Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo proszę o wyjaśnienie, czy każdy uczeń posiadający orzeczenie o upośledzeniu w stopniu lekkim bądź umiarkowanym powinien mieć zajęcia rewalidacyjne. Czy to muszą być zajęcia indywidualne czy mogą być w grupie 2-3 osób? Czy mogą być realizowane w ramach tzw. karcianych? Czy organ prowadzący musi przydzielić dodatkowe godziny obligatoryjnie?
O tym, czy dany uczeń powinien być objęty indywidualną rewalidacją decyduje Poradnia Psycologiczno-Pedagogiczna, a informacja o tym znajduje się w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Indywidualne zajęcia rewalidacyjne powinny być prowadzone indywidualnie, a więc nie w grupach. Organ prowadzący musi przydzielić dodatkowe godziny na takie zajęcia.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 12 lutego 2002 r.
w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych:
§ 2. 10. Dyrektor szkoły, z wyjątkiem szkoły specjalnej, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, przydziela dodatkowe godziny na prowadzenie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi.
Dyrektor "przydziela", a nie "może przydzielić". Objęcie więc ucznia zajęciami rewalidacyjnymi są obowiązkiem dyrektora. Z organem prowadzącym uzgadnia jedynie wymiar tych godzin.
Co do godzin "karcianych" - nie mogą one być przeznaczone na zajęcia rewalidacyjne.
Stanowisko MEN:
Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego
2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, godziny
do dyspozycji dyrektora, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela,
to zajęcia zwiększające szanse edukacyjne uczniów przeznaczone na pracę z uczniem
zdolnym lub z uczniem mającym trudności w nauce oraz zajęcia rozwijające zainteresowania
uczniów. Zajęcia te powinny zatem wychodzić naprzeciw indywidualnym potrzebom
uczniów poprzez udzielanie im pomocy w przezwyciężaniu trudności, rozwijaniu zdolności
lub pogłębianiu zainteresowań, a także poprzez sprawowanie nad nimi opieki, zależnie
od potrzeb. Wspomagając się tymi godzinami szkoła podstawowa i gimnazjum może również
wzbogacić ofertę świetlicy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczeń klasy I i IV szkoły podstawowej mogą na tej samej godzinie lekcyjnej mięć lekcje etyki prowadzone przez tego samego nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor nie chce udzielić informacji na radzie pedagogicznej, na jakie cele i formy doskonalenia przeznaczył środki finansowe czy ma prawo odmówić odpowiedzi?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgłosiła się do nas, do klasy 1 liceum ogólnokształcącego dla dorosłych uczennica, która przez ostatnie 10 lat mieszkała we Włoszech. Ma skończona podstawówkę w Polsce i gimnazjum we Włoszech. W związku z tym nie ma oceny z języka polskiego. Czy musi nadrabiać różnice programowe i konieczne jest przyznanie jej dodatkowych godzin języka polskiego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy należy się zapłata za godziny ponadwymiarowe za okres nieobecności przewodniczącego związków zawodowych, który przebywał na trzydniowym wyjeździe związkowym (był delegowany przez związek)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole podstawowej troje uczniów ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (niepełnosprawne ruchowo, w tym z afazją). Czy mogę wypełnić wniosek o udzielenie dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe, dostosowane do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w 2020 r.? We wniosku nie ma wymienionej niepełnosprawności ruchowej, w tym afazje.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe