Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Z dniem 1.09.2017 r. publiczne gimnazjum zostaje włączone do publicznej szkoły podstawowej, która zostaje przekształcona w ośmioletnią szkołę podstawową, w której nie działa rada szkoły. Czy statut nowo powstałej szkoły podstawowej nadaje organ prowadzący, czyli jst, czy też projekt nowego statutu przygotowuje, i w tym wypadku uchwala, do 30.11.2017. rada pedagogiczna? Czy nowy statut będzie dotyczył klas I-VIII szkoły podstawowej, zaś do oddziałów dotychczasowego gimnazjum, aż do czasu ich likwidacji, będzie można stosować dotychczasowy statut gimnazjum?
W przypadku publicznej szkoły podstawowej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego przyjęto, że z dniem 1 września 2017 r. dotychczasowa sześcioletnia szkoła podstawowa staje się ośmioletnią szkołą podstawową. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego zobowiązany będzie w terminie do dnia 30 listopada 2017 roku stwierdzić to przekształcenie w drodze uchwały. Oznacza to, że z dniem 1 września 2017 roku uczniowie, nauczyciele i pracownicy dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej stają się uczniami, nauczycielami i innymi pracownikami ośmioletniej szkoły podstawowej. W dniu 1 września 2017 r. w ośmioletniej szkole podstawowej rozpoczną naukę pierwsi uczniowie klasy VII (absolwenci klasy VI dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej), którzy 1 września 2018 r. będą pierwszymi uczniami klasy VIII tej szkoły.Statuty dotychczasowych szkół podstawowych, szkół specjalnych przysposabiających do pracy, szkół policealnych i gimnazjów, zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, nie później jednak niż do dnia 30 listopada 2017 r.W przypadku publicznej szkoły podstawowej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego przyjęto, że od 1 września 2017 r. dotychczasowa 6-letnia szkoła podstawowa stanie się 8-letnią szkołą podstawową (art. 117 ust. 1 p.w.). Organ stanowiący (gmina) będzie miał obowiązek stwierdzić to przekształcenie, w drodze uchwały, w terminie do 30 listopada 2017 r. Uchwała jest jednocześnie aktem założycielskim 8-letniej szkoły podstawowej. Natomiast zgodnie z art. 12 ustawy o finansach publicznych jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują: organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe. Tworząc jednostkę budżetową, organ nadaje jej statut, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej, oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd.https://reformaedukacji.men.gov.pl/o-reformie/samorzad/statuty.html• Rada gminy po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty, o której mowa w art. 208 ust. 3 i 4 ustawy wprowadzającej, w terminie do31 marca 2017 r. podejmuje uchwałę w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe, na okres od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r.(art. 210 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe)• Uchwała stanowi jednocześnie akty założycielskie szkół, o których mowa w art. 117 ust. 6 i 7, art. 129 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 pkt 1, 2 i 9, art. 182 ust. 1 pkt 1 i 3, art. 200 ust. 1, art. 201 ust. 1 pkt 1, 3 i 5, ust. 2 pkt 1, 3, 5 i 7 oraz ust. 3 pkt 1, 3, 5 i 7, prowadzonych przez gminę.(art. 210 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe)• Szkołę lub placówkę publiczną zakłada się na podstawie aktu założycielskiego. Organ, zakładający szkołę lub placówkę podpisuje akt założycielski oraz nadaje pierwszy statut. (art. 88 ustawy – Prawo oświatowe)• Akt założycielski i statut szkoły lub placówki publicznej przesyła się właściwemu kuratorowi oświaty oraz innym organom właściwym do sprawowania nadzoru pedagogicznego nad szkołą lub placówką.(art. 88 ustawy – Prawo oświatowe)Zespoły szkół• Zespół publicznych szkół, w skład którego wchodzi jedynie dotychczasowa sześcioletnia szkoła podstawowa i dotychczasowe gimnazjum, staje się ośmioletnią szkołą podstawowąz dniem 1 września 2017 r.• Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej dotychczasowy zespół publicznych szkół, w terminie do dnia 30 listopada 2017 r., w drodze uchwały, stwierdza jego przekształcenie w ośmioletnią szkołę podstawową.• Uchwała stanowi akt założycielski ośmioletniej szkoły podstawowej w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo oświatowe.(art. 191 ustawy – Przepisy wprowadzając ustawę – Prawo oświatowe)• Zespół publicznych szkół, w skład którego wchodzi jedynie dotychczasowe gimnazjum i liceum ogólnokształcące, staje się czteroletnim liceum ogólnokształcącym z dniem 1 września 2019 r. (chyba że do dnia 31 sierpnia 2019 r. dotychczasowe gimnazjum wchodzące w skład ww. zespołu publicznych szkół zostanie, na podstawie art. 195 ustawy -– Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, przekształcone w szkołę innego typu); w wyniku przekształcenia gimnazjum nie mogą powstać zespoły publicznych szkół, w skład których wchodzą szkoły tego samego typu.• Zespół publicznych szkół, w skład którego wchodzi jedynie dotychczasowe gimnazjum i technikum, staje się pięcioletnim technikum dniem 1 września 2019 r. (chyba że do dnia 31 sierpnia 2019 r. dotychczasowe gimnazjum wchodzące w skład ww. zespołu publicznych szkół zostanie, na podstawie art. 195 ustawy ¬– Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, przekształcone w szkołę innego typu); w wyniku przekształcenia gimnazjum nie mogą powstać zespoły publicznych szkół, w skład których wchodzą szkoły tego samego typu.• Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej zespoły dotychczasowych publicznych szkół wymienione powyżej, w terminie do dnia 30 listopada 2019 r., w drodze uchwały, stwierdza jego przekształcenie w odpowiednio czteroletnie liceum ogólnokształcące albo pięcioletnie technikum.• Uchwała stanowi akt założycielski w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo oświatowe.(art. 193 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe)Dotychczasowe statuty• Dotychczasowe statuty przedszkoli, szkół podstawowych, szkół specjalnych przysposabiających do pracy i szkół policealnych zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, nie dłużej jednak niż do dnia 30 listopada 2017 r. • Dotychczasowe statuty dotychczasowych trzyletnich liceów ogólnokształcących i dotychczasowych czteroletnich techników zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, nie dłużej jednak niż do dnia 30 listopada 2019 r. • Dotychczasowe statuty dotychczasowych zasadniczych szkół zawodowych zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów branżowych szkół I stopnia wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, nie dłużej jednak niż do dnia 30 listopada 2017 r. W przypadku statutów szkół wymienionych powyżej zostały zachowane kompetencje rady szkoły i rady pedagogicznej w zakresie uchwalania statutów. (art. 322 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe)Zasady uchwalania statutu i jego zmian pozostają bez zmian w stosunku do obowiązujących do tej pory regulacji. Oznacza to, że kompetencje do przygotowania projektu statutu lub jego zmian posiada rada pedagogiczna, natomiast uchwalenie projektu należy do właściwości rady szkoły/placówki lub rady pedagogicznej w przypadku braku rady szkoły/placówki.(art. 72, art. 80, art. 82 ustawy – Prawo oświatowe). Statuty gimnazjum, zasadniczej szkoły zawodowej, 3-letniego liceum ogólnokształcącego i 4-letniego technikum:• Dotychczasowe statuty dotychczasowych gimnazjów zachowują moc do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach;• Statuty szkół podstawowych, liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia,w których są prowadzone klasy dotychczasowego gimnazjum, zawierają postanowienia dotyczące tych klas;• Statuty branżowych szkół I stopnia, w których są prowadzone klasy dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej, zawierają postanowienia dotyczące tych klas;• Statuty czteroletnich liceów ogólnokształcących, w których są prowadzone klasy dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego, zawierają postanowienia dotyczące tych klas;• Statuty pięcioletnich techników, w których są prowadzone klasy dotychczasowego czteroletniego technikum, zawierają postanowienia dotyczące tych klas.(art. 322 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe)Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie: • 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w zakresie dotyczącym ramowych statutów szkół publicznych, • 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w zakresie dotyczącym ramowych statutów szkół publicznych artystycznych, – zachowują moc do czasu zakończenia kształcenia w dotychczasowym gimnazjum, trzyletnim liceum ogólnokształcącym, czteroletnim technikum, klasach dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia, dotychczasowej szkole policealnej i szkole specjalnej przysposabiającej do pracy, a także w dotychczasowych szkołach artystycznych, oraz mogą być zmieniane na podstawie tych przepisów. (art. 364 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe).W tej sprawie nie ma jednolitego stanowiska organów nadzoru pedagogicznego, dlatego w przypadku wątpliwości proponuję zwrócić się z zapytaniem do właściwego kuratora oświaty.Podsumowując, wg mojej interpretacji przepisów ustawy, statut nowej szkole podstawowej nadaje organ prowadzący szkołę (jst), ponieważ: „dotychczasowe statuty szkół podstawowych zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, nie dłużej jednak niż do dnia 30 listopada 2017 r.” , bowiem rada pedagogiczna (lub rada szkoły) nie posiada kompetencji do nadawania statutów (do przygotowania projektu statutu lub jego zmian - posiada rada pedagogiczna, natomiast uchwalenie projektu należy do właściwości rady szkoły/placówki lub rady pedagogicznej w przypadku braku rady szkoły/placówki). Nowy statut dotyczy ośmioletniej szkoły podstawowej, zatem kl. 1-8.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Z dniem 1 grudnia 2022 r. przyjęto uczennicę z Ukrainy do placówki, dziecko posiada orzeczenie do kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną ze sprzężeniem. Opracowano dla uczennicy IPET oraz wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania. Czy wobec tego teraz, w styczniu 2023 r., z końcem semestru musimy opracować okresową wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania i śródroczną ocenę opisową? Czy możemy tę dokumentację opracować dopiero pod koniec drugiego semestru?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy podczas tegorocznej matury w maju 2012 są przewidziane niektóre ustawowo dni wolne od zajęć dydaktycznych dla pozostałych uczniów ( klasy pierwsze i drugie), czy też wszystkie dni wolne na matury, które zarządzi dyrektor liceum są wzięte z puli godzin dyrektorskich? (z puli 10 godzin na cały rok szkolny)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nowe rozporządzenie z marca dot. przyjęć do przedszkola odnosi się również do przedszkoli niepublicznych? Czy zasady rekrutacji można zawrzeć w procedurze rekrutacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel wychowawca odmawia wyjazdu na jednodniową wycieczkę szkolną podając złe samopoczucie lub opiekę nad chorym mężem jakie konsekwencje mogę wyciągnąć? Jak zareagować na celowe zwolnienie lekarskie przyniesione na dzień przed wyjazdem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice są w trakcie rozwodu. Matka chce przenieś dziecko do innej szkoły. Ojciec nie wyraża na to zgody.
Co szkoła powinna zrobić w tej sytuacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe