Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dzień wolny od zajęć dydaktycznych - Interpretacja prawna.
Dzień wolny od zajęć dydaktycznych to określenie wynikające z art. 74 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela ( tekst jedn.: Dz.U. z 2016r. poz. 1379 z późn.zm.) i odnoszące się do Dnia Edukacji Narodowej. Nie jest tożsame z pojęciem określonym w Kodeksie pracy jako dzień wolny od pracy. Dzień 14 października został uznany za święto wszystkich pracowników oświaty, ale nie jest dniem wolnym od pracy, a jedynie od zajęć lekcyjnych. Ustawodawca nie użył bowiem w art.74 szerszego określenia „zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze” występującego we wcześniejszych przepisach ustawy Karta Nauczyciela na oznaczenie zajęć wchodzących w skład pensum nauczycielskiego. Przyjmuje się zatem, iż dzień 14 października nie jest świętem ustawowo wolnym od pracy w szkołach, a jedynie nie prowadzi się w tym dniu zajęć lekcyjnych. Nie jest więc dniem wolnym od zajęć innego rodzaju, np. placówkach o pracy ciągłej. W praktyce, w tym dniu w szkołach organizuje się okolicznościowe imprezy, spotkania itp. jednak z tytułu udziału w imprezach, sprawowania opieki nad uczniami bądź pełnienia dyżurów nauczycielowi nie przysługuje dodatkowe wynagrodzenie lub inny dzień wolny od pracy.
Dyrektor szkoły, w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. Nr 46, poz. 432, z późn. zm.) może ustalić dodatkowe dni, w których nie będą odbywać się zajęcia dydaktyczne. Nie oznacza to jednak, że będą to dni wolne dla nauczycieli, ponieważ szkoła musi zorganizować uczniom opiekę.
Przepis § 5 rozporządzenia pozostawia dyrektorowi dość dużą swobodę, wskazując – oprócz limitu liczby dni - jedynie ogólnikowo, że powinien wziąć pod uwagę warunki lokalowe i możliwości organizacyjne szkoły lub placówki. Z kolei § 6a rozporządzenia nakłada na szkołę dwa obowiązki:
1) zorganizowania zajęć wychowawczo-opiekuńczych w dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno – wychowawczych ustalonych przez dyrektora - na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego oraz
2) poinformowania rodziców (prawnych opiekunów) o możliwości udziału uczniów w zajęciach wychowawczo-opiekuńczych.
Z powyższego wynika, że uczeń, który nie bierze udziału w zajęciach dydaktycznych, może skorzystać z innych zajęć organizowanych w tych dniach w szkole (np. zajęć świetlicowych). Szkoła nie powinna ograniczać uprawnień uczniów do skorzystania z opieki szkoły poprzez wskazanie, że jest ona organizowana tylko dla tych, których rodzice wcześniej zadeklarują udział swoich dzieci. Opieką powinni zostać objęci wszyscy uczniowie, którzy w danym dniu wolnym od zajęć, przyjdą do szkoły.
Te dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno - wychowawczych nie są dniami wolnymi od pracy dla nauczycieli. Nauczycielom nie przysługuje dzień wolny od pracy ani urlop wypoczynkowy. W takie dni nauczyciele realizują dla uczniów zajęcia wychowawczo – opiekuńcze, a o ich organizacji decyduje dyrektor szkoły. Muszą więc świadczyć pracę, (a przynajmniej być w gotowości do świadczenia pracy – pozostawać do dyspozycji dyrektora, który może im wyznaczyć wykonywanie innych czynności) w wymiarze równym liczbie godzin zaplanowanych w tygodniowym planie pracy, chyba że dyrektor uzna za konieczne zrealizowanie większej ich liczby. Może także się okazać, że dyrektor uzna, np. na podstawie rozpoznania, ilu rodziców deklaruje udział ucznia w zajęciach organizowanych przez szkołę, że tylko część nauczycieli będzie prowadziła zajęcia opiekuńczo – wychowawcze. W takim przypadku pozostali nauczyciele, którzy nie zostali wyznaczeni do opieki, będą wykonywali czynności zlecone przez dyrektora (np. związane z doskonaleniem zawodowym). Ponieważ jest to dzień pracy dla nauczycieli, nieobecność nauczycieli musi być tak samo usprawiedliwiana jak w inne dni pracy szkoły.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły – nawet jeżeli przekroczy limit określony w § 5 ust. 1 rozporządzenia – może, w porozumieniu z organem prowadzącym, ustalić inny dodatkowy dzień wolny od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, pod warunkiem zrealizowania zajęć przypadających na ten dzień w wybraną sobotę. Pomimo, iż przepisy nie zawierają żadnej regulacji odnośnie dodatkowych dni wolnych ustalanych za zgodą organu prowadzącego, mając na uwadze iż również one nie oznaczają dni wolnych od pracy dla nauczycieli, należy przyjąć, iż również w takich wyjątkowych okolicznościach dyrektor szkoły powinien zapewnić organizację opieki nad uczniami i o możliwości skorzystania z niej poinformować rodziców uczniów.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Organ prowadzący ze względu na małą liczebność uczniów w poszczególnych oddziałach polecił aby połączyć klasy na dwóch poziomach edukacyjnych oraz umożliwił utworzenie tylko dwóch zamiast tradycyjnych trzech oddziałów klas pierwszych w przyszłym roku szkolnym. Ten ruch spowodował drastyczne cięcia w kadrach ponieważ nauczyciele przedmiotów ogólnych stracą w ten sposób wiele godzin. Natomiast największym problemem jest dla nas fakt, iż w roku szkolnym 2018/2019 wracają z urlopu macierzyńskiego dwie nauczycielki zatrudnione na umowie z mianowania. Z arkusza, który jest w trakcie opracowywania wynika jasno, że nie będziemy w stanie zapewnić im pełnego etatu po powrocie do pracy. Co zrobić w tej sytuacji?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy przysposobienia do pracy w zawodzie ogrodnik w przyszłej szkole podstawowej ogólnej (nie specjalnej) może uczyć biolog?
- Mam pytanie związane z rodzajem umów dla nauczycieli od 1 września br.
Czy nauczyciela j. angielskiego, który przychodzi na 2 godz. w tygodniu będę musiała zatrudnić na umowę o pracę?
I jeśli zatrudnić chcę nauczyciela wychowania przedszkolnego, który jest jednocześnie logopedą, to czy na 3 godz. zajęć logopedycznych w tygodniu mogę dać mu umowę zlecenie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Dziewczyna była na praktyce 6 miesięcy. Później została zatrudniona na umowę na czas określony na 1 miesiąc, kolejna, druga umowa jest na czas określony od 1 października do 31 grudnia 2023 r. Teraz potrzebna będzie trzecia umowa, ale też chcemy zawrzeć ją na czas określony. Czy tak można zrobić czy może lepiej sporządzić aneks do drugiej umowy i wydłużyć termin i zwiększenie etatu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy można wypłacić nauczycielowi nagrodę jubileuszową, której termin wypada na 2.09 w sytuacji kiedy z dniem 1.09 przechodzi na nauczycielskie świadczenie kompensacyjne?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe