Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam. W naszej placówce został wprowadzony kodeks etyczny pracowników w ramach kontroli zarządczej. Wszyscy pracownicy zarówno pedagogiczni jak i administracyjno- obsługowi podpisali oświadczenia o zapoznaniu się z jego treścią i zobowiązali się do przestrzegania . Związki zawodowe twierdzą, że kodeksy etyczne nie powinny być wprowadzone a w szczególności dla nauczycieli. Co mówią na ten temat przepisy prawa ?
Pisaliśmy już o tym dnia 2.01. br.
Jeśli dyrektor wprowadził kodeks etyki na podstawie obowiązującej kontroli zarządczej posługując się już obowiązującymi przepisami w szkole (np. Karta Nauczyciela, ustawa o systemie oświaty, statut bądź inne regulacje prawne) nie przekracza swoich uprawnień. Kodeks jest wówczas zbiorem przepisów w jednym dokumencie. Wiele szkół wprowadza kodeks etyki m. in. w celu ułatwienia pracy, nauczyciel nie musi doszukiwać się treści prawa znajdujących się w różnych aktach prawnych.
USTAWA z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (ze zm.).
Art. 68. 1. Kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
2. Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności:
1) zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi;
2) skuteczności i efektywności działania;
3) wiarygodności sprawozdań;
4) ochrony zasobów;
5) przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania;
6) efektywności i skuteczności przepływu informacji;
7) zarządzania ryzykiem.
Art. 69. 1. Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej należy do obowiązków:
1) ministra w kierowanych przez niego działach administracji rządowej, zwanego dalej "ministrem kierującym działem", z zastrzeżeniem ust. 2;
2) wójta, burmistrza, prezydenta miasta, przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego;
3) kierownika jednostki.
(…)
3. Minister Finansów określi w formie komunikatu i ogłosi, w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów, standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych, zgodne z międzynarodowymi standardami.
4. Minister Finansów może określić w formie komunikatu i ogłosić, w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów, szczegółowe wytyczne w zakresie kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych.
KOMUNIKAT Nr 23 MINISTRA FINANSÓW z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych.
Na podstawie art. 69 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) ogłasza się, co następuje:
§ 1. Określa się standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych.
§ 2. Standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych stanowią załącznik do komunikatu.
MINISTER FINANSÓW w z. Elżbieta Suchocka-Roguska
Załącznik do komunikatu Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. (poz. 84)
STANDARDY KONTROLI ZARZĄDCZEJ DLA SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
II. Standardy kontroli zarządczej
A. Środowisko wewnętrzne
Właściwe środowisko wewnętrzne w sposób zasadniczy wpływa na jakość kontroli zarządczej.
1. Przestrzeganie wartości etycznych
Osoby zarządzające i pracownicy powinni być świadomi wartości etycznych przyjętych w jednostce i przestrzegać ich przy wykonywaniu powierzonych zadań.
Osoby zarządzające powinny wspierać i promować przestrzeganie wartości etycznych dając dobry przykład codziennym postępowaniem i podejmowanymi decyzjami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczniowi przebywającemu w sanatorium, mającemu tam zajęcia lekcyjne, wpisuje się nieobecność w szkole "macierzystej"?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o przykładowy plan pracy bursy i plan pracy opiekuńczo-wychowawczej w bursie. Czym zasadniczo sie różnią?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli szkoła posiada basen kąpielowy, to jaka ilość uczniów podczas zajęć wychowania fizycznego z pływania powinna być maksymalnie pod opieką nauczyciela prowadzącego te zajęcia?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Otrzymaliśmy prośbę o wydanie duplikatu świadectwa ukończenia szkoły podstawowej z 1990 roku. Gdzie mogę znaleźć wzór takie świadectwa i jego numer? Takie świadectwo mogę sporządzić tylko na podstawie arkuszy ocen, a w nich nie ma daty ukończenia szkoły – czy mogę wydać taki odpis bez takiej daty?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o opracowanie dokumentu ,,Arkusz dojrzałości szkolnej dziecka 6 letniego" wg nowej podstawy programowej z 2017r.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe