Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczestnik Kwalifikacyjnego Kursu Zawodowego prowadzonego przez szkołę publiczną ma statut ucznia, a tym samym prawo do świadczenia „dobry start”?
Świadczenie „dobry start” nie przysługuje uczestnikowi kwalifikacyjnego kursu zawodowego, ponieważ osoba ta nie uczy się w szkole w rozumieniu przepisów regulujących świadczenie, a jedynie uczestniczy w pozaszkolnej formie kształcenia ustawicznego, która może być faktycznie prowadzona zarówno w szkole, w placówce niebędącej szkołą i przez niektóre podmioty spoza systemu oświaty – § 3 pkt 5 i 6 oraz § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu "Dobry start" (Dz.U. z 2018 r., poz. 1261 ze zm.) oraz art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2020 r., poz. 910 ze zm. O „uczeniu się w szkole” nie decyduje samo miejsce organizacji KKZ jako pozaszkolnej formy kształcenia. Uczestnictwo w KKZ uprawniałoby do świadczenia wyjątkowo – jedynie, gdyby osoba niepełnoletnia w ten sposób realizowała obowiązek nauki, a więc po spełnieniu warunków wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 sierpnia 2017 r. w sprawie przypadków, w których do publicznej lub niepublicznej szkoły dla dorosłych można przyjąć osobę, która ukończyła 16 albo 15 lat, oraz przypadków, w których osoba, która ukończyła ośmioletnią szkołę podstawową, może spełniać obowiązek nauki przez uczęszczanie na kwalifikacyjny kurs zawodowy (Dz.U. z 2017 r., poz. 1562 ze zm.) (podobnie wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 7 lutego 2019 r., II SA/Sz 1333/18).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń w gimnazjum realizował język niemiecki na poziomie III.1 i język angielski na poziomie III.0 (odpowiednie zapisy na świadectwie szkolnym). Po przyjęciu go do technikum został przypisany do grupy, w której realizuje, zgodnie z zapisami podstawy programowej, język niemiecki na poziomie IV.1 i język angielski na poziomie IV.0. Mama ucznia wystąpiła z prośbą o przeniesienie go do innych grup tzn. język niemiecki ma mieć na poziomie IV.0 a język angielski na poziomie IV.1. Czy taka zamiana jest zgodna z obowiązującymi przepisami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest procedura założenia/uruchomienia publicznej szkoły branżowej II stopnia? Jakie zadania i obowiązki należą do samorządu, który prowadzi publiczną szkołę branżową I stopnia i zamierza utworzyć publiczną szkołę branżową II stopnia? Jakich terminów należy przestrzegać przy zakładaniu publicznej szkoły branżowej II stopnia, dla której organem prowadzącym będzie j.s.t.? Zaznaczam, że w szkole prowadzona jest Szkoła Branżowa I stopnia.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Publiczna szkoła podstawowa prowadzona przez osobę fizyczną utworzyła oddział przygotowawczy dla dzieci z Ukrainy. Z uwagi na potrzeby organizacyjne szkoły, dyrektor dla uczniów z Ukrainy planuje zatrudnić psychologa szkolnego z Ukrainy (status uchodźcy), w wymiarze 9/20 etatu. Kandydat posiada dyplomy, przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego. Czy dyrektor szkoły może uznać kwalifikacje na podstawie przedłożonych dokumentów? Czy można odstąpić od wymogów kwalifikacyjnych – „Organ prowadzący może wyrazić zgodę na odstąpienie od wymagań kwalifikacyjnych, w tym także przygotowania pedagogicznego dla nauczyciela z Ukrainy. Takie rozwiązanie może być zastosowanie, jeśli jest to konieczne. W braku takiej zgody nie obędzie się jednak bez uznania kwalifikacji.”? Na jakiej podstawie można odstąpić? Na jaki przepis należy się powołać? Czy dyrektor który jest jednocześnie organem prowadzącym szkołę decyduje sam o zatrudnieniu? Dodam, że szkoła zatrudnia na podstawie kodeksu pracy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak ma postąpić dyrektor przedszkola w sytuacji gdy rodzic dziecka z orzeczeniem o niepełnosprawności (słabe widzenie) odmawia udziału dziecka w zaproponowanej przez placówkę pomocy (terapii integracji sensorycznej, tyflopedagogiczną).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest podstawa prawna do zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego, który ma stwierdzoną dysleksję głęboką?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe