Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel może nie otrzymać dodatku motywacyjnego pomimo, że spełnia kryteria ujęte w uchwale Rady Gminy?
To dyrektor szkoły decyduje, czy przesłanki wymagane do przyznania nauczycielowi dodatku motywacyjnego zostały spełnione. Jeżeli nauczycielowi został już dodatek motywacyjny przyznany, to organ prowadzący nie może wprowadzić w regulaminie możliwości wstrzymania lub zawieszenia wypłaty dodatku motywacyjnego. Nauczycielowi można ewentualnie nie przyznać dodatku motywacyjnego na kolejny okres, po dokonaniu oceny, że jego praca i postawa za tym nie przemawiają. Nie można natomiast odebrać dodatku motywacyjnego w okresie, na który został przyznany.Ogólne warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego
Ogólne warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego określa w § 6 rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.
Do ogólnych warunków przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego należą:
- osiągnięcia w realizowanym procesie dydaktycznym;
- osiągnięcia wychowawczo-opiekuńcze;
- wprowadzanie innowacji pedagogicznych, skutkujących efektami w procesie kształcenia i wychowania;
- zaangażowanie w realizację czynności i zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela (tzw. godzin karcianych);
- szczególnie efektywne wypełnianie zadań i obowiązków związanych z powierzonym stanowiskiem;
- realizowanie w szkole zadań edukacyjnych, wynikających z przyjętych przez organ prowadzący priorytetów w realizowanej lokalnej polityce oświatowej.
Szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego
Natomiast określenie szczegółowych warunków przyznawania dodatku motywacyjnego oraz jego wysokości, stosownie do art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela, pozostaje w kompetencji organu prowadzącego. Organ prowadzący określa warunki przyznawania tego dodatku w trybie stosownej uchwały (regulamin wynagradzania). O tym, kto może przyznawać dodatek decyduje także regulamin wynagradzania nauczycieli wydany przez organ prowadzący.
Dyrektor szkoły decyduje, czy przesłanki wymagane do przyznania nauczycielowi dodatku motywacyjnego zostały spełnione
W praktyce uznać należy, że kompetencja do przyznawania takiego dodatku (lub nie) powinna leżeć w gestii dyrektora szkoły. Co oznacza, że to dyrektor decyduje, czy zostały spełnione przesłanki ogólne określone w rozporządzeniu i szczegółowe, wskazane w uchwale organu prowadzącego.
W tym miejscu warto wskazać, że jeżeli nauczycielowi został już dodatek motywacyjny przyznany, to organ prowadzący nie może wprowadzić w regulaminie możliwości wstrzymania lub zawieszenia wypłaty dodatku motywacyjnego nawet nauczycielowi, który z własnej winy zaprzestał realizacji zadań, za które dodatek został przyznany.
Nauczycielowi można ewentualnie nie przyznać dodatku motywacyjnego na kolejny okres, po dokonaniu oceny, że jego praca i postawa za tym nie przemawiają, nie można natomiast odebrać dodatku motywacyjnego w okresie, na który został przyznany.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Moje pytanie dotyczy wystawienia duplikatu świadectwa Panu,który uczęszczał do mojej placówki tylko jeden rok 1992/1993 do klasy V. W pierwszym semestrze miał praktycznie w większości oceny niedostateczne, zaś w drugim semestrze praktycznie nieklasyfikowany. Moje pytanie brzmi czy powinnam mu wystawić świadectwo z wpisami nieklasyfikowany i na jakim wzorze?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przypadku nie funkcjonowania na terenie szkoły związków zawodowych, istnieje konieczność opiniowania arkusza organizacyjnego przez oddział związku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do przedszkola ogólnodostępnego w grupie 5 latków chodzi dziecko z AUTYZMEM - któremu organizujemy od 1 roku dodatkowe zajęcia rewalidacyjne (3 godz. tygodniowo). Na początku tego roku szkolnego 2017/18 zostałam poinformowana przez innego rodzica dziecka z tej samej grupy, że jego syn ma autyzm i też dostarczy mi w niedługim czasie orzeczenie o kształceniu specjalnym dla syna. Zastanawiam się czy zajęcia rewalidacyjne dla tych dzieci mogą być organizowane dla 2 dzieci razem w tym samym czasie - takie same wskazania autyzm, wiek 5 lat, koledzy w grupie przedszkolnej. Proszę o pomoc i podstawy prawne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jakim rozporządzeniu można znaleźć informację o nowych ramowych planach nauczania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym i umiarkowanym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy do szkoły obwodowej należy przyjąć ucznia narodowości Ukraińskiej, które ma już wystawione świadectwo ukończenia klasy II i zostało promowane do klasy III (na Ukrainie rok szkolny zakończył się 26 maja br.)? Czy zgodnie z polskimi przepisami o obowiązku szkolnym jeszcze w miesiącu czerwcu do klasy II, czy w związku z promowaniem ucznia do klasy III od 1 września 2017 do klasy III?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe