Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie informacji dotyczącej stosowania przepisów regulujących materię opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz opłat za korzystanie z wyżywienia w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jst. Z chwilą wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 roku o finansowaniu zadań oświatowych zmianie uległ charakter opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach i stały się niepodatkowymi należnościami budżetowymi o charakterze publicznoprawnym, o których mowa w art. 60 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Czy w związku z wejściem w życie powyższych przepisów nadal prawnie dopuszczalne jest zawieranie umów cywilnoprawnych pomiędzy Dyrektorem publicznej placówki oświatowej a rodzicami / opiekunami prawnymi dziecka, a jeżeli tak jaki jest dopuszczalny zakres materii, która może zostać uregulowana w tej umowie? Czy – z uwagi na zmianę charakteru opłaty – możliwe i prawnie dopuszczalne jest uregulowanie zasad odpłatności za korzystanie z usług publicznego przedszkola prowadzonego przez gminę (w tym – odpłatności za wyżywienie) w taki sposób, aby od rodziców / prawnych opiekunów dzieci czasowo nie uczęszczające do placówki opłaty te nie były pobierane?
Zawarcie umowy cywilnoprawnej w ww. przedmiocie nie jest ani nakazane, ani także formalnie zakazane, natomiast MEN uważa je za zbędne (https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/oplaty-za-publiczne-przedszkola-a-umowy-cywilnoprawne-wyjasnienia-men.html), ponieważ zasady pobierania opłat przez przedszkola i podstawę ustalenia ich wysokości regulują wprost przepisy publicznoprawne, których umowa z rodzicem nie może modyfikować - art. 52 ust. 1, 12 i 15 ustawy z 27.10.2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203). W szczególności niedopuszczalne jest obciążenie rodziców/opiekunów prawnych ucznia opłatami za zajęcia dodatkowe lub posiłki, z których dziecko w rzeczywistości nie skorzystało w przedszkolu - wyrok WSA w Krakowie z dnia 4 czerwca 2013 r., III SA/Kr 1217/11; wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 30 lipca 2009 r., II SA/Go 290/09; wyrok NSA z dnia 16 marca 2010 r., OSK 1646/09, OwSS 2010/4/67-74; wyrok NSA z dnia 28 stycznia 2010 r., I OSK 1477/09), ani stosowanie innych stawek opłat niż wprowadzone w oparciu o powołane na wstępie przepisy. Według stanowiska MEN obowiązek ponoszenia opłat za korzystanie z dodatkowych zajęć wychowania przedszkolnego w wysokości określonej uchwale rady gminy aktualizuje się z chwilą rozpoczęcia korzystania z tego świadczenia, zaś dyrektor przedszkola oblicza miesięczną należność wynikającą z liczby godzin, w których dziecko korzystało w danym miesiącu z wychowania przedszkolnego w ramach czynności o charakterze materialno - technicznym, z tego względu bardziej adekwatne jest pobieranie opłat z dołu lub na bieżąco. Gdyby nawet opłaty zostały pobrane z góry (nastąpiłoby to przed powstaniem obowiązku zapłaty, dlatego raczej w ten sposób opłaty powinny być pokrywane przez rodzica na zasadzie dobrowolności, a nie według postanowienia narzuconego we wzorze ewentualnej umowy), rodzicowi i tak należałoby po rozliczeniu miesiąca zwrócić opłaty poniesione za niewykorzystane zajęcia dodatkowe. Pogląd ten jest aktualny również odnośnie wnoszenia opłat za posiłki na stołówce za kwotę ustaloną przez dyrektora w porozumieniu z organem prowadzącym tylko za faktycznie wykorzystane świadczenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel wystąpił o udzielenie urlopu dla poratowania zdrowia 16.01.2013 r. Dyrektor zgodnie z orzeczeniem lekarskim udzielił mu urlopu w terminie 25.02 do 30.06.2013 r.
15.04.2013 r. nauczyciel zwrócił się z ponowną prośbą o wydłużenie tego urlopu od 1.07.2013 r. do 24.02.2014 r., do swojego pisma dołączył zaświadczenie lekarskie zawierające ww. termin, które nie jest orzeczeniem lekarskim. Czy w tej sytuacji istnieje możliwość wydłużenia urlopu? Na jaką podstawę prawną należy się powołać i do jakiego organu nauczyciel może się odwołać, w jakim terminie przy odmowie. Czy wystarczy podać przy odmowie art 73 ust 8 KN. Proszę o szybką informację, dziękuję.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy od 1 września 2012 r. dla klas IV -VI będzie w dalszym ciągu przysługiwać 9 godzin dyrektorskich, czy też nastąpi zmiana w związku z rozpoczęciem realizacji nowej podstawy programowej.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Które przepisy z Karty Nauczyciela obowiązują w niepublicznych placówkach?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel w lipcu odszedł na emeryturę. Po wakacjach ponownie podjął pracę w innej szkole. Z której szkoły powinien pobierać zapomogę zdrowotną (nie chodzi o zapomogę z Funduszu socjalnego lecz z funduszu zdrowotnego). Czy sam sobie wybiera szkołę, z której chce pobierać zapomogę?
- Mam wątpliwość, czy poniższy wniosek jest rzeczywiście wnioskiem o udzielenie informacji publicznej, czy nie narusza prawa podmiotów gospodarczych zawartych w art.61 Konstytucji RP:
Wniosek
o udostępnienie informacji publicznej
Na podstawie art. 2 ust. 1 i art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.) wnoszę o udzielenie informacji publicznej dotyczącej poniższych zagadnień:
1. Czy na terenie placówki znajduje się sklepik szkolny, w którym uczniowie mogą się zaopatrzyć w artykuły spożywcze?
2. Jaki jest średni miesięczny koszt dzierżawy powierzchni pod sklepik szkolny w skali 12 miesięcy przez ajenta?
3. Czy szkoła posiada na swoim terenie maszyny vendingowe (automaty/ dystrybutory żywności)?
4. Jaki jest średni miesięczny koszt dzierżawy miejsca pod maszynę vendingową w skali 12 miesięcy?
5. Jaki jest średni miesięczny koszt opłaty za zużycie mediów (np. prąd, woda) przez dzierżawcę miejsca pod maszynę vendingową w skali 12 miesięcy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe