Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy katecheta możne odmówić dyrektorowi hospitacji religii?
Nie, nie może.
Dyrektor, pełniąc obowiązki wynikające z nadzoru pedagogicznego, w szczególności obserwuje zajęcia prowadzone przez nauczycieli na podst. § 20 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego.
Nauczyciel religii jest nauczycielem szkoły i służbowo podlega dyrektorowi.
Podstawa prawna:
1) Karta Nauczyciela – ustawa z 26.01.1982 r. (ze zm.),
2) Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.),
3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach z 14.04.1992 r. (ze zm.)
§ 7.1. Nauczyciel religii wchodzi w skład rady pedagogicznej szkoły, nie przyjmuje jednak obowiązków wychowawcy klasy.
§11. 1. Do wizytowania lekcji religii upoważnieni są odpowiednio wizytatorzy wyznaczeni przez biskupów diecezjalnych Kościoła Katolickiego i właściwe władze zwierzchnie pozostałych kościołów i innych związków wyznaniowych. Lista tych osób jest przekazana do wiadomości organom sprawującym nadzór pedagogiczny.
2. Nadzór pedagogiczny nad nauczaniem religii i etyki, w zakresie metodyki nauczania i zgodności z programem, prowadzą dyrektor szkoły (przedszkola) oraz pracownicy nadzoru pedagogiczne-go, na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
4) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego.
§ 3. 1. Nadzór pedagogiczny jest realizowany przez wykonywanie zadań i czynnościokreślonych w art. 33 ustawy, w trybie planowych lub doraźnych działań.
4. Planowe i doraźne działania, o których mowa w ust. 1, prowadzone przez dyrektorów szkółi placówek wynikają z potrzeb szkoły lub placówki.
§ 20. 1. Dyrektor szkoły lub placówki publicznej we współpracy z innymi nauczycielamizajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
1) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakościpracy szkoły lub placówki;
2) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół iplacówek;
3) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
a) organizowanie szkoleń i narad,
b) motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego,
c) przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego przez dyrektoraszkoły lub placówki nadzoru pedagogicznego.
2. Ewaluację wewnętrzną przeprowadza się w odniesieniu do wszystkich lub wybranychwymagań, o których mowa w § 7 ust. 4, lub do innych zagadnień uznanych w szkole lubplacówce za istotne w działalności szkoły lub placówki.
3. W celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, dyrektor szkoły lub placówki wszczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły lub placówki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie są konsekwencje dla nauczyciela i dyrektora za niezrealizowanie minimalnej liczby godzin? Nauczyciel na półrocze nie wykazał zaległości z lat ubiegłych. Na koniec roku dyrektor (nowy) dowiedział się, że n-l w poprzednim roku chorował, nie było za niego zastępstw i są duże zaległości (18 godzin) w rozliczeniu realizacji pp w gimnazjum? Co teraz zrobić. Oczywiście chodzi o ostatnią klasę gimnazjum. Jak dyrektor powinien postąpić w stosunku do nauczyciela, który nie zgłosił problemu stosunkowo wcześniej? Inny n-l nie chorował w ubiegłych latach, ale też nie wypracował minimalnej liczby godzin z biologii? Też nie zgłaszał zaległości? Jakie są tego konsekwencje?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jak zorganizować prowadzenie zajęć rewalidacyjnych i logopedycznych w przedszkolu, wynikających z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego? Czy zajęcia te mogą odbywać się w czasie 5 bezpłatnych godzin? Przedszkole zorganizowane jest przy szkole podstawowej i pracuje 5 godzin dziennie.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o informację, czy w grupie przedszkolnej (15 dzieci), w której znajduje się dziecko z opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (autyzm) wystarczy zatrudnić dodatkową pomoc?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole podstawowej dla dorosłych kształcącej młodzież w systemie OHP należy tworzyć Indywidualne Programy Edukacyjno Terapeutyczne dla uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W ostatnim pytaniu, sprawdzonym 10.05.2019 roku nie chodziło wyłącznie o orzeczenia. Oczywistym jest, iż dyrektor jako przewodniczący zespołu, zapoznając się z dokumentacją, może wnieść też swoje uwagi do orzeczenia - zna sprawę, jest decydentem. A co począć w przypadku dopisywania wniosków do opinii (zwykła opinia bez rangi orzeczenia, nie mówimy o WWRD), dyrektor nie widzi dziecka, nie posiada danych świeżych z wywiadu, nie dokonywał obserwacji dziecka oraz nie tworzył hipotez diagnostycznych, a psycholodzy też nie wszystko notują. Wnioski, jakie psycholog zawiera w opinii nie mogą naruszać interesu zarówno dziecka, jak i rodziców i nie zwalnia z tego żadne rozporządzenie MEN. Jak rozmawiać nt. nadmiernej ingerencji w diagnozę czy wnioski konkretnego specjalisty w przypadku zwykłych opinii? Czy dyrektor takich "poprawek" (swoich uwag) nie powinien omówić z zespołem diagnozującym?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe