Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam. Problem dotyczy zatrudnionej w mojej szkole pani (pracownika niepedagogicznego). Przebywała ona wcześniej na zasiłku dla bezrobotnych. W czasie jego pobierania, od 01.12.1997 r. przyznano jej emeryturę opiekuńczą (EWK) na chore dziecko. Przechodząc na tę emeryturę, nie otrzymała odprawy emerytalnej. Od 01.07.2002 r. jest zatrudniona w mojej szkole jako pracownik biurowy i pracuje na tym stanowisku do dziś. Czy przechodząc w przyszłości na emeryturę ze stosunku pracy będzie się jej należała odprawa emerytalna? Proszę także o podanie podstawy prawnej. Dziękuję i pozdrawiam.
Kodeks pracy:
Art. 921. § 1. Pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty z tytułu
niezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje odprawa pieniężna w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia.
§ 2. Pracownik, który otrzymał odprawę, nie może ponownie nabyć do niej prawa.
W szkole prowadzonej przez JST, pracownicy niepedagogiczni podlegają przepisom o pracownikach samorządowych.
USTAWA z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych
Art. 21. 1. Pracownikom samorządowym przysługuje dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa oraz jednorazowa odprawa przy przechodzeniu na rentę inwalidzką lub emeryturę. Przepisy art. 22 ust. 1, art. 23 oraz art. 28 ust. 1 i ust. 3 ustawy o pracownikach urzędów państwowych stosuje się odpowiednio.
czyli:
USTAWAz dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych
Art. 28. 1. Urzędnikowi państwowemu przechodzącemu na emeryturę lub rentę inwalidzką przysługuje jednorazowa odprawa:
1) po dziesięciu latach pracy w urzędach - w wysokości dwumiesięcznego wynagrodzenia,
2) po piętnastu latach pracy w urzędach - w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia,
3) po dwudziestu latach pracy w urzędach - w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia.
2. Do okresu pracy w urzędach wlicza się okres zatrudnienia w innych zakładach pracy na zasadach określonych w przepisach, o których mowa w art. 22 ust. 2.
3. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, oblicza się jak ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy.
ponadto:
Wyrok Sądu Najwyższego z 11 października 2007 r. III PK 40/07 (LEX nr 338805):
Przejście na emeryturę oznacza zmianę statusu pracownika lub pracownika - emeryta na status wyłącznie emeryta i dlatego odprawa przysługuje pracownikowi dopiero w związku z ustaniem stosunku pracy w celu tak rozumianego przejścia na emeryturę, choćby ją wcześniej pobierał.
Jeżeli pani zatrudniona w szkole nie otrzymała wcześniej odprawy emerytalnej, to przechodząc w przyszłości na emeryturę, powinna taką odprawę otrzymać.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pracownica referent ds. administracji w dniach 01.01.2015 r. do 10.01.2015 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim, następnie 11.01.2015 r. – 30.05.2015 r. na urlopie macierzyńskim, później 31.05.2015 r. – 11.07.2015 r. na dodatkowym urlopie macierzyńskim, kolejno 12.07.2015 r. – 09.01.2016 r. na urlopie rodzicielskim. Proszę o potwierdzenie czy pracownik uzyskał prawo do 13 wynagrodzenia za 2015 r . i co w przypadku jak nie ma z czego jej naliczyć? Czy wynagrodzenie z trzynastki naliczonej za rok 2014, a wypłaconej w marcu 2015 należy uwzględnić do „13” za rok 2015?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który jest zatrudniony przez mianowanie w jednej szkole zostaje przeniesiony przez tegoż dyrektora do drugiej szkoły w związku z powołaniem tego nauczyciela na stanowisko dyrektora szkoły i pełni tę funkcję 10 lat powinien wrócić do pierwotnej szkoły po zakończeniu pełnienia funkcji?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy pracownikowi obsługi - woźna, która zatrudniona jest na 3/4 etatu można udzielić urlopu w godzinowym wymiarze? Czy jest możliwość skrócenia pracy, tj. 4 godziny w pracy i 2 godziny urlopu? W jaki sposób rozliczyć czas?
Jak interpretować art. 154 pkt 4?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który chce dodatkowo pracować w szkole społecznej, nie prowadzonej przez gminę, potrzebuje zgodę dyrektora szkoły macierzystej do pracy w tej placówce?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Od września 2018 r., nie można już zatrudnić osobę na stanowisku asystent nauczyciela. W związku z tym na jakie stanowisko można będzie teraz zatrudnić taką osobę? Co z osobami, które są już zatrudnione na stanowisku asystent? Po 2020 roku jakie mogą mieć stanowisko na umowie?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe