Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy Burmistrz w wytycznych do arkuszy na 2016/2017 rok może nakazać jednoczesne łączenie klas IV + V + VI na wszystkich przedmiotach , w sumie będzie to dotyczyło 22 uczniów małej wiejskiej szkoły?
W szkołach podstawowych działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych, a możliwość funkcjonowania takich klas powinna zostać przewidziana w statucie - należy do niego wprowadzić stosowne zapisy. Wytyczne organu prowadzącego w tym zakresie, odpowiedzialnego za finansowanie szkoły, powinny być uwzględnione, w przeciwnym razie organ prowadzący może nie zatwierdzić arkusza organizacyjnego szkoły podstawowej (§ 4, § 5 ust. 7 i § 10 załącznika nr 2 do rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm., art. 5 ust. 7 UoSO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel został zatrudniony w sierpniu na ponad 1/2 etatu przez ustępującego dyrektora. W przydziale zadań nie uwzględnił dyżuru dowozowego. Zmieniono przydział od 1 października z zaznaczeniem, że nauczyciel ma obowiązek pełnienia dyżurów międzylekcyjnych, przedlekcyjnych, polekcyjnych i dowozowych, który odmówił przyjąć. Nadal odmawia takich dyżurów , jak twierdzi nie jest nauczycielem świetlicy, nie zna dzieci i dlatego odmawia pełnienia dyżurów dowozowych. Co w takiej sytuacji ma zrobić dyrektor szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Rodzic dostarczył do szkoły orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego dla dziecka. W treści orzeczenia poradnia zaleca indywidualne nauczanie wg ramowego planu nauczania, z włączaniem dziecka do udziału w zajęciach z całą klasą. Rodzic wnioskuje na piśmie o organizację indywidualnego nauczania jedynie na kilku wskazanych przedmiotach, potwierdza to stosownym zaświadczeniem lekarskim, oczekując od szkoły, że na pozostałe lekcje dziecko będzie uczęszczało wspólne z klasą (czyli np.
matematyka będzie organizowana w formie nauczania indywidualnego, z ewentualnym dodatkowym włączaniem dziecka do zajęć z klasą, ale takie przedmioty jak np. muzyka będzie realizowana jedynie z całym zespołem klasowym - bez jakichkolwiek zajęć indywidualnych). Czy dyrektor może w takim przypadku zorganizować "częściowe" indywidualne nauczanie, jeżeli równocześnie w orzeczeniu jest mowa o indywidualnym nauczaniu wg ramowego planu nauczania?
2. Czy aktualne przepisy prawa oświatowego dają możliwość wyrażenia zgody przez dyrektora na organizację niepłatnych dodatkowo (a realizowanych w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy) zajęć wyrównawczych (np. z matematyki) bądź rozwijających zainteresowania ucznia (np. kółko z języka obcego), jeżeli nauczyciel sam wyraża chęć prowadzenia takich zajęć, a organ prowadzący nie zapewnia odrębnych środków finansowych na ten cel?
3. Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego, jeżeli dla uczniów organizowane są w roku szkolnym 2017/18 rekolekcje wielkopostne, dyrektor zobowiązany jest przyznać dni wolne od zajęć dydaktycznych na ten cel z puli "8 dni dyrektorskich"? Czy też na potrzeby rekolekcji można przyznać dni wolne od nauki niezależnie od w/w 8 dni, którymi dysponuje dyrektor szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W placówce jest dyrektor menadżer (startował w konkursie bez kwalifikacji pedagogicznych). Osoba ta ma przygotowanie pedagogiczne, kończy staż na mianowanego. W dniu konkursu była w trakcie stażu. W placówce jest dyrektor pedagogiczny od nadzoru. Czy można zatrudnić tego dyrektora menadżera na pół etatu jako nauczyciela (ma kwalifikacje) w tej placówce gdzie jest on menadżerem, tak by mógł kontynuować staż?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W gminie ma być reorganizacja. Przestanie istnieć zespół szkół i powstanie odrębna szkoła podstawowa i gimnazjum. Czy jest możliwość powierzenia dyrektorowi likwidowanej szkoły podstawowej w tej samej stanowiska dyrektora szkoły podstawowej po rozdzieleniu zespołu szkół, a dyrektorowi zespołu szkół powierzenie funkcji dyrektora gimnazjum do wygaśnięcia kadencji obu dyrektorów. Czy muszą być konkursy i nie ma innej możliwości prawnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący zamierza utworzyć szkołę podstawową w budynku istniejącego gimnazjum, a gimnazjum przekształcić w zespół szkół. Powodem takiej decyzji jest dwuzmianowość w istniejących już placówkach oraz prognozy demograficzne, rozwój miasta i gminy. Gimnazjum ma odpowiednią bazę- dawniej była to szkoła podstawowa, klasy dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej znajdują się w wydzielonej części szkoły. Koncepcja utworzenia SP zakłada, że nabór do niej prowadzony na rok szkolny 2016/2017 odbywałby się na zasadach dobrowolności i tylko do klas pierwszych. Rekrutacja na podstawie obwodu odbywałaby się dopiero od kolejnego roku szkolnego i obejmowałaby tylko klasy pierwsze. Czyli szkoła podstawowa tworzona byłaby od edukacji wczesnoszkolnej, a dzieci w starszych klas, uczęszczające już do szkół podstawowych, kontynuowałby w nich naukę. Proszę o odpowiedź, jakie terminy obowiązują organ prowadzący w składaniu wniosku o opinię/zgodę do KO w takich warunkach, kiedy przekształcenie nie polega na tworzeniu zespołu szkół z placówek likwidowanych, zapis do szkoły odbywa się na zasadzie dobrowolności
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe