Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaki wzór świadectwa obowiązuje dla ucznia z upośledzeniem umiarkowanym uczącym się w roku szkolnym, 2017/2018 r. w klasie IV w szkole specjalnej. Czy obowiązuje wzór z Rozporządzenia z 18 stycznia 2017r.? Co w takim razie z ramowym planem nauczania wskazanym w Rozporządzeniu z 28 marca 2017 w sprawie ramowych planów nauczania dla szkół. Przedmioty w tych dwóch rozporządzeniach dla ucznia z upośledzeniem umiarkowanym nie pokrywają się ze sobą. Jaką podstawę prawną stosować?
W bieżącym roku szkolnym świadectwa są wydawane na podstawie nowego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwietnia 2018 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, Dz.U. z 2018 r., poz. 939. Zgodnie z § 35 pkt 1 lit. d) uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczającym do klas I-VII szkoły podstawowej, świadectwo szkolne promocyjne szkoły podstawowej wydaje się na druku według wzoru nr 6 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o interpretację przepisu, regulującego możliwość przyznania godzin dyrektorskich w ramowym planie nauczania dla klas IV - VIII.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecko 5-letnie,które odbyło roczne przygotowanie przedszkolne może być przyjęte do klasy pierwszej w roku szkolnym 2010/11 na prośbę rodziców?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1.Czy nauczyciela przedszkola pracującego na pół etatu w godzinach popołudniowych - po 5-tej godzinnej realizacji podstawy programowej obowiązuje program wychowania przedszkolnego wybrany przez nauczycieli pracujący do 13.00. Czy taki nauczyciel musi mieć swój program, czy opiera swoją pracę na programie dopuszczonym na dany rok szkolny nauczycielowi pracującemu w godzinach realizacji podstawy? A może wystarcz, że ten nauczyciel opracuje tylko plan pracy? 2.Jakie pensum obowiązuje nauczyciela, który pracuje po godzinach realizacji podstawy, tzn. w godzinach popołudniowych z dziećmi w różnym wieku(3,4,5,6-latki). Czy 25 godzinn, czy 22 godziny, a może uśrednione - podkreślam, że są to godziny wychodzące poza obowiązkowe 5 godzin realizacji podstawy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam niedawno wysłałam zapytanie odnośnie zapisu w Państwa publikowanym statucie, gdzie jeden z punktów brzmi:
2. Uczeń i jego rodzice zwracają się z wnioskiem do wychowawcy klasy o umożliwienie wglądu do pracy pisemnej ucznia, dokumentacji egzaminu klasyfikacyjnego, poprawkowego lub innej dokumentacji dotyczącej oceniania.
chodziło mi czy jest on zgodny z prawem, gdyż według nowobowiązującego - ani uczeń ani rodzic nie musi występować z wnioskiem o udostępnienie prac (poza egzaminami itp). To nauczyciel ma obowiązek udostęnic rodzicom prace na bieżąco,Otrzymałam od państwa odpowiedź;
:Zapis „uczeń i jego rodzice” sugeruje, że muszą zgłosić się razem. Zapis nie precyzuje, czy pisemnie, czy wystarczy ustnie. Poza tym nie dostrzegam niewłaściwych zapisów.
Podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (ze zm.), w szczególności Rozdział 3a Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach publicznych.
W art. 44e ust. 4–7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) – dalej u.s.o. zostało określone, że sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia, w tym szkoły podstawowej są udostępniane uczniowi i jego rodzicom. Natomiast na wniosek ucznia lub jego rodziców udostępniana do wglądu jest jedynie dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, zastrzeżeń oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia. Sposób udostępniania tych prac musi określać statut szkoły. Zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 357),
W związku z licznymi pytaniami i wątpliwościami, jak należy stosować nowe przepisy, Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało na swojej stronie internetowej wyjaśnienie w tej sprawie, z którego wynika, że obecnie: "uczeń i jego rodzice nie muszą zwracać się do nauczyciela z wnioskiem o udostępnienie pracy (tak stanowiły dotychczasowe przepisy). Nauczyciel ma obowiązek udostępnić sprawdzone i ocenione bieżące prace pisemne. Uzyskanie sprawdzonej pracy pisemnej jest również wyrazem prawa ucznia i jego rodzica do bezpośredniego dostępu do informacji o postępach w nauce lub ich braku, wskazującej nad czym uczeń musi popracować, aby uzupełnić te braki lub rozwinąć swoje umiejętności. Jednocześnie art. 44e ust. 7 u.s.o. wskazuje, że szkoła musi określić w swoim statucie sposób tego udostępniania. Przy wyborze sposobu udostępniania sprawdzonych prac, szkoła powinna wziąć pod uwagę realne możliwości szybkiego otrzymania przez ucznia i jego rodziców danej pracy, np.: przekazanie zainteresowanym oryginału pracy lub jego kopii, udostępnienie pracy do domu z prośbą o zwrot pracy podpisanej przez rodziców itd. Udostępnianie prac do wglądu tylko na terenie szkoły (np. w czasie organizowanych przez szkołę spotkań z rodzicami) nie spełnia warunku swobodnego dostępu rodziców ucznia do informacji o postępach i trudnościach w nauce ich dziecka.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące daty podjęcia uchwały w sprawie ustalenia przez Radę Pedagogiczną sposobów wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego. 1) Do kiedy uchwała powinna być podjęta? Czy mogła być podjęta na radzie wrześniowej (do 15 września), czy musiała być podjęta na radzie sierpniowej?
2.Jak rozumieć ustalenie sposobów wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny? Czy rada powinna ustalić te sposoby dla wyników nadzoru sprawowanego przez dyrektora szkoły, czy również kuratora oświaty? (Raport kuratora dotyczący wyników nadzoru liczy kilkadziesiąt stron).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe