Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w dalszym ciągu obowiązują wskaźniki oceny pracy nauczyciela ujęte w najnowszym rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej? Zadaję to pytanie, ponieważ dotarła do mnie informacja, że ocena według nowych wskaźników została cofnięta.
Nie posiadamy informacji, o której mowa w pytaniu. Cytujemy aktualności ze str. www:https://www.gov.pl/documents/1764330/1771664/materialy-do-regulaminu-okreslajacego-wskazniki-oceny-szkola_29.06.18-1-2018-06.pdf/c27cfbc1-9b4f-3437-da01-76731dbac040?version=1.0Ocena pracy nauczyciela i dyrektora szkoły - odpowiedzi na pytaniaOcena pracy nauczyciela i dyrektora szkoły - odpowiedzi na pytania1. Kto będzie bezpośrednio dokonywał oceny pracy dyrektorów i nauczycieli? Oceny pracy dyrektorów będzie dokonywał kurator oświaty w porozumieniu z organem prowadzącym, oceny pracy nauczycieli będzie dokonywał dyrektor szkoły.2. Jak będą ustalane i wdrażane wskaźniki oceny nauczycieli? Wskaźniki oceny pracy nauczycieli określają samodzielnie dyrektorzy szkół w regulaminach określających wskaźniki oceny pracy, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i związków zawodowych.3. Czy nauczyciel zatrudniony w kilku szkołach będzie podlegał kilku ocenom dokonywanym według różnych wskaźników? Co jeśli te oceny będą różne?To, czy nauczyciel będzie podlegał ocenie pracy odrębnie w każdej szkole, uzależnione jest w szczególności od sposobu jego zatrudnienia oraz od tego, czy ocena ta dokonywana będzie po zakończeniu stażu na kolejny stopień awansu zawodowego.W przypadku uzupełniania przez nauczyciela tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć w innej szkole lub szkołach nauczyciel pozostaje w jednym stosunku pracy i podlega jednej ocenie pracy.W przypadku nauczyciela odbywającego staż, zatrudnionego w kilku szkołach, który w żadnej z tych szkół nie jest zatrudniony w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć, łącznie jednak wymiar jego zajęć stanowi co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć, organ sprawujący nadzór pedagogiczny wyznacza dyrektora szkoły wykonującego czynności związane z odbywaniem stażu przez nauczyciela, w tym będzie dokonywał oceny pracy nauczyciela po zakończeniu stażu.W pozostałych przypadkach, zarówno wedle obowiązujących przepisów prawa, jak i nowego systemu oceniania pracy nauczyciela - nauczyciel podlega ocenie pracy u każdego pracodawcy. Jeśli nauczyciel pracuje w kilku szkołach, to oceniany jest przez kilku dyrektorów, którzy mają prawo ocenić pracę nauczyciela, biorąc pod uwagę wywiązywanie się z obowiązków w danej szkole.Od 1 września 2018 r. dodatkowym narzędziem, które pozwala przedstawić nauczycielom jasne zasady oceniania jest regulamin, w którym zapisano wskaźniki służące ocenie poziomu spełniania kryteriów oceny pracy przez nauczyciela. To oczywiste, że oceny pracy mogą być różne, bo nauczyciel w każdej z tych szkół może w innym stopniu wywiązywać się z powierzonych mu obowiązków. Brak zbieżności ocen może przyczynić się do refleksji zawodowej nauczyciela i podjęcia działań naprawczych, np. podjęcia doskonalenia zawodowego lub innych działań rozwojowych.4. W jakiej wysokości dostanie nauczyciel dyplomowany dodatek za wyróżniająca pracę, jeśli jest zatrudniony w więcej niż jednej szkole i w każdej z tych szkół dostanie wyróżniającą ocenę pracy?Nauczyciel dyplomowany, legitymujący się co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole od dnia nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego, który jest zatrudniony w więcej niż jednej szkole i dostanie we wszystkich szkołach wyróżniającą ocenę pracy, otrzyma w każdej ze szkół dodatek za wyróżniająca pracę w wysokości proporcjonalnej do wymiaru zatrudnienia.Przy czym zauważyć należy, że zgodnie z art. 133 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. poz. 2203), dodatek za wyróżniającą pracę w wysokości określonej w art. 33a ust. 1 ustawy - Karta Nauczyciela po raz pierwszy będzie przysługiwał od dnia 1 września 2022 r. Natomiast w okresie od dnia 1 września 2020 r. do dnia 31 sierpnia 2022 r. dodatek za wyróżniającą pracę dla nauczyciela dyplomowanego zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć będzie wynosił: - od dnia 1 września 2020 r. do dnia 31 sierpnia 2021 r. - 3%, - od dnia 1 września 2021 r. do dnia 31 sierpnia 2022 r. - 6% kwoty bazowej, określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej.5. Jakie kryteria dotyczą dyrektorów, którzy jednocześnie są nauczycielami i prowadzą lekcje?• W przypadku dyrektora szkoły realizującego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, zgodnie z § 12 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz. U. poz. 1133), kryteria oceny jego pracy oprócz kryteriów wynikających ze sprawowanej funkcji kierowniczej obejmują także kryteria odnoszące się do nauczycieli, w zależności od posiadanego przez niego stopnia awansu zawodowego. • Jeżeli dyrektor szkoły nie realizuje zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, to zgodnie z § 12 ust. 3 powyższego rozporządzenia, kryteria oceny jego pracy oprócz kryteriów wynikających ze sprawowanej funkcji kierowniczej obejmują także kryteria określone w § 2 ust. 1 pkt 3 i 5 oraz § 4 ust. 1 pkt 2, tj.:a) znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, ich realizacja oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej;b) kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela;c) pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w roku szkolnym 2019/2020 będzie można uruchomić kursy KKZ na podstawie podstawy programowej kształcenia w zawodach z 2017 r. („dwuliterowy”) i do kiedy kurs powinien się zakończyć? Czy należy uruchomić kursy na podstawie podstawy programowej kształcenia w zawodach z 2019 r.(“trzyliterkowy”)?
Komunikaty MEN, CKE Przeczytaj odpowiedź
- Czy MEN przewiduje od 01.09.2016r. zmianę w Ustawie o systemie oświaty dotyczącą powierzenia dyrektorowi pełnienie funkcji na kolejne okresy?
- Na jakiej podstawie prawnej bądź w jaki sposób organ prowadzący określa liczbę oddziałów w szkole. Nadmieniam, że w szkole w której pracuję i w szkole sąsiedniej jest porównywalna liczba uczniów, a liczba oddziałów jest różna. Jestem małą szkołą i zajęcia np. z muzyki i w-f są łączone. Czy liczba wychowawstw w szkole może być wykładnią do liczby oddziałów ? Nie mam też wzmianki co do liczby oddziałów w akcie założycielskim lub w innym dokumencie organu prowadzącego za wyjątkiem arkusza organizacji szkoły na dany rok. Czy przy podobnej liczbie dzieci mogą być rozbieżności dla tego samego organu?
Komunikaty MEN, CKE Przeczytaj odpowiedź
- Prosze o wyjasnienie kwestii tzw. godzin karcianych a konkretnie wymiaru czasowego.Od pazdziernika zajecia dydaktyczne w naszej szkole realizowalismy w wymiarze 45 min. a opiekuncze 60 min.We wrzesniu wszyscy realizowalismy 60 min.Na ostatniej naradzie dyrektorow pani inspektor z Wydzialu Oswiaty Poznan Stare Miasto zakomunikowala dyrektorom szkol,ze wszyscy mamy prowadzic zajecia 60 min. bez wzgledu na ich charakter ,a dodatkowo odrobic po 15 min. kazda godz. realizowana w wymiarze 45 min.Jednoczesnie nie podala zadnej postawy prawnej stad dyrektor zakomunikowal i zobowiazal do wykonania tej ustnej dyspozycji w zwiazku z taka sytuacja prosimy odefinitywne wyjasnienie tej kwestiiDziekuje i pozdrawiam
- Czy w związku z przedłużonym terminem zamknięcia szkół do świąt wielkanocnych uczymy zdalnie zachowując przerwę świąteczną w szkole czy do Wielkiego Piątku?
Komunikaty MEN, CKE Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe