Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy art. 9a ust. 3 KN odnosi się tylko do nauczycieli? Czy może być zastosowany w przypadku, gdy intendent zostaje nauczycielem?
Zgodnie z art. 9a ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm., nauczyciele akademiccy legitymujący się co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole wyższej lub osoby (inne niż nauczyciele akademiccy) posiadające co najmniej pięcioletni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy (czyli np. pracownicy niepedagogiczni) uzyskują z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole stopień nauczyciela kontraktowego. Zdaniem MEN osoba niespełniająca wymogów kwalifikacyjnych do zajmowania stanowiska nauczyciela (np. bez przygotowania pedagogicznego) bez odbycia stażu nie może uzyskać stopnia awansu zawodowego nauczyciela wyższego niż nauczyciel – stażysta (http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=B7CK4B). Stanowiska MEN nie mają mocy wiążącej. Natomiast w orzecznictwie sądów administracyjnych, które są organami właściwymi do analizowania prawidłowości (ważności) nadania stopnia awansu zawodowego poprzez rozpatrywanie skarg na decyzje kuratorów uchylające nadanie stopnia awansu zawodowego z powodu nieważności (np. sprzeczności z art. 9a ust. 3 KN) wynika, że art. 9a ust. 3 KN ma zastosowanie m.in. do osób bez wymaganego wykształcenia lub przygotowania niepedagogicznego, czyli do osób niebędących nauczycielami (m.in. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 13 stycznia 2006 r., IV SA/Wr 50/04, wyrok NSA z dnia 18 marca 2008 r., I OSK 472/07, wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 27 stycznia 2009 r., II SA/Rz 651/08 oraz wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 5 października 2010 r., II SA/Rz 493/10). W ww. orzecznictwie podkreśla się, że posiadanie wymaganych kwalifikacji nauczycielskich (w tym przygotowania pedagogicznego) jest wymagane dopiero przy ubieganiu się o nadanie wyższego stopnia awansu, a stanowisko to sądy wywodzą z art. 9b ust. 1 w zw. z art. 9a ust. 1 pkt 1 KN. W związku z tym formalnie intendent mogły zostać zatrudniony na stanowisku nauczyciela ze stopniem awansu nauczyciela kontraktowego zgodnie z art. 9a ust. 3 KN, o ile łącznie spełni następujące przesłanki: 1) co najmniej 5 – letni staż pracy oraz 2) posiadanie znaczącego dorobku zawodowego. Przy tym w orzecznictwie podkreśla się, że o „znaczącym dorobku” można mówić jedynie wówczas, gdy jest on ponadprzeciętny, znacznie przewyższający dorobek zawodowy wymagany od ogółu nauczycieli. Taki znaczący dorobek powinien znaleźć odzwierciedlenie w przyznanych w dotychczasowej pracy nagrodach i wyróżnieniach, ewentualnie także w dyplomach czy świadectwach potwierdzających uzyskanie dodatkowych kwalifikacji, umiejętności przydatnych w przyszłej pracy nauczyciela. Długoletniego zatrudnienia, a nawet zaangażowania w pracy zawodowej, które powinno cechować każdego pracownika, nie można utożsamiać ze „znaczącym dorobkiem zawodowym” (wyrok NSA w Warszawie z dnia 29 lipca 2011 r., I OSK 312/11; wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 3 lipca 2012 r., II SA/Rz 385/12).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielowi (dyplomowanemu), bibliotekarzowi zatrudnionemu dotychczas na pełnym etacie, w roku 2012/13 planuje się 0,75 etatu biblioteki oraz 0,25 etatu świetlicy. Nauczyciel nie wyraża zgody na porozumienie zmieniające. Czy można mu wręczyć wypowiedzenie zmieniające warunki pracy, jeśli po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną w kwietniu związek zawodowy obejmuje go ochroną od maja 2012 r.? Zmiana przydziału czynności dla nauczyciela spowodowana jest zmniejszeniem się ilości oddziałów i uczniów w szkole.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Pracuję w przedszkolu 2 oddziałowym.Godziny pracy przedszkola są od 7.00-17.00, czy dodatek wychowawczy należy się 2 nauczycielom pracującym z grupą czy jednemu, skoro obowiązki każdego nauczyciela są takie same?
- Zgodnie z nowymi przepisami pracownik korzystający z przysługującego mu prawa do dwóch dni opieki nad zdrowym dzieckiem może wykorzystać je jako dwa dni w całości oraz może wykorzystać dwa dni w godzinach - czyli jako 16 godzin. Jeżeli nauczyciel pracuje z dziećmi w danym dniu 3 godziny to należy z przysługującego mu czasu 16 godzin potrącić tylko 3 godziny, czy należy rozliczać to łącznie z czasem przeznaczonym na przygotowanie się do zajęć itp. Proszę o wyjaśnienie jak należy rozliczyć czas nieobecności z tytułu opieki nad zdrowym dzieckiem nauczycielowi, który chce skorzystać z rozliczenia godzinowego?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź na następujące pytanie: jakich nauczycieli dodatkowo musimy od stycznia 2016 r. zatrudnić w klasach, w których uczą się dzieci z orzeczeniami: - orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm (uczeń w normie intelektualnej); - orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na: niepełnosprawność sprzężoną: upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim oraz afazję motoryczną; - orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na Zespół Aspergera (w normie intelektualnej); - orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. W którym przypadku powinniśmy zatrudnić nauczyciela wspomagającego, a w którym wystarczy asystenta?
- 1/ Nauczycielka przebywa na urlopie wychowawczym do 01.09.2017 r. do 31.08.2019 r.,
jest w ciąży, poinformowała, że pójdzie na zwolnienie lekarskie. Czy nauczycielka w tym momencie może przerwać trwający urlop wychowawczy i mieć prawo do zasiłku chorobowego.
2/ Nauczycielka zatrudniona od 01.09.2018r. do 21.10.2018r. na zastępstwo. Czy Nauczycielowi należy się ekwiwalent za okres zatrudnienia.
Poprzednio nauczyciel był zatrudniony od 09.10.2017 r. do 22.06.2018 r. na zastępstwo i otrzymał ekwiwalent za niewykorzystany urlop za 37 dni.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe