Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy placówka, w której realizowane jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka powinna przechowywać u siebie oryginały tych dokumentów? Jak długo? Czy rodzic może odmówić pozostawienia w przedszkolu oryginałów orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i opinii WWR? Jaka jest podstawa prawna?
Przepis art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) umożliwia pobieranie nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną, niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem społecznym, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami. Podstawą organizowania zajęć specjalistycznych albo kształcenia specjalnego są opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Przepisy nie wskazują wprost czy w szkole ma być złożony przez rodzica oryginał czy kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem.
Stosownie do § 24 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 7. września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1743) orzeczenie lub opinię wydawaną przez poradnię przekazuje się w jednym egzemplarzu. Wnioskodawca może wystąpić o kopię orzeczenia poświadczoną za zgodność z oryginałem przez dyrektora poradni lub upoważnioną przez niego osobę. W świetle ww. przepisu na wniosek rodzica dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej lub upoważniona przez niego osoba mają obowiązek poświadczyć za zgodność z oryginałem kopię dokumentu.
Reasumując, nie można zabronić rodzicowi złożenia zamiast oryginału kopii opinii WWR czy kopii orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Należy powyższe pozostawić decyzji rodzica.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaki wzór świadectwa obowiązuje dla ucznia z upośledzeniem umiarkowanym uczącym się w roku szkolnym, 2017/2018 r. w klasie IV w szkole specjalnej. Czy obowiązuje wzór z Rozporządzenia z 18 stycznia 2017r.? Co w takim razie z ramowym planem nauczania wskazanym w Rozporządzeniu z 28 marca 2017 w sprawie ramowych planów nauczania dla szkół. Przedmioty w tych dwóch rozporządzeniach dla ucznia z upośledzeniem umiarkowanym nie pokrywają się ze sobą. Jaką podstawę prawną stosować?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieje uregulowanie prawne z którego wynika, że minimalna liczba godzin nauczania języka obcego (innego nowożytnego) to 2 godziny w tygodniu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy od roku szkolnego 2024/2025 będą musiały być obowiązkowo wprowadzone elegitymacje, mlegitymacje dla uczniów szkoły branżowej I stopnia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- a oto kolejny przypadek: nastąpiła sądowa zmiana nr PESEL i NAZWISKA (imię pozostało) u ucznia klasy drugiej. 1. Co należy zrobić w arkuszach ocen, aby były one prawidłowo prowadzone? Czy należy nadać nowy numer ewidencyjny ze względu na nowy nr PESEL i NAZWISKO (imię pozostało dotychczasowe)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Poradnia wydała orzeczenie do kształcenia specjalnego dla ucznia z niepełnosprawnością ruchową. W dokumencie wskazano sposoby dostosowania form i metod pracy do możliwości ucznia głównie ze względu na niepełnosprawność ruchową (mózgowe porażenie). W trakcie roku okazało się, iż u ucznia pojawiają się trudności w nauce matematyki. W orzeczeniu jednak jest tylko krótka wzmianka o trudnościach w tym zakresie. Czy szkoła może sama, po dokonaniu WOPFU, dostosować uczniowi wymagania, czy trzeba uchylać orzeczenie wpisując nowe zalecenia dot. stricte wymagań pod kątem nauki matematyki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe