Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dyrektor niepublicznego ośrodka rewalidacyjno - wychowawczego, nie posiadający żadnego stopnia awansu, posiadający kwalifikacje do prowadzenia zajęć chce uzyskać stopnie awansu zawodowego. W jaki sposób powinny zostać przeprowadzone procedury awansu w sytuacji, gdy to dyrektor placówki m.in. zatwierdza plan rozwoju zawodowego, czy wniosek o rozpoczęcie stażu? Co w takiej sytuacji ze sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju? Jak formalnie przeprowadzić awans dyrektora, gdy to na nim spoczywa nadzór nad uzyskiwaniem przez nauczycieli stopni awansu?
Zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 2 lit. b KN nauczyciele zatrudnieni w szkołach niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych podlegają Karcie Nauczyciela w zakresie określonym tą ustawą. Zakres podlegania pod KN nauczycieli zatrudnionych w szkołach niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych określa przede wszystkim art. 91b KN. Zgodnie z art. 91b ust. 2 pkt 1 i 3 KN do nauczycieli zatrudnionych w tych szkołach, bez względu na wymiar zatrudnienia, mają zastosowanie przepisy art. 11a i art. 63 KN, zaś w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć, w tym do nauczyciela zatrudnionego na stanowisku dyrektora, mają zastosowanie m.in. przepisy art. 9–9i, czyli dotyczące awansu zawodowego. W opisanej sprawie ma zastosowanie każdy z w/w artykułów, a w szczególności:
- art. 9a ust. 2 KN mówiący, że dyrektor, który jest nauczycielem, ale nie posiada żadnego stopnia awansu zawodowego, a jest zatrudniony co najmniej na pół etatu, z dniem nawiązania stosunku pracy w niepublicznej jednostce oświatowej uzyskuje stopień nauczyciela stażysty;
- art. 9b ust. 2 pkt 4 KN mówiący, iż nauczycielowi stażyście stopień awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego nadaje dyrektor szkoły.
Warto pamiętać, że to komisja kwalifikacyjna rozstrzyga, czy dyrektor stażysta uzyskał jej akceptację wymaganą do uzyskania stopnia awansu nauczyciela kontraktowego i wydaje zaświadczenie. Akceptacja daje podstawę dyrektorowi do wydania decyzji administracyjnej o nadaniu stopnia awansu nauczyciela kontraktowego (art. 9b ust. 4 KN). W akcie nadania zawiera w szczególności: nazwę komisji kwalifikacyjnej, numer i datę wydania zaświadczenia o uzyskaniu akceptacji, stopień awansu zawodowego, a także informację o poziomie wykształcenia nauczyciela.
Jednak z uwagi na złożony charakter awansu zawodowego w placówkach niepublicznych, w każdej indywidualnej sprawie o zajęcie stanowiska (rozstrzygnięcie) należy zwracać się do upoważnionego organu, którym zgodnie z przepisami art.9h ust.1 ustawy Karta Nauczyciela jest organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad placówką
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (ze zm.) w szczególności rozdział 3
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Które z dokumentów związanych z ubieganiem się o awans zawodowy nauczyciela (np. wniosek, plan rozwoju, zaświadczenia i inne) powinny znaleźć się w aktach osobowych, a które wyłącznie w teczce nauczyciela? Jak dyrektor placówki powinien przechowywać dokumenty, które otrzymał od nauczyciela stażysty?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania w szkole macierzystej ma 9 godzin, pozostałe 9 uzupełnia w innej szkole, Nauczyciel ten zostanie przeniesiony do szkoły w której uzupełnia etat. We wrzeniu 2019 rozpoczął staż na stopień nauczyciela dyplomowanego, w jaki sposób zostanie przeniesiony staż? Czy dyrektor szkoły na dzień 31.08.2020 r. ma przygotować cząstkową ocenę dorobku?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Jak przebiega staż i egzamin na nauczyciela mianowanego w Niepublicznej szkole o prawach publicznych prowadzonej przez Stowarzyszenie. Jak i gdzie zgłosić o komisję kwalifikacyjną na nauczyciela mianowanego w roku szkolnym 2018/2019 czy wiąże się to z kosztami?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka, zatrudniona w oddziale przedszkolnym w SP, 01.09.2017 r. rozpoczęła staż na nauczyciela mianowanego. Od 12.02.2019 r. do 30.07.2019 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim. Od 31.07.2019 r. do 28.07.2020 r. przebywa na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim. Za 2019 r. nie wykorzystała urlopu wypoczynkowego. Moje pytania: - Czy po urlopie macierzyńskim i rodzicielskim musi od razu wykorzystać zaległy urlop wypoczynkowy za 2019 r. i 2020 r.? Od kiedy będzie miała możliwość kontynuacji rozpoczętego stażu i na kiedy przypada jego zakończenie?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- W dokumentacji dyrektor ubiegającego się o awans zawodowy na stopień nauczyciela dyplomowanego znajduje się opis i analiza wymagań określonych w § 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie awansu zawodowego. Czy dyrektor powinien dokonać opisu i analizy z punktu widzenia nauczyciela, a w sprawozdaniu ująć charakterystykę i plan rozwoju kierowanej przez niego szkoły w tym okresie, z uwzględnieniem efektów kształcenia i wychowania, czy z punktu widzenia dyrektora i nauczyciela?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe