Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor szkoły po rezygnacji osoby z funkcji kierownika internatu powinien ogłosić konkurs na stanowisko kierownika czy wystarczy zasięgnąć opinii Rady Pedagogicznej i organu prowadzącego? Jeżeli powinien ogłosić konkurs to jakie kandydat na kierownika powinien spełniać wymogi? Nadmieniam jednocześnie, internat jest na terenie szkoły (sąsiedni budynek), a obecny kierownik podlega dyrektorowi. Dziękuje za odpowiedzieć.
Powierzenia stanowiska kierowniczego w szkole dokonuje dyrektor na podstawie art. 37 ust. 1 ustawy o systemie oświaty: W szkole lub placówce, w których zgodnie z ramowym statutem może być utworzone stanowisko wicedyrektora i inne stanowiska kierownicze, powierzenia tych stanowisk i odwołania z nich dokonuje dyrektor szkoły lub placówki, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, rady szkoły lub placówki oraz rady pedagogicznej.
Wymagania, jakie powinna spełniać osoba powoływana na stanowisko kierownicze określa § 9 i 10 ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 27 października 2009 r.
w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek:
- nauczyciel kontraktowy, mianowany lub dyplomowany, który:
1) posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym przedszkolu, szkole, placówce lub zespole szkół lub placówek, w którym stanowisko kierownicze jest tworzone;
2) posiada co najmniej trzyletni staż pracy pedagogicznej na stanowisku nauczyciela lub trzyletni staż pracy dydaktycznej na stanowisku nauczyciela akademickiego;
3) uzyskał:
a) co najmniej dobrą ocenę pracy w okresie ostatnich trzech lat pracy lub
b) pozytywną ocenę dorobku zawodowego w okresie ostatniego roku albo
c) w przypadku nauczyciela akademickiego - pozytywną ocenę pracy w okresie ostatnich trzech lat pracy w szkole wyższej
- przed powierzeniem stanowiska kierowniczego;
4) spełnia wymagania określone w § 1 pkt 5-9.
lub
- nauczyciel mianowany lub dyplomowany, zatrudniony na stanowisku wymagającym kwalifikacji pedagogicznych w urzędzie organu administracji rządowej, kuratorium oświaty, Centrum Edukacji Artystycznej, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisjach egzaminacyjnych, oraz nauczyciel mianowany lub dyplomowany urlopowany lub zwolniony z obowiązku świadczenia pracy na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, spełniający wymagania określone w rozporządzeniu, z wyjątkiem wymogu posiadania co najmniej dobrej oceny pracy albo pozytywnej oceny dorobku zawodowego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy osoba, która ukończyła studia licencjackie na kierunku pedagogika, specjalność pedagogika socjalna i resocjalizacja, studia magisterskie pedagogika specjalizacja resocjalizacyjna, studia podyplomowe oligofrenopedagogika oraz kurs kwalifikacyjny z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej posiada kwalifikacje pedagogiczne uprawniające ją do pracy w szkole jako pedagoga specjalnego?
Czy praktyka w placówce opieki socjalnej: Ośrodku Szkolno - Wychowawczym wlicza się do praktyk pedagogicznych?
Czy przedmioty, które ukończył student takie jak psychologia i różne rodzaje pedagogiki np pedagogika pracy, społeczna, porównawcza wliczają się do przygotowania pedagogicznego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel zatrudniony w pełnym wymiarze na czas nieokreślony musi prosić o zgodę dyrektora na dodatkowe zatrudnienie? Nie jest to umowa o pracę lecz umowa zlecenie (na przeprowadzenie zajęć w określonej liczbie godzin).
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące funkcjonowania w szkole Komisji Socjalnej, która przyznaje zapomogi (rzeczowe, losowe itp.) nauczycielom zatrudnionym w szkole, bądź też nauczycielom-emerytom. Moje pytanie dotyczy składu ww. Komisji. Czy istnieje jakikolwiek przepis mówiący o tym, kto powinien wchodzić w jej skład. Czy są jakiekolwiek regulacje mówiące o tym czy taki, a taki nauczyciel lub pracownik szkoły może lub też nie może wchodzić w skład Komisji Socjalnej. Idąc dalej - czy istnieje jakiś przepis mówiący o tym, iż członkowie Komisji Socjalnej przydzielającej zapomogi nie mogą być beneficjentami przyjmującymi takie zapomogi? Podam konkretny przykład z mojej szkoły. Otóż szkoła, której jestem dyrektorem to CKU przy Zakładzie Karnym w Płocku. Dysponujemy, jako szkoła, wydzielonym funduszem socjalnym. Jesteśmy małą szkołą. Zatrudnionych w sumie jest 13 nauczycieli (włączając w to mnie jako jedynego zatrudnionego na pełen etat; reszta nauczycieli jako 'dochodzący' na część etatu). Dwóch nauczycieli jest członkami Komisji Socjalnej. Raz do roku przydzielamy zapomogi pieniężne. Komisja rozpatruje wnioski i zgodnie z regulaminem udziela zapomóg, w tym te dwie osoby jako członkowie również korzystają z dobrodziejstw funduszu. Komórka kadrowa ZK ostatnio zarzuciła nieprawidłowości między innymi w zakresie składu komisji i faktu, iż jej członkowie pobierają zapomogi (faktycznie przyznając je sobie). Kadry chcą w tej chwili zmienić skład ww. komisji i dokooptować (przynajmniej jedną) osobę z kadr ZK. Bardzo bym nie chciał, aby ktoś, kto nie zasila naszego funduszu decydował o dysponowaniu jego środkami. Chciałbym zapoznać się z przepisem (o ile taki istnieje) mówiącym dość jasno kto, przez kogo w jaki sposób oraz w jakich okolicznościach może być powołany do komisji socjalnej. Jednocześnie czy jest jakikolwiek przepis, który stanowi, że członkowie komisji socjalnej mogą sami sobie przyznawać zapomogi pieniężne (lub jakiekolwiek inne zapomogi)? Będę wdzięczny za jasne i klarowne wytłumaczenie oraz za podanie podstawy prawnej w rzeczonej sprawie.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mam w szkole 3 nauczycieli j.polskiego, historii. Nie ma dla nich pełnego etatu, wszyscy są nauczycielami mianowanymi umowa o pracę przez mianowanie. 2 nauczycieli jest po filologii polskiej, jeden ma studia podyplomowe z polskiego. Jeden nabył uprawnienia emerytalne, ma ustabilizowaną sytuację materialną, dorosłe dzieci. Jak jednego z nich zwolnić aby pozostali mieli normalnie po pełnym etacie.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy postąpić, jeżeli nauczyciel jest oddelegowany na szkolenie w godz.10.00-14.00, a od godz.8.00 ma zajęcia? Czy należy go zwolnić z całego dnia? Nadmieniam, że szkolenie odbywa się w pobliżu miejsca pracy.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe