Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczeń III klasy Szkoły Przysposabiającej do Pracy, który miał już wydłużony etap edukacyjny może jeszcze po nim powtarzać klasę III. Efekty edukacyjne nie są zadowalające i uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności opisanych w podstawie programowej.
Wydłużenie etapu edukacyjnego uczniowi specjalnej szkoły przysposabiającej do pracy nie jest tożsame z powtarzaniem przez ucznia klasy. § 5 ust.1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U . z 2017r. poz.703) stanowi, że uczniowi specjalnej szkoły przysposabiającej do pracy można wydłużyć etap edukacyjny o jeden rok. Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 44q ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2017r. poz.2198 z późn.zm.) o ukończeniu szkoły przez ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność umysłową w stopniu umiarkowanym lub znacznym, postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w IPET. Podejmując decyzję o niepromowaniu ucznia należy także wziąć pod uwagę wiek ucznia. W myśl § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017r. poz.1578) kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkole ponadpodstawowej może być prowadzone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 24. rok życia.
W świetle przywołanych przepisów uczeń specjalnej szkoły przysposabiającej do pracy może powtarzać klasę III, pomimo iż wcześniej miał wydłużony etap edukacyjny.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2017r. poz.2198 z późn.zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U . z 2017r. poz.703).
3. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017r. poz.1578).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy przedszkole powinno posiadać regulamin organizacyjny, jeżeli tak to proszę o wzór i podstawę prawną?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Pełnię funkcję dyrektora w szkole podstawowej, dla której organem prowadzącym jest stowarzyszenie. Zostaliśmy przekazani do prowadzenia innemu organowi. Obecnie musimy przygotować projekt statutu oraz aktu założycielskiego. Stąd tez proszę o pomoc w tej sprawie. Jak powinny wyglądać te dokumenty ? Dodatkowo proszę również o wzór dokumentu tzw. planu obrony cywilnej dla szkół podstawowych. Organem prowadzącym od 1 września 2015 r. jest Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Sołectwa Chechło. Przejęliśmy do prowadzenia szkołę na podstawie art. 5 g ustawy o systemie oświaty.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W tym roku szkolnym pełnię obowiązki dyrektora w gimnazjum. Nasza szkoła od 1 września 2018 będzie wygaszona - włączona do szkoły podstawowej z oddziałami gimnazjalnymi. Mam pytanie odnośnie statutu: jakie zmiany w dotychczasowym statucie gimnazjum powinnam zamieścić w obecnym roku szkolnym?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy można organizować wycieczkę jednym autokarem dla dwóch różnych szkół? Jak jest to umocowane prawnie?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W związku z Państwa odpowiedzią na moje pytanie proszę o ponowną analizę? Nie rozumiem jaki związek ma jednolity rzeczowy wykaz akt z anulowanymi świadectwami, giloszami?
Jednolity rzeczowy wykaz akt niezależnie od struktury organizacyjnej ustala rzeczowy podział dokumentacji powstającej w toku działalności szkoły przyporządkowuje określonym hasłom klasyfikacyjnym, oznaczone symbolami klasyfikacyjnymi i kwalifikacją archiwalną.
Zakupione świadectwa, gilosze nie mają kategorii archiwalnej. Wpisuje się je do księgi druków ścisłego zarachowania. Wydaje uprawnionym osobom np., nauczycielom . Jeżeli nauczyciel nieprawidłowo je wypełni lub popełni błąd przy ich wypełnianiu, zwraca druk do pracownika, który zajmuje się drukami ścisłego zarachowania. Fakt anulowania odnotowuje się w księdze druków ścisłego zarachowania. Pracownicy podpisują ten fakt księdze druków ścisłego zarachowania. Anulowane świadectwo przechowuje w oddzielnej teczce. Raz w roku przeprowadza się inwentaryzację druków zarówno tych, które są na stanie a także tych anulowanych. Anulowanych druków nie przekazuje się do składnicy akt/archiwum szkolnego. Są na stanie pracownika, który odpowiada za ich ROZLICZENIE. Jeżeli są niszczone to komisyjnie. A z ich niszczenia sporządza się protokół.
Kategoria archiwalna A oznacza, że dany dokument ma wyjątkową wartość, czy to prawną, historyczną, czy administracyjną, i wymaga przechowywania stałego.
Nie rozumiem jak anulowany druk świadectwa (najczęściej ze względu na błąd) może mieć taką kategorię?
Chodziło mi o odpowiedź czy przepisy prawa określają częstotliwość niszczenia anulowanych świadectw czy giloszy? Czy można to robić co roku po inwentaryzacji. Czy co 4 lata, kiedy odbywa się inwentaryzacja wszystkich składników majątku szkoły? Czy istnieją inne procedury?
MOJE PYTANIE
Z jaką częstotliwością należy niszczyć anulowane druki ścisłego zarachowania np. gilosze, świadectwa. Jakie przepisy prawa o tym mówią. Proszę o podstawę prawną.
PAŃSTWA ODPOWIEDŹ
W polskim prawie brak jest jednoznacznie określonej częstotliwości niszczenia anulowanych druków ścisłego zarachowania (np. świadectw, giloszy). Kwestie te są regulowane w dużej mierze przez wewnętrzne procedury jednostek organizacyjnych oświaty, takich jak szkoły, określone w ich instrukcjach dotyczących gospodarki drukami ścisłego zarachowania. Kluczowe znaczenie w tym zakresie powinien mieć jednolity rzeczowy wykaz akt. Powinien on wskazywać sposób postępowania z poszczególnymi typami dokumentów, a także określać okresy ich przechowywania. Przy jego tworzeniu należy mieć na uwadze ww. terminy przechowywania poszczególnych rodzajów dokumentacji, wynikające z przepisów prawa powszechnie obowiązującego. Możliwe jest również przyjęcie, w sposób odpowiedni, terminów określonych w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz.U. 2011 Nr 14, poz. 67). W rozporządzeniu tym wzorom druków szkolnych została przypisana kategoria archiwalna "A" - materiały archiwalne. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 164 ze zm.) dokumentacja stanowiąca materiały archiwalne jest przekazywana niezwłocznie po upływie 25 lat od jej wytworzenia do właściwego archiwum państwowego, o ile organ lub jednostka organizacyjna nie przekazały wcześniej materiałów archiwalnych do archiwum państwowego.
Należy jednak podkreślić, że wspomniane rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 18 stycznia 2011 r. nie jest wiążące dla samorządowych jednostek oświaty. W ich przypadku wiążące są natomiast przepisy art. 6 ust. 1-2 ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, nakładające na dyrektorów szkół samorządowych obowiązek określenia, w porozumieniu z Naczelnym Dyrektorem Archiwów Państwowych, m.in. sposób klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji w formie jednolitego rzeczowego wykazu akt, określającego klasy, według których w szkole grupuje się jednolicie, w systemie dziesiętnym, dokumentację powstającą i gromadzoną w tych organach i jednostkach oraz ustalającym dla dokumentacji kwalifikację archiwalną. Jeżeli zatem obowiązujący w szkole jednolity rzeczowy wykaz akt nie daje odpowiedzi na pytanie dotyczące kategorii archiwalnej przypisywanej przechowywanym w szkole wzorom druków szkolnych, powinien zostać uzupełniony o te informacje w porozumieniu z właściwym archiwum państwowym.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe