Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zgodnie z Rozp. MEN dot. szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U z 2017 r. poz. 1575 ze zm) przez przygotowanie pedagogiczne należy rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godz. powiązaną z kierunkiem (specjalnością) kształcenia. Przypadek 1: Nauczyciel posiada dyplom mgr matematyki specjalność nauczycielska. W suplemencie do dyplomu widnieje zapis: ...uprawnia do nauczania matematyki we wszystkich typach szkół". Ww. n-l posiada również dyplom licencjata informatyki w specjalności: sieci komputerowe i sieciowe systemy operacyjne.. Czy uzyskane na studiach mgr z matematyki przygotowanie pedagogiczne uprawnia do nauczania przedmiotów zawodowych informatycznych w technikum? Przypadek 2: N-l posiada świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie przygotowania pedagogicznego w ilości 518 godzin teoretycznych i praktycznych. Ukończył studia inżynierskie na kierunku informatyka w specjalności inżynieria sieci komputerowych i teleinformatyka. Posiada również dyplom technika elektryka. Czy ww. przygotowanie pedagogiczne uprawnia do nauczania każdego przedmiotu zgodnie z posiadanym kwalifikacjami? Przypadek 3: Czy świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie Pedagogiki Kształcenia Zawodowego (razem 420 godz.) uprawnia do nauczania informatyki (przedmiot ogólnokształcący) w technikum lub szkole branżowej?
Zgodnie z § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2020 r., poz. 1289) przygotowanie pedagogiczne to nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną – w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin; w przypadku nauczycieli praktycznej nauki zawodu niezbędny wymiar zajęć z zakresu przygotowania pedagogicznego wynosi nie mniej niż 150 godzin. O posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom ukończenia studiów lub inny dokument wydany przez uczelnię, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli lub świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego. Jednocześnie przepisy ww. rozporządzenia nie wymagają, aby przygotowanie pedagogiczne zostało nabyte w związku z nauczanym przedmiotem, natomiast ma być związane z kierunkiem (specjalnością) kształcenia. Jeśli więc nauczyciel studiował na kilku kierunkach lub specjalnościach to wystarczające jest uzyskanie przygotowania pedagogicznego w związku z jednym kierunkiem (specjalnością) kształcenia. Uzyskane na studiach magisterskich z matematyki przygotowanie pedagogiczne uprawnia do nauczania przedmiotów zawodowych informatycznych w technikum; ukończenie studiów podyplomowych w zakresie przygotowania pedagogicznego w ilości 518 godzin teoretycznych i praktycznych uprawnia do prowadzenia zajęć związanych ze specjalnością inżynieria sieci komputerowych i teleinformatyka oraz technika elektryka; ukończenie studiów podyplomowych w zakresie pedagogiki kształcenia zawodowego w minimalnym wymaganym wymiarze 420 godzin uprawnia do nauczania informatyki w technikum lub szkole branżowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka po 12 m-c stażu zakończonego 31.08.2019 r. w dn. 30.12.2019 r. złożyła wniosek o postępowanie kwalifikacyjne. W jakim terminie dyrektor musi dokonać analizy formalnej i po stwierdzeniu braków w jakim możliwie najpóźniejszym terminie powołać komisję kwalifikacyjną?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica klasy II technikum ma wystawioną przewidywaną ocenę końcową z historii nieklasyfikowana. Na półrocze miała ocenę dopuszczający. Obecnie ma problemy zdrowotne i ponad 50% nieobecności. Mama dziewczyny poinformowała, że jest w trakcie leczenia. Moje pytanie brzmi: w jaki sposób mogę wpłynąć na nauczyciela, by uwzględnił kłopoty zdrowotne dziewczyny i klasyfikował ją. Z pozostałych przedmiotów ma oceny pozytywne.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy ucznia z upośledzeniem lekkim można obligatoryjnie zwolnić z nauki drugiego języka obcego, czy w oparciu o prośbę rodziców?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w związku z nauką zdalną nauczyciel zobowiązany jest do dodatkowego raportowania procesu przebiegu nauczania?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przedszkolu niepublicznym dyrektorem może być osoba po studiach wyższych o specjalności: zintegrowana edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, ale nie mająca jeszcze stażu pracy, rozpoczynająca dopiero pracę? Pytanie drugie jakie kwalifikacje musi mieć nauczyciel uczący 3-5 latków języka angielskiego w niepublicznym przedszkolu, wystarczy tylko mieć wychowanie przedszkolne?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe