Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
13. W związku z orzeczeniem o konieczności udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczennicy klasy III szkoły podstawowej uzyskałem zgodę od organu prowadzącego na zatrudnienie nauczyciela wspomagającego. W ramach swoich obowiązków nauczyciel miałby 10 godz. zajęć wspólnych z klasą, 4 godz. zajęć indywidualnych z uczennicą i 2 godz. zajęć rewalidacyjnych. Oprócz tego przydzieliłem nauczycielowi godziny innych zajęć: 4 godz. świetlicy i 2 godz. biblioteki. nauczyciel posiada stopień awansu nauczyciela kontraktowego. Proszę o pomoc w ustaleniu czasu trwania umowy. Czy dniem zakończenia pracy określonej umową powinien być dzień zakończenia zajęć szkolnych, czyli 25.06.2021 r., czy też dzień zakończenia roku szkolnego, czyli 31.08.2021 r.?
Treść pytania jest niejasna, ponieważ nauczyciel wspomagający to nauczyciel, który generalnie nie prowadzi zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nauczycielem wspomagającym jest nauczyciel posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudniany dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym; na tym stanowisku obowiązuje pensum 20-godzinne, zgodnie z art. 42 ust. 3 pkt 12 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2215. Nauczyciel wspomagający posiadający stosowne kwalifikacje może również prowadzić zajęcia rewalidacyjne w ramach realizowania kształcenia specjalnego i pensum 20-godzinnego (§ 7 ust. 7 pkt w zw. z § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1309). W związku z tym na potrzeby udzielenia niniejszej odpowiedzi przyjmuje się zatrudnienie nauczyciela wspomagającego, a nie nauczyciela prowadzącego zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Wymiar pensum łączonego oblicza się zgodnie z art. 42 ust. 5c KN. Przepis ten stanowi, że nauczycielom realizującym w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin zajęć tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć ustala się jako iloraz łącznej liczby realizowanych godzin i sumy części etatów realizowanych w ramach poszczególnych tygodniowych wymiarów godzin zajęć, przy czym wynik zaokrągla się do pełnych godzin w ten sposób, że czas zajęć do pół godziny pomija się, a powyżej pół godziny liczy się za pełną godzinę. Godziny wyliczone ponad ten wymiar stanowią godziny ponadwymiarowe.
Przy założeniu pracy na stanowisku nauczyciela wspomagającego obliczenia są następujące: 1) łączna liczba realizowanych godzin: 10 + 4 + 2 + 4 + 2 = 22 godziny; 2) suma części etatów jest obliczana: 16/20 (na stanowisku nauczyciela wspomagającego, w tym zajęcia rewalidacyjne) + 4/26 (na stanowisku wychowawcy świetlicy) + 2/30 (na stanowisku bibliotekarza) = 1,02; 3) iloraz łącznej liczby realizowanych godzin i sumy części etatów: 22 / 1,02 = 21,57 godzin, zaokrąglonych w górę do 22 godzin. Wymiar pensum łączonego wynosi więc 22 godziny.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor szkoły ma obowiązek uzasadnić obniżenie dodatku motywacyjnego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor, który jedzie z uczniami na wycieczkę szkolną i pełni funkcję opiekuna powinien wypisać urlop za ten czas?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi przysługuje prawo do urlopu zdrowotnego, jeśli pracuje w obecnej szkole 4 lata (ogólny staż - ponad 7, a pozostałe warunki sa spełnione)? Czy jest wyrok SN , że nauczyciel musi przepracować 7 lat w jednej szkole?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka uzyskał stopień nauczyciela kontraktowego 4 sierpnia 2017 r. Od 1 września 2017 r. zatrudniony była jako nauczyciel kontraktowy. Od 7 sierpnia 2019 r. do 3 kwietnia 2020 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim, a od 4 kwietnia 2020 r. do 26 marca 2021 r. – na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim. Następnie wykorzystała urlop uzupełniający od 27 marca 2021 r. do 23 maja 2021 r., a następnie urlop wychowawczy od 24 maja 2021 r. do 31 sierpnia 2021 r. 1 września 2021 r. wróciła do pracy i złożyła wniosek o rozpoczęcie stażu na nauczyciela mianowanego. Ile będzie trwał w tym konkretnym przypadku staż na nauczyciela minowanego w aspekcie nowych przepisów oraz opisanych przerw w związku z nieobecnościami? Poproszę o wskazanie daty zakończenia stażu na nauczyciela mianowanego. Kiedy należy złożyć dokumenty do organu prowadzącego? Jakie daty powinien obejmować plan rozwoju zawodowego tej nauczycielki?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Obie treści pytania dotyczą ZFŚS. 1. Czy nauczycielowi przebywającemu na urlopie bezpłatnym od.1.09.2016 do 30.06.2017 należą się świadczenia z ZFŚS? Dodam, iż nauczyciel w trakcie urlopu pracuje w innej szkole w innym mieście; 2. Czy pracownikowi administracji przebywającemu na urlopie wychowawczym w okresie 16.09.2016 r. - 15.08.2019 r. należą się świadczenia z ZFŚS? Dodam, iż pracownik w trakcie urlopu wychowawczego pracuje w innej instytucji publicznej w innej gminie. Czy istnieją jakieś przepisy (wyroki) które interpretują ww. sytuacje.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe