Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy można zawrzeć drugą umowę z nauczycielem? Nauczyciel jest zatrudniony w szkole przez mianowanie, a ponieważ posiada uprawnienia do pracy na stanowisku pedagoga, mógłby zastąpić dotychczasowego pedagoga, który przebywa na urlopie dla poratowania zdrowia. Obecnie nauczyciel realizuje zajęcia w wymiarze 9 godzin matematyki, 1 godziny wychowania oraz 11 godzin świetlicy. Czy można z nim zawrzeć drugą umowę na czas określony w wymiarze 13/26 etatu?
Tak. W opisanym przypadku można z nauczycielem zawrzeć odrębną umowę na czas określony na podstawie art. 10 ust. 7 Karty Nauczyciela (dalej: KN), o ile pensum z podstawowego stosunku pracy nauczyciela zostało wcześniej ustalone na podstawie uchwały organu prowadzącego.
Pensum łączone ustala uchwała organu stanowiącego
Zgodnie z art. 42 ust. 7 w zw. z art. 91d pkt 1 KN każdy organ prowadzący jest zobowiązany ustalić w uchwale organu stanowiącego sposób obliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin – jest to tzw. pensum łączone.
Kiedy możliwe jest zawarcie drugiej umowy?
W przepisach nie ma wyraźnego zakazu zawierania dwóch umów o pracę z jednym pracownikiem. Jednak zawarcie drugiej umowy jest dopuszczalne tylko, jeśli rodzaj pracy jest:
- wyraźnie inny niż uzgodniony;
- wykonywany w podstawowym czasie pracy.
W przeciwnym razie po zawarciu drugiej umowy o pracę pracodawca naruszyłby przepisy o czasie pracy.
Zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z 12 marca 1969 r. (uchwała SN z dnia 12 marca 1969 r. III PZP 1/69) oraz wyrokiem SN z 8 stycznia 1981 r. (wyrok SN z dnia 8 stycznia 1981 r. II URN 186/80), do obowiązku pracodawcy zawierającego drugą umowę z jednym pracownikiem należy powierzenie mu wykonywania innej rodzajowo pracy, niż tej, która przewidziana jest w pierwszej umowie o pracę.
O czym trzeba pamietać podczas nawiązywania drugiej umowy?
Przy nawiązywaniu drugiej umowy o pracę pracodawca musi zadbać dodatkowo o kilka kwestii, m.in.:
- nie może dopuścić do naruszenia przepisów o czasie pracy;
- nie może dopuścić do naruszenia przepisów o wynagrodzeniu w godzinach ponadwymiarowych;
- musi przestrzegać norm dotyczących dobowego i tygodniowego odpoczynku pracownika.
Wynika z tego, że maksymalnie można zatrudnić pracownika łącznie na 15/40 etatu.
Z nauczycielem zastępującym należy zawrzeć umowę o pracę na czas określony
Zgodnie z art. 10 ust. 7 KN w przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania lub zastępstwa nieobecnego nauczyciela w trakcie roku szkolnego należy nawiązać z pełniącym funkcję w zastępstwie nauczycielem stosunek pracy na podstawie umowy o pracę na czas określony.
W opisywanym przypadku umowa byłaby zawarta na inną rodzajową pracę – stanowisko pedagoga.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uprzejmie proszę o interpretację prawną opisanej sytuacji: organ prowadzący przedszkole niepubliczne (fundacja czy stowarzyszenie) zatrudnia pracownika biurowego, który z wykształcenia jest nauczycielem. Po otwarciu/utworzeniu przedszkola chce, aby ten pracownik wykonywał pracę nauczyciela w utworzonym przedszkolu bez zmiany umowy o pracę. Proponuje pracownikowi wykonywanie pracy nauczyciela w oparciu o umowę wolontariacką z zakresem obowiązków nauczyciela przedszkola. Czy taka sytuacja jest dopuszczalna/ zgodna z prawem? Jeśli tak, to czy umowa wolontariatu może być zaliczona do stażu pracy nauczyciela? Czy nadzór pedagogiczny może mieć tu zastrzeżenia, jeśli pracownik ma wyższe kierunkowe wykształcenie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący placówki oświatowe w naszej gminie obniżył od 1 września dodatek funkcyjny i motywacyjny dyrektorom o 50%. Dowiedzieliśmy się o tym podpisując przelew płac nauczycieli. Wcześniej nikt nie rozmawiał z nami o takich posunięciach. Nie przedstawiono nam wymiarów uposażeń i dodatków od 1 września, nie podpisywaliśmy żadnych dokumentów. Jak wygląda to prawnie? Wiemy, że powinniśmy otrzymać trzymiesięczne wypowiedzenie warunków umowy dotyczących dodatku funkcyjnego. Czy obniżenie dodatku motywacyjnego o 50% nie powinno być oparte argumentami. Mamy wyróżniające oceny pracy na stanowisku dyrektora, nie otrzymaliśmy żadnej nagany ani uwagi negatywnej dotyczącej naszej pracy. Jak wygląda sytuacja odwoławcza od takiej decyzji?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi, któremu w ramach nadgodzin przyznano godziny z innych stanowisk pracy w konsekwencji zwiększających jego pensum (w wyniku pensum łączonego) należy zmienić umowę o pracę? Jeżeli tak, to w jakiej formie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Do 31 sierpnia 2017 r. placówka, którą zarządzam była zespołem szkół, w skład którego wchodziły oddziały przedszkolne, szkoła podstawowa i gimnazjum. Od 1 września 2017 r. placówka została przekształcona w szkołę podstawową z oddziałami gimnazjalnymi. W roku szkolnym 2019/2020, w wyniku przekształcenia placówki w szkołę podstawową, zmniejszy się liczba oddziałów, co skutkuje redukcją etatów nauczycielskich. Proszę o poradę prawną w jaki sposób rozwiązać stosunek pracy z nauczycielem zatrudnionym przez mianowanie. Czy podstawą prawną rozwiązania stosunku pracy będzie art. 225 ust. 1 i 12 ustawy Przepisy wprowadzającej ustawę – Prawo oświatowe, czy art. 20 ust. 1 pkt. 2 ustawy Karta nauczyciela?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy organizowanie przedstawienia jasełkowego w sobotę lub niedzielę jest zgodne z prawem? Czy związki zawodowe mogą mieć zastrzeżenia do pracy nauczyciela przez 1,5 w te dni?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe