Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Porady eksperta
- Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 991 godziny wynikające z liczby godzin stanowiących różnicę między sumą godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego a minimalną liczbą godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, określoną w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego. Zgodnie z przedmiotowym rozporządzeniem godziny te będą przeznaczane na:
1) zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia w zawodzie lub
2) realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych:
a) przygotowujących uczniów do uzyskania dodatkowych umiejętności zawodowych związanych z nauczanym zawodem, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, np. programowanie w języku Python, programowanie manipulatorów i robotów lub przygotowanie do uzyskania umiejętności kierowania pojazdem samochodowym w zakresie kategorii B, pod warunkiem, że umiejętności te będą związane z nauczanym zawodem lub
b) przygotowujących uczniów do uzyskania kwalifikacji rynkowej funkcjonującej
w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji związanej z nauczanym zawodem lub
c) przygotowujących uczniów do uzyskania dodatkowych uprawnień zawodowych przydatnych do wykonywania nauczanego zawodu, np. do obsługi wózków jezdniowych z napędem silnikowym, do uzyskania świadectwa kwalifikacyjnego E uprawniającego do zajmowania się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci do 1 kV na stanowisku eksploatacja lub do uzyskania uprawnień do montażu i demontażu rusztowań; dodatkowe uprawnienia zawodowe muszą być przydatne do wykonywania nauczanego zawodu, a program szkolenia w zakresie tych uprawnień powinien wynikać z odrębnych przepisów lub
d) uzgodnionych z pracodawcą, których treści nauczania ustalone
w formie efektów kształcenia są przydatne do wykonywania nauczanego zawodu.
Tworząc szkolny plan nauczania zostało mi na klasę piątą 210 godzin, które chciałbym przeznaczyć na dodatkowe umiejętności. Przykładem może być kurs na prawo jazdy. Liczba osób w klasie to 20. Aby zrealizować program trzeba odbyć 30 godzin teorii (wspólnych dla całej klasy) i 30 godzin zajęć praktycznych (realizowanych indywidualnie z każdym kursantem). W przeliczeniu daje to 600 godzin. Nawet gdyby klasa liczyła tylko 6 uczniów (rozważanie czysto teoretyczne – wówczas liczba godzin wystarcza na organizację kursu), jeżeli godziny miałyby być umieszczone w planie zajęć, to potrzebujemy ośrodka szkolenia dysponującego sześcioma samochodami wraz z instruktorami, aby wszyscy uczniowie mogli razem odbywać szkolenie.
Czy w związku z tym można nie ujmować w planie lekcji godzin pozostających w klasie piątej na kształcenie zawodowe, a kursy odbywać popołudniami?
Kto może prowadzić zajęcia przygotowujące uczniów do uzyskania dodatkowych uprawnień zawodowych przydatnych do wykonywania nauczanego zawodu? Jaka powinna być certyfikacja tych uprawnień?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielka, która przychodzi do Niepublicznego Przedszkola prowadzić zajęcia dodatkowe 2 razy w tygodniu (90 minut tygodniowo) może od września pracować na umowę zlecenie? Czy jest potrzebna umowa o pracę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor placówki nieferyjnej może odmówić nauczycielowi urlopu z tytułu opieki nad dzieckiem? Podanie wpłynęło mailem bez uzgodnienia z przełożonym terminu. Wcześniej dyrektor informował n-li, że ma problemy z zapewnieniem prawidłowego funkcjonowania placówki ze względu na braki kadrowe i urlopy wypoczynkowe innych pracowników.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bursa Szkolna, którą kieruję, zamierza podjąć działania w kierunku nadania placówce imienia. W rozporządzeniu MEN z 11.08.2017 r., poz.1606, które określa działalność bursy nie ujęto tej kwestii. Rozporządzenie MEN z 17.03.2017 r., poz. 649 dotyczące publicznych szkół i przedszkoli ujmuje tę kwestię, ale w mojej ocenie dotyczy to wyłącznie publicznych szkół i przedszkoli, a nie bursy. Co w takiej sytuacji? Na jaką podstawę prawną można się powołać? Bursa jest placówką publiczną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można przyjąć ucznia do szkoły z dniem 1 lipca 2019 r. do klasy 3.? Czy do końca sierpnia jest on uczniem szkoły, do której uczęszczał w 2018/2019 roku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest to zgodne z prawem, że propozycja oceny śródrocznej lub rocznej może ulec zmianie tj. zarówno podwyższeniu jak i
obniżeniu. np jeżeli nauczyciel w ocenie proponowanej nie wystawił uczniowi oceny niedostatecznej z przedmiotu to może ją wystawić na zakończenie semestru?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy od nowego roku szkolnego, tj. 1 września 2019 r., będzie można bez przeszkód powierzyć wychowawstwo klasy nauczycielowi, który realizuje m.in. lekcje religii w szkole podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do przedszkola niepublicznego uczęszczają dzieci, które posiadają orzeczenie o kształceniu specjalnym. Od tego roku mamy obowiązek oddzielnie rozliczać koszty poniesione na realizację takich orzeczeń.
Jeżeli koszty związane z kształceniem specjalnym są wyższe niż otrzymana dotacja- czy możemy je pokryć z dotacji ogólnej? Jak udokumentować pracę nauczyciela z dzieckiem z orzeczonym kształceniem specjalnym (3/4 etatu) oraz w pracy w grupie (1/4 etatu)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do przedszkola zostało przyjęte dziecko z Ukrainy bez numeru PESEL. Urząd cywilny wymaga od przedszkola podstawy prawnej, z której ma wynikać na jakiej podstawie ma być nadany PESEL. Proszę o taką podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na liście obecności nauczycieli jest 21 osób, jedna przebywająca na urlopie dla poratowania zdrowia i druga na urlopie bezpłatnym. Jak obliczyć kworum potrzebne do podejmowania prawomocnych decyzji? Czy zgodnie z listą obecności- od liczby 21, czy nie brać tych dwóch osób pod uwagę i liczyć kworum od 19 osób? Jaka jest wymagana liczba nauczycieli do podejmowania prawomocnych decyzji w przypadku 21 obecnych i 19 obecnych nauczycieli?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący wystąpił do dyrektora szkoły z pismem o wyłonienie kandydatów do komisji konkursowej na dyrektora szkoły. Kandydaci zostali wyłonieni zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego (została podjęta uchwała RP) i w formie pisemnej informacja o wyborze została przekazana do organu prowadzącego. Organ prowadzący unieważnił postępowanie konkursowe, gdyż stwierdził że dyrektor szkoły nie przekazał uchwały rady pedagogicznej z wyboru kandydatów do komisji konkursowej do organu prowadzącego. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku wyboru kandydatów z rady rodziców. Obie informacje przekazano w formie pisemnej. Uchwały Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców znajdują się w dokumentacji szkoły. Czy dyrektor szkoły i przewodniczący rady rodziców mieli obowiązek przekazania do organu prowadzącego w/w uchwał? Czy nie przekazanie tych uchwał może być powodem unieważnienia postępowania konkursowego na dyrektora szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podstawę prawną dotyczącą wielodzietności rodziny kandydata, który składa dokumenty o przyjęcie do Bursy. Wiem, że rodzina wielodzietna to taka, która wychowuje troje lub więcej dzieci. Pytanie czy pod pojęciem dziecko należy rozumieć także pełnoletnie rodzeństwo kandydata, jeżeli pozostaje na utrzymaniu rodziców, jeśli tak, to do którego roku życia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w świetle obowiązujących przepisów nauczyciel, który nie jest w trakcie awansu zawodowego a ostatni akt nadania ma sprzed 3 lat powinien mieć dokonaną ocenę pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor przedszkola samorządowego może brać godziny doraźne za nauczyciela przebywającego na zwolnieniu lekarskim, jeśli inni nauczyciele nie chcą brać nadgodzin?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy łączenie rady pedagogicznej klasyfikacyjnej i plenarnej jest wykroczeniem prawnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
PORADY PRAWNE
Harmonogram aktualizacji
serwisu
TERMINARZ