawa z dnia 9 maja 2007 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela 18 sierpnia 2016 Kadry W szkole pracują nauczyciele w niepełnym wymiarze godzin. W trakcie roku szkolnego przyznawane jest nauczanie indywidualne. Czy przyznanie im dodatkowych godzin wymaga zmiany umowy, czy można godziny wykazywać jako ponadwymiarowe? W przypadku nauczycieli zatrudnionych w niepełnym wymiarze nie można mówić o godzinach ponadwymiarowych. Takiego godziny można przydzielić tylko nauczycielom, którzy są zatrudnieni w pełnym wymiarze. Jeżeli w trakcie roku szkolnego pojawiają się wolne godziny, np. nauczania indywidualnego, należy przyznać je nauczycielom niepełnozatrudnionym w formie aneksu do umowy o pracę, zwiększającego okresowo wymiar zatrudnienia (podając okres, na który zwiększa się wymiar i przyczynę, aby z treści dokumentu jasno wynikało, że zwiększenie spowodowane jest potrzebą nauczania indywidualnego). Która informacja/porada jest prawdziwa?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany, zatrudniony na podstawie mianowania, powracający z urlopu zdrowotnego zwrócił się do dyrektora z prośbą o obniżenie wymiaru zatrudnienia z 18/18 do 9/18 etatu. Dyrektor wyraził zgodę na nowe warunki pracy, ale czy wraz z obniżeniem wymiaru zatrudnienia nauczyciel przestanie być zatrudniony na podstawie mianowania?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka przebywa od 09.02.2017 do 28.06.2017 na urlopie macierzyńskim, natomiast od 29.06.2017 do 07.02.2018 na urlopie rodzicielskim. Ilość dni urlopu uzupełniającego, którego trzeba jej udzielić wynosi 56 dni. Szkoła jest z woj. pomorskiego i ferie zimowe w tym roku trwają od 29.01.2018 do 11.02.2018r. Pytanie - Urlopu należy udzielić bezpośrednio po urlopie macierzyńskim, tj. od 08.02.2018? Czy po feriach? Dodam, że pracownica, bezpośrednio po urlopie uzupełniającym, będzie chciała skorzystać z urlopu wychowawczego.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe